Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ve VW zastavilo práci skoro 100 tisíc lidí. Činí tak ale pod taktovkou špatných lidí za špatné věci, nálada průmyslu je u dna
4.12.2024 | Petr Miler
Je to obrovská masa, jejíž sílu vedení koncernu zřejmě tak úplně nedoceňuje, je ale třeba se ptát, čeho vlastně může reálně dosáhnout. I kdyby se zaměstnanci postavili na hlavu, takto nic nezmění na cestě, kterou míří celý automobilový průmysl v Evropě s Volkswagenem v čele.
Situace ve Volkswagenu dál eskaluje. Jak jsme vás včera informovali, stávkuje se v 9 z 10 jeho německých fabrik, přičemž jedinou výjimkou je ta, které se nedotýkají kolektivní vyjednávání, o která při těchto protestech jde. Teoreticky by se tak mohlo ke stávce aktivně připojit až 120 tisíc lidí a nezdá se, že by „stávkokazů” bylo mnoho. Odborová organizace IG Metall spočítala (popravdě řečeno nevíme jak, tedy alespoň s takovou přesností), že se aktuálních dvouhodinových stávek v rámci každé směny v každém podniku zúčastnilo 98 650 zaměstnanců.
To je vážně obrovské množství lidí. Jsou to celé České Budějovice, víc jak celá Praha 5, víc jak polovina Plzně. Kdyby se tolik lidí sešlo někde v Česku na demonstraci za cokoli v rámci směřování celé země, bude to mít vliv, tady se ale bavíme o protestu lidí proti zamýšleným krokům vedení jedné velké firmy. Máme pocit, že management VW tak úplně nedoceňuje sílu této masy, a to nejen v tomto ohledu - nezapojení téměř všech německých zaměstnanců do pracovních aktivity bude mít i ohromné ekonomické dopady.
Jak připomíná Reuters, nespokojení zaměstnanci se tak staví proti záměrům automobilky výrazně snižovat platy, propustit desetitisíce lidí a zavřít několik továrny, což by se stalo vůbec poprvé v 87leté historii. Chápeme jejich odpor, ale co čekají? Že si to automobilka prostě rozmyslí a pojede se dál? Něco takového je zcela nereálné.
Máme obavu, že se pod taktovkou špatných lidí, kteří vůbec nepochopili situaci, perou za věci, jež vůbec nejsou dosažitelné. Pokud se postoj VW má změnit, musí se změnit prostředí, ve kterém VW působí. To je dnes diktováno politikou, jež odbory dál podporují, a byť nesmyslné postoje manažerů VW Group, kteří se i za této situace staví za mechanismy EU vedoucí k úplnému zákazu prodeje spalovacích aut, mají na zkáze společnosti významný podíl, zrovna v této věci se shodnou. Je to jako kdyby se parta lidí prala za své přežití, současně se ale všichni shodovali na tom, že je třeba si nejprve prohnat kulku hlavou. Nejde to dohromady.
Pokud se nic nezmění v tomto základním rozdání karet, je celkem zbytečné protestovat proti propouštění a zavírání fabrik, které dnes VW nejsou a ani nemají být k ničemu. Velmi výmluvný směrem k budoucnosti je v tomto ohledu aktuální průzkum německého výzkumného institutu Ifo ohledně nálad firem působících v automobilovém průmyslu. Ten je dnes dokonce ještě horší než na vrcholu koronavirové pandemie.
Společnosti nyní hodnotí svou současnou situaci jako výrazně horší než letos v říjnu a jsou ještě pesimističtější následujících příštích šesti měsíců. Indikátor obchodního sentimentu klesl na -33,9 bodu po výsledku -29,0 v říjnu, v případě očekávání směrem k nejbližší budoucnosti jsme na -30,4 bodu z -28,2 v říjnu. Problém je upadající trh jako celek, který negeneruje dostatečné množství objednávek čehokoli: „Nové objednávky přicházejí, ale není jich dost na to, aby firmy využily své současné kapacity,“ stojí v komentáři Ifo.
Též poptávka po práci je na dlouhodobých minimech - ukazatel očekávání zaměstnanosti se aktuálně dosahuje -34,1 bodu. „Mnoho společností v automobilovém průmyslu se brání najímání nových zaměstnanců nebo diskutuje o rušení pracovních míst,“ uvádí dále Ifo. Je-li situace takováto, navíc se i mnoho jiných společností zdráhá najímat zaměstnance anebo dokonce propouští (Continental, Bosch Schaeffler...), může VW jednat jinak? Pokud se situace ve firmě má změnit, musí se změnit směřování celé Evropy, která musí opustit svou současnou ideologii. K ničemu takovému ale vývoj nesměřuje.



Továrna VW Group v Bruselu už to má spočítané a další prostě budou muset následovat. Zaměstnanci VW dnes protestují masivnĚ, spolu s odboráři ale tak trochu pláčou na špatném hrobě. Foto: Audi
Zdroje: IG Metall, Reuters, Ifo
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 4 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 9 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha