Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
V Rusku vyvinuli úplně nový spalovací motor. Jdou tak proti běhu dějin, svět aut jím ale nezmění
8.4.2024 | Petr Prokopec
Naprostá většina „západních” firem vývoj nových spalovacích motorů více či méně opustila, aktuálně se na tomto poli snaží hlavně Číňané. Rusové se přidali, novinka jménem Gimura 1000s ale míří do čtyřkolek, sněžných skútrů či vodních člunů.
Proti maloobjemovým motorům nic nemám, koneckonců se ve velké míře věnuji těm rotačním, u nichž objem obou komor jen ve výjimečných případech přesahuje 1,3 litru. Wankel je nicméně unikátní a kráčí mimo hlavní proud. Čest jsem nicméně měl také s vysokootáčkovými jedna-trojkami a jedna-šestkami od Hondy, stejně jako s 1,6litrovým čtyřválcem Sigma, za kterým stál Ford a jehož 125 koní dělalo v půltunovém Caterhamu 7 neskutečné věci. Ve všech těchto případech však bylo klíčové, že pohonná jednotka disponovala čtyřmi válci.
Na tříválcové agregáty ale v redakci koukáme velmi kriticky, tříválec totiž nikdy nemůže být opravdu dobrý motor. Těmto jednotkám nelze upřít kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, vše ale negativně vyvažuje chaotický průběh výkonu, mizerná kultivovanost a podivný zvuk. Co se pak spotřeby týče, ta je nižší než u čtyřválců víceméně pouze na papíře. Realitou je ale spíše pravý opak, což časem pochopili i někteří výrobci. Třeba koncern VW své kdysi tak protežované maloobjemové motory z nabídky zcela vyřadil, popř. je postupně upozaďuje.
O to větší překvapení se odehrálo na moskevské výstavě Motojaro 2024. Jednak proto, že se tam vůbec ukázal nový ruský spalovací motor, jednak kvůli tomu, jak je koncipován. Novinka Rusta Zaripova a jeho týmu z Kazaně si říká Gimura 1000s a ohledem na výše zmíněné i název motoru vás asi nepřekvapí, že jde o litrový tříválec. Jeho hlava i blok jsou vyrobeny z lehké slitny na bázi hliníku, přičemž vstřikování a některé další vnitřnosti nadšenci převzali od značky VAZ. Na ruské komponenty ostatně připadá 75procentní podíl.
Zaripov uvádí, že jednotka nevychází z čínského základu, nýbrž z čistého listu papíru. Zatím byla odhalena atmosférická verze vážící 60 kilogramů, která produkuje 105 koní a 106 Nm. To samozřejmě nejsou zrovna oslňující čísla, na druhou stranu ale motor nemá zamířit pod kapotu aut. Místo toho se s ním počítá u čtyřkolek, sněžných skútrů či vodních člunů. Instalován tedy bude u těch druhů dopravních prostředků, kde kultivovanost přeci jen není na vrcholu priorit.
Vývoj nového agregátu vyšel na 100 milionů rublů, tedy zhruba 25 milionů korun. Nyní je třeba, aby došlo na uzavření smluv s některou z tamních firem, neboť do výroby je třeba nainvestovat dalších 500 milionů rublů. Zaripov doufá, že vše se povede co nejdřív, aby zkraje příštího roku mohla odstartovat malosériová produkce. V jejím rámci by měsíčně mělo vzniknout zhruba 300 jednotek.
Zda tyto plány vyjdou, je otázkou. Úspěšný start atmosférické verze má nicméně vyústit v příchod přeplňované, která by sice zůstala u tří válců a litrového objemu, vydolovala by z nich však daleko vyšší výkon 185 koní. To už zní zajímavěji, s ohledem na zamýšlené využití ale tato novinka svět aut stejně nezmění.


Rusové mají k dispozici nový atmosférický litrový tříválec, do aut ale nemíří. Foto: Gimura, tiskové materiály
Zdroje: Gimura, Autopotok@Telegram
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 6 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Automobilka chtěla během pár let přejít jen na elektromobily. Teď investuje 19,5 miliardy, aby od roku 2027 vyráběla nové motory V8
28.5.2025Mercedes léta cpe do upadající třídy C nedůstojné motory 1,5 a chce za ně velké peníze. Teď s tím končí, ale možná ne u nás
28.5.2025Hyundai chystá návrat do Ruska, dochází mu totiž čas, musí to stihnout ještě letos. A není v tom samo
28.5.2025Přijela pouť, ale pekelně rychlá: Nejnovější BMW vypadá opravdu podivně, nic lepšího ale v jeho třídě prostě nekoupíte
29.5.2025Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0
29.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva