Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 65 miliard koupili další významnou část
23.7.2019 | Petr Prokopec
Největším akcionářem pýchy německého automobilového průmyslu je od loňska Číňan Li Shufu a už jeho vstup Němce vyděsil. Teď si velký podíl ve firmě koupila další čínská firma.
Jak se Němci dívají na čínské firmy? To záleží na konkrétní situaci. Když se loni stal největším akcionářem Daimler miliardář Li Shufu, začalo u našich sousedů hotové pozdvižení. Celý národ se totiž začal obávat toho, že by veškeré technologie třícípé hvězdy mohly velmi snadno zamířit na východ. Samotná automobilka Geely, kterou Li vlastní, byla však jen o pár měsíců později vnímána kladně, neboť se postarala o převzetí problematického Smartu.
Nálady Němců jsou tedy jako na horské dráze, přičemž nejprve jsme tu měli jen samá negativa, jenž následně vystřídalo pozitivní oznámení o zbavení se ztrátové značky městských vozů. Renomé zachránců ale Číňanům dlouho nevydrželo, nově jsou totiž opětovně vnímáni jen jako moderní kolonizátoři. Opět je u toho i Mercedes-Benz, značka Geely však byla nahrazena firmou BAIC, se kterou má ostatně třícípá hvězda dlouhodobé zkušenosti.
BAIC již v roce 1984 založila společnost Beijing Jeep Corporation, která bylo vůbec první spoluprací jakékoliv čínské automobilky se západním zahraničním partnerem. Toto partnerství přestálo i převzetí Jeepu Chryslerem v roce 1987, přičemž poté, co americká automobilka po nějaký čas spadala pod Daimler, stalo se majetkem třícípé hvězdy. Ta se pak sice s Chryslerem zase rozešla, čínský joint venture si však ponechala. S jeho opětovným rozjezdem si ale dala na čas, stalo se tak až v roce 2005.
Spolupráce se přitom začala prohlubovat, dokonce až do takové míry, že Mercedes začal odmítat všechny ostatní partnery ze země se zdí viditelnou až z vesmíru. BAIC tak těžko nesl přes srdce, když zjistil, že největším akcionářem třícípé hvězdy se stal jeden z jejích velkých konkurentů. Vedení značky tak začalo nejen bít na poplach, ale rovněž i konat. A jak už jistě tušíte, svými skutky BAIC dostalo Němce opětovně do rozpaků.
Tato čínská automobilka v souladu se zákonnými povinnostmi oznámila, že v Daimleru uchvátila pětiprocentní podíl. Zabránit tomu nemohl v podstatě nikdo, neboť většina akcií firmy je obchodována na volném trhu a právě na něm měl Číňany zmíněný podíl měl vyjít na 2,54 miliardy Eur, tedy skoro 65 miliard korun. To je obecně vzato spousta peněz, pro BAIC ale nejde o zásadní sumu.
Nic s tím nenadělalo ani opatření vlády proti převzetí německých národních pokladů, který na to zřídila speciální fond. V tomto případě to ale bylo pro Němce složité - čínský trh je pro Daimler nadmíru důležitý a bez spolupráce s BAIC na něm Mercedes prakticky nebude moci působit. Proč by tedy vláda měla bránit nákupu zrovna ze strany BAIC, zvláště když třícípá hvězda sama vlastní v čínské firmě 9,55procentní podíl a s Mercedesem nespolupracujícími Li Shufuovi patří ještě víc?
Tento obchod tedy proběhl hladce a není přehnané tvrdit, že z Daimleru se postupně stává čínská automobilka - tak významné jednotlivé akcionáře z jiných zemí nemá a se svými 14,55 procenty akcií si mohou dělat s Mercedesem, dalším velkým akcionářem je až s 6,8 procenty akcií Kuwait. Takového osudu se minimálně v nejbližší době nemusí bát třeba BMW, které je z více než poloviny ovládáno rodinou Quandtů. Porsche a tedy i Audi pak mají pro změnu pod palcem klany Porsche a Piëchů, ani v tomto případě tak prodej většího balíku akcií nevypadá příliš pravděpodobně.
![Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 65 miliard koupili další významnou část - 1 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 65 miliard koupili další významnou část - 2 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 65 miliard koupili další významnou část - 3 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mercedes ve spolupráci s BAIC vyrábí třeba sedan třídy A v prodlouženém provedení...
...či protaženou třídu E. Ani jeden z těchto modelů nedováží do Evropy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 35 minutamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.26. 22:58 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.26. 17:35 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.26. 15:00 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:38 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha