Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V jednom z nejlidnatějších měst světa se za celý měsíc neprodalo ani jedno jediné nové auto!
18.5.2022 | Petr Miler
Když prodeje aut spadnou až k nule za celý měsíc, víte, že situace je opravdu vážná. Obvykle se snažíme být optimisty alespoň tak, že řekneme, že může být i hůř. Tady to ale opravdu nejde, pod nulu se s prodeji nedostanete.
Automobilový - a jistě nejen automobilový - svět byl v posledních měsících uvržen do dekády nevídaného chaosu. Bavil jsem se za tu dobu i s velkými matadory tohoto odvětví a všichni se shodli na tom, že něco takového nezažili. Na jednu stranu se autoprůmysl ocitl pod nikdy nepoznaným regulatorním tlakem, k němu přibyly následky koronavirových opatření v Evropě v minulých letech a letos se ke všemu přidaly i dopady konfliktu na Ukrajině.
Jsou to známé faktory pramenící v kde co od nedostatku komponentů pro výrobu až po stále komplikovanější překrývání poptávky nabídkou, jeden zcela zásadní problém je ale v Evropě trochu přehlížen. Jde o snahy Číňanů bojovat s novými rozpuky koronaviru v některých tamních velkých městech, zejména pak v Šanghaji.
Tohle obrovské město se s asi 28 miliony obyvatel řadí mezi vůbec největší na světě a je jedním z motorů čínské ekonomiky. Je tu spousta všeho, mj. továren i zákazníků. Že továrny v nastalé situaci protikoronavirových opatření stojí nebo jedou na půl plynu, občas zaslechneme. Stejně jako zkazky o tom, jak to v Šanghaji vlastně vypadá. Je ale těžké udělat si obrázek z čínského zpravodajství, kterému lze věřit asi stejně jako tomu válečnému - každý se snaží vypadat lépe, než ve skutečnosti vypadá. Pak jsou tu ale tvrdá data, která neošálíte. Nula je pořád nula, i když ji postavíte před to nejrůžovější zrcadlo.
Právě 0 nyní nejlépe reflektuje to, co se děje v Šanghaji. Snahy o nulový výskyt koronaviru raději nechme stranou, pozoruhodný je naprosto nulový prodej aut za celý duben v celém tomto obřím městě. To je skoro nepochopitelné. I kdyby se člověk hodně snažil umrtvit život kdekoli v naší zemi, přece by pár obchodů bylo spácháno, pár registrací provedeno. Číňané ale jednají se světem kolem jako Ivan s chaloupkou v Mrazíkovi a prostě bylo po jejich.
Informuje o tom agentura Bloomberg s tím, že situace se navzdory nelichotivé dubnové bilanci nyní zlepšuje a opatření snad konečně ubude. Přesto je ze zmíněného výsledku vidět, jak Číňané nekoukají vlevo vpravo a udělají prakticky cokoli, aby žádný velký rozpuk nemoci nedovolili. Ekonomické následky budou nevyhnutelně smutné - v Šanghaji se běžně prodávají auta po desítkách tisíc měsíčně, v celé Číně pak odbyt v dubnu klesl meziročně o 36 % na 1,06 milionu vozů.
To bude mít následky nejen pro Číňany, ale pro celý svět. Když prodeje stojí, nekupují se ani auta značek jako Volkswagen. A výroba dílů potřebných pro evropskou či americkou produkci stojí též.


















Škoda Kodiaq vypadá v kulisách Šanghaje dobře, za duben se tam ale i té prodalo 0 kusů. Stejně jako všech jiných vozů, čínské koronavirové restrikce poslaly odbyt nových aut ve městě s 28 miliony lidí na 0 za celý měsíc, stejně tak zavřely či omezily spoustu továren. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 10 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera