Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vědci přišli na způsob, jak měnit emise CO2 na palivo, klidně i na naftu do aut
7.1.2021 | Petr Prokopec
Spalování fosilních paliv je s oblibou označováno za ryzí zlo, pokud ale obrátíte proces spalování organické hmoty, můžete z problematických emisí při něm vznikajících udělat opět palivo.
Současné období přímo vybízí k tomu, abychom sledovali páru, která nám vychází od úst. Pokud vás při tom napadne, zda by náhodou nešla překonvertovat na palivo, pak se kupodivu nejedná o nesmyslnou úvahu. Dokládají to vědci z Oxfordské univerzity, kteří objevili způsob, jak volný oxid uhličitý zachytit a použít pro výrobu leteckého paliva. A jelikož to má svou podstatou velmi blízko k motorové naftě, mohl by nový syntetický materiál zamířit nejen do oblak, ale také na silnice.
Základem umělého paliva je směs kyseliny citronové, vodíku a katalyzátoru obsahujícího železo, mangan a draslík ohřátá na teplotu 350 stupňů Celsia. Přidáním oxidu uhličitého vzniká kapalné palivo, jež je možné využít pro pohon motorů.
Zásadním nedostatek je, že jako mnoho jiných, i tento proces byl prozatím otestován pouze v laboratorních podmínkách, přičemž v reaktoru z nerezové oceli vzniklo pouze několik gramů pohonné látky. Vědci nicméně věří, že výrobní zařízení a tím i kapacitu lze snadno zvětšit. Zařízení by přitom bylo umístěno hned vedle velkých zdrojů CO2, aby tak bylo co nejefektivnější.
Výrobou oněch několika gramů navíc vývoj neustal. Vědci totiž dále zkouší ještě mnohem ekologičtější formu katalyzátoru, kdy by železo, mangan a draslík nahradil pouze rafinovaný cukr a mouka. Zároveň dodávají, že pokud ono zařízení měnící CO2 na palivo má být skutečně ohleduplné vůči životnímu prostředí, pak musí být poháněno obnovitelnými energiemi.
Je to tedy další alternativa k elektrickému pohonu, která by mohla přírodě pomoci i více. Elektrickou energii je třeba vyrobit a minimálně ještě hodně dlouho se tak bude dít primárně pálením fosilních paliv, čili způsobem generujícím emise CO2, které skončí v atmosféře. I výše popsané řešení pochopitelně potřebuje energetický vstup, současně ale CO2 ale z atmosféry odebírá. Smysluplnost celého nápadu je tedy otázkou energetické efektivity získávání CO2, kterou autoři dále rozebírají. S ohledem na zápornou výslednou produkci oxidu uhličitého by ale nemusela být až tak vysoká, aby se vedle nabíjení akumulátorů vše vyplatilo.


Vědci z Oxfordu přišli na způsob, jak CO2 proměnit na letecké palivo a možná i motorovou naftu. Z emisí by se tak staly pohonné hmoty, jenž lze recyklovat donekonečna. Grafika: University of Oxford
Zdroj: University of Oxford přes Nature
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před hodinouŠéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 3 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 4 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva