Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily způsobují další problém, na který dříve nikdo nepomyslel, život nám určitě nezlepší
10.10.2022 | Petr Prokopec
Elektromobily představují oproti vozům se spalovacími motory řešení natolik odlišné, že způsobuje řadu problémů, nad nimiž před začátkem jejich nařizování zjevně nikdo nepřemýšlel. Jedním z takových jsou následky jejich vysoké hmotnosti, způsobuje to i rozumně neřešitelné logistické problémy.
Pohled na některé české silnice doslova bere dech. A v dobrém slova smyslu to není. Přestože ještě ani nenastala zima, na řadě z nich se objevují hrboly, díry či praskliny. A za pár měsíců bude jejich stav leda horší. České silnice přitom ze všeho nejvíce ničí kamionová doprava - zejména některé vozovky na velké a těžké kolosy prostě nejsou stavěné. Jejich hmotností limity jsou v různých zemích různé, právě to se ale nyní stává předmětem debat. Bez ohledu na konkrétní hmotnostní mez se žádoucím jeví být její zvýšení.
Nejvíce tyto debaty rezonují ve Spojených státech, kde je limit relativně nízký - maximálně 80 tisíc liber platí již od roku 1975 představuje 36 287 kg. Je ale nakonec celkem jedno, jak vysoký limit pro tu či onu soupravu je, její hmotnost je při jejím osazení stejným počtem aut stále vyšší. Důvodem je elektromobilita a s ní spojený ohromný nárůst hmotnosti osobních vozů.
Ty váží o zhruba 400 až 800 kg víc než srovnatelné modely se spalovacím ústrojím, což znamená, že se jich na přívěs vejde méně nebo při stejném počtu váží více. Na hlavní fotce můžete vidět dvě Škody Enyaq Coupe, jejíž hmotnost se v závislosti na verzi pohybuje okolo 2,4 tuny. To je naprosto šílené číslo vzhledem k tomu, jak velké a schopné auto to je. Že takový posun je problémem, potvrzuje Sarah Amico, šéfka společnosti Jack Cooper, která ve Státech patří k největším přepravcům. Dle ní daný stav povede „k většímu množství kamionů na silnici, prodlevám a vyšším nákladům“.
Dopravci proto požadují aspoň navýšení limitu, které by kompenzovalo zvýšenou hmotnost elektrických aut. Zní to jako snadná věc, něco takového ale logicky povede také k vyššímu zatížení vozovky. A i kdyby limit v některých místech mohl zůstat stejný, silnice budou více trpět při vyšším zatížení způsobeným stejným množstvím těžších aut. Kromě toho je třeba počítat s většími riziky pro bezpečnost, neboť o několik tun těžší kamion bude potřebovat delší brzdnou dráhu. Rychleji se budou i sjíždět pneumatiky, opotřebovávat brzdy... Je to jako vždy mince se dvěma stranami.
Navíc je otázkou, kam až má tento trend pokračovat. Již na jaře se ozvalo Bentley s tím, že zrušen by měl být evropský hmotností limit osobních aut ve výši 3,5 tuny. Prodloužené SUV Bentayga se mu totiž s celkovými 3 250 kilogramy nebezpečně blíží. Jde přitom o spalovací model, britská značka nicméně již za pár let nechce prodávat nic jiného než elektromobily. To bude znamenat ještě větší hmotnost jednotlivých aut s řadou přímých i nepřímých negativních důsledků. Proč bychom vůbec měli akceptovat, že jedno auto, ve kterém obvykle jede jeden člověk, má vážit několik tun?
Elektromobily nás tak svou absurdní přirozeností dostávají do dalšího začarovaného kruhu, ze kterého nevede rozumná cesta ven. V případě jejich přepravy platí, že ať budou limity jakékoli, lze počítat s další vlnou zdražování kvůli nákladnější dopravě, opravám větších škod na vozovkách a možná i více nehodám. To jsou další dopady, které život nikomu nezlepší.
Jsou to všechno další a další následky rezignace na základní principy technické a ekonomické efektivity - říkat, že planetu spasíme používáním aut, která jsou o mnoho metráků těžší, zase jednou připomíná Orwella. Ono když někdo začne tvrdit, že třítunové auto s 1 000 koní je efektivní, protože jeho emise jsou 0, přestože to není ani náznakem pravda, nemůžeme se řadě negativních sekundárních dopadů divit.


Společnost Jack Cooper patří mezi největší přepravce aut ve Státech. Její šéfka volá po zvýšení hmotnostního limitu kvůli elektromobilům, výrazně těžších aut se nedá převážet tolik najednou. Ať už ale limit zvýšen bude, nebo nebude, my vždy prohrajeme. Foto: Jack Cooper Holdings, tiskové materiály
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
včera
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
včera
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
včera
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
včera
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
