Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět

Skoro přesně před rokem nás náhle opustila nepřehlédnutelná figura automobilového světa, dlouholetý šéf Fiatu a koncernu FCA Sergio Marchionne. Viděl evidentně daleko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět

30.7.2019 | Petr Prokopec

Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Skoro přesně před rokem nás náhle opustila nepřehlédnutelná figura automobilového světa, dlouholetý šéf Fiatu a koncernu FCA Sergio Marchionne. Viděl evidentně daleko.

Na sklonku minulého týdne, přesně 25. července jsme si mohli připomenout rok od smutného a předčasného skonu šéfa koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergia Marchionneho. Ten až do svého jmenování do čela italské značky v roce 2004 neměl se světem aut pranic společného, i tak ovšem dokázal během pouhých dvou let udělat z firmy jednu z těch nejrychleji rostoucích. V roce 2009 pak zformoval alianci s americkým Chryslerem, přičemž jen díky němu neměla tato značka větší potíže ani po globální ekonomické krizi a veškeré vládní půjčky splatila již během dvou let. V roce 2014 tak došlo na spojení obou firem a vytvoření sedmého největšího výrobce aut na světě.

O dvanáct měsíců později se zdálo, že svět čeká již jen zářná budoucnost. Prodeje nových aut dosahovaly nových rekordů, na sociálních sítích každý snil o autonomním řízení a elektrifikace se začala vážně hlásit o slovo. Vše šlo tedy jako na drátkách, jen Marchionne začal mluvit trochu jiným tónem. Dle jeho slov bylo třeba, aby se výrobci začali propojovat daleko více, než tomu do té doby bylo. Jen tak totiž by totiž dle jeho slov měli být schopni přívalu nových regulací, které se hlavně po propuknutí dieselového skandálu Volkswagenu začaly formovat.

Jen u slov ale nezůstalo, Marchionne přikročil také k činům. Jeho urputná snaha o spojení s koncernem General Motors však neměla úspěch, právě naopak se milovník svetrů často stával terčem posměchu pro svou úpornou snahu FCA s někým „oženit”. Nyní se však začíná ukazovat, že měl pravdu. Stačí totiž jen zrekapitulovat, co se v poslední době odehrálo. Ford se pustil do spolupráce s Volkswagenem, stejně jako BMW s Mercedesem, přestože šlo a stále jde o velké konkurenty. PSA Peugeot Citroën od GM odkoupil Opel a co na tomto poli dělají Číňané je ještě samostatnou kapitolou.

Jinými slovy, výrobci se začínají stále více propojovat, přesně ve stylu Marchionneho slov. A jak již bylo naznačeno, je logické, proč tak činí. Naplněno bylo totiž pořekadlo, kdy nepřítel mého nepřítele je můj přítel. Tím, komu přitom automobilky společně čelí, jsou hlavně regulátoři. Stále přísnější pravidla totiž činí vývoj i výrobu stále dražším složitější a bez možnosti rozpustit náklady do velmi široké produkce není v podstatě reálné být na trhu konkurenceschopný. Ve světě mainstreamových aut s minimálními maržemi musíte prodat miliony vozů, aby účetnictví skončilo bezpečně v černých číslech.

Jak se navíc ukazuje v posledních letech, potíží nemusí být jen schopnost či neschopnost automobilky zůstat v plusu z pohledu aktuální produkce. Kvůli pravidlům, kterým je stále složitější dostát, se automobilky uchylují k různým nekorektním řešením a rizikem stávají i dříve prodané vozy. Takový Mercedes by o tom mohl vyprávět - právě kvůli rozličným kostlivcům ve skříni spadl do ztráty a chystá opravdu drastickou redukci nabídky. I tak velká a silná automobilka se najednou zdá být malá a zranitelná.

Tušil Marchionne něco podobného? Nejspíše ano, ostatně již v roce 2015 vydal pětadvacetistránkovou publikaci Conffessions of Capital Junkie, ve které se zmiňoval o zbytečném utrácení peněz a mrhání zdrojů. Velcí výrobci se místo toho měli dle Sergia spojit a sdílet jeden velký rozpočet, ze kterého by byl financován společný vývoj, na jehož konci by stála stejná technika, jen zabalená do jiného kabátu.

Přesně k tomu nyní směřuje vývoj a kdo nepracuje s opravdu velkým objemem produkce, nedokáže ospravedlnit další výrobu i relativně oblíbených aut. Přesvědčit se o tom mohl i koncern GM, který již loni krátce po Sergiově smrti oznámil značné seškrtání nabídky. Do věčných lovišť tak míří třeba i Chevrolet Cruze, který si po léta našel jen v USA okolo 200 tisíc zákazníků ročně. Po vzoru Fordu se i General Motors zaměřuje hlavně na populárnější SUV a pick-upy s vyššími maržemi a mnohé segmenty trhu zkrátka opustil či opouští. Docela by nás zajímalo, zda by GM k tomuto kroku muselo přikročit, pokud by přistoupilo na propojení s FCA. Na to ale již odpověď nedostaneme.


Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 1 - FCA Marchionne analytici 2014 02Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 2 - marchionne na naias 2014 mluvi o budoucnostiZesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 3 - Sefove automobilek Sergio MarchionneZesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 4 - marchionne - di montezemolo 01Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 5 - Sergio MarchionneMontezemoloZesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 6 - Sergio Marchionne a John Elkann 04Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 7 - Sergio Marchionne a John Elkann 03Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 8 - Sergio Marchionne a John Elkann 02Zesnulý šéf Fiatu ještě před svou smrtí správně tušil, co čeká automobilový svět - 9 - Sergio Marchionne a John Elkann 01
Bývalý šéf FCA Sergio Marchionne před svou smrtí naznačoval, že velcí výrobci se musí spojit, aby zvládli čelit přeregulované budoucnosti. Jak to nyní vypadá, měl pravdu

Inspirace: Jalopnik

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše