Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V EU začnou nabízet svá auta další dvě levné čínské značky, Němci mohou jen litovat, že jim zametli cestu
11.8.2022 | Petr Prokopec
Kdo zaváhá, nežere, říká se. Němci v tomto případě jednoznačně zaváhali, když neudělali prakticky nic proti zjevnému plagiátorství Číňanů. Teď se s nimi budou prát o stejné zákazníky i na svém domácím kolbišti.
O čínské značce Ora jsme se v minulosti již zmiňovali několikrát. A v dobrém to nebylo. Její modely jsou totiž nezřídka nestydatými kopiemi západních aut, nejviditelněji původního Volkswagenu Beetle. Německá automobilka se přesto nezmohla na jakkoli ráznější reakci - VW jednoduše nechtěl dráždit ve svém jasně největším odbytišti ovládaném čínskými komunisty, a tak raději nad plagiátorstvím zavřel oči.
Už tehdy jsme varovali, tato liknavost by se Němcům nemusela vyplatit. Zejména dnes a právě v automobilové branži totiž platí, že pokud někomu podáte prst, utrhne vám jej rovnou i s celou rukou. A přesně to se vlastně i stalo. Čínský gigant Great Wall Motor, kterému značka Ora patří, totiž podepsal spolupráci se švýcarskou společností Emil Frey, tedy jedna z největších evropských dealerských sítí. Zastupovány jsou jí automobilky jako Citroën, Peugeot, Honda, BMW, Mini, VW, Audi, Seat, Škoda, Renault, Dacia či Hyundai.
Nyní si Švýcaři do svého portfolia zařadili právě Oru a s ní i další značku Wey. Oba, na poměry nabízených aut levní výrobci ne úplně obvykle střižených aut nabídnou své vozy evropským zákazníkům - v případě té první se počítá s letošním podzimem, tedy v rámci EU. Na britském trhu totiž Ora již svůj elektrický hatchback Funky Cat nabízí. A právě s ním hodlá „vykopávat“ i na druhé straně kanálu La Manche, konkrétně pak v Německu.
Funky Cat ovšem není plagiátem zmíněného Brouka, tím je model Punk Cat. I tak k němu nemá daleko, zejména svými čelními partiemi ale více připomíná Porsche, což není náhoda - za designem totiž stojí někdejší designér Porsche Emanuel Derta. „Funky kočka“ přitom na domácí trh dorazila již v roce 2020, a to jako elektromobil se třemi pakety baterií (47,8 kWh, 59,1 kWh, 63,1 kWh). Kromě toho mohou zákazníci vybírat mezi dvěma hnacími ústrojími (145 nebo 173 koní).
Evropská nabídka oproti tomu bude o trochu méně květnatá, neboť dorazit má pouze nejmenší a největší paket baterií. V obou případech pak dojde jen na spárování s vyšším výkonem. Dojezd pak byl vyčíslen na 300 či 400 kilometrů, ovšem jen na základě laboratorního cyklu WLTP. Realita pochopitelně bude nižší, načež úspěch vozů závisí především na ceně. Tu nicméně společnost Emil Frey prozatím neupřesnila. V Británii však 4,2metrový hatchback startuje v přepočtu na 880 tisících Kč.
Jsme zvědavi, co se bude dít, až Číňané vytáhnou i ony plagiáty Volkswagenu Beetle (vedle Punk Cat jde i o model Ballet Cat), však jejich design si už patentovali i v Evropě. Tušíme, že nic, však VW jistě nechce být v Číně skloňován jako firma, která ohrožuje expanzi domácích automobilek v zahraničí. Možná bylo lepší zasáhnout hned, jakkoli chápeme, že to není diplomaticky jednoduché. Teď už na příchodu nové a ne zrovna férové konkurence stěží něco změní.



Ora vstoupí na německý trh se stejným modelem jako ve Velké Británii, tedy s elektrickým hatchbackem Funky Cat. Za jeho vzhledem přitom stojí bývalý designér Porsche Emanuel Derta. Foto: Ora
Tatáž značka má na svědomí model Punk Cat, zjevnou nelicencovanou kopii VW Brouk. Když proti ní Němci mohli zasáhnout, neudělali prakticky nic, teď už značku Ora stěží zastaví. Foto: Ora
Zdroj: Autoweek.nl
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Německé automobilové firmy propustily jen za poslední rok přes 51 tisíc lidí, účet za všechny obory je ještě násobně horší
28.8.2025Skončila jedna velká éra. Za Godzillou se zavřela voda, zůstává po ní jenom prázdnota
28.8.2025Levný rodinný zázrak Renaultu se ukázal v novém. Stojí jen 150 tisíc Kč a vypadá zatraceně dobře
28.8.2025Snad nevětší bazarová ikona mezi německými auty láká i po konci svých zlatých časů, může dnes vyjít překvapivě levně
28.8.2025Mercedes skutečně pracuje na novém osmiválci. Pokusil se ho zabít, ale zákazníci řekli ne
29.8.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.26. 16:46 - Snowman000
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.26. 16:23 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 15:03 - řidičBOB
- IT poradna 09.26. 12:34 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB