Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj

Největší bolístkou elektromobilů jsou akumulátory. Skutečný smysl by elektrickým autům daly baterie úplně jiné konstrukce a ty s tuhým elektrolytem jimi měly být. Henrik Fisker ale jejich vývoj těsně před dokončením vzdal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj

2.3.2021 | Petr Prokopec

Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj

/

Foto: Fisker Automotive

Největší bolístkou elektromobilů jsou akumulátory. Skutečný smysl by elektrickým autům daly baterie úplně jiné konstrukce a ty s tuhým elektrolytem jimi měly být. Henrik Fisker ale jejich vývoj těsně před dokončením vzdal.

Elektrická auta tu s námi mohla být už dávno, na jejich konstrukci nic složitého ani převratného. Dokonce vůbec první vlna automobilismu v 19. století byla elektrická, protože postavit takový vůz bylo jednodušší než mu dopřát komplikovanější spalovací motor. Už tehdy ale konstruktéři zjistili, že i když na autě všechno funguje skvěle, jedna věc z něj dělá obtížné konkurenceschopný produkt - akumulátory. Ty musely být přes omezenou celkovou kapacitu příliš velké, příliš těžké a příliš obtížně doplnitelné energií, aby v autech dávaly smysl.

Od té doby uběhla spousta vody a vývoj všeho, včetně akumulátorů, se posunul o mílové kroky vpřed. Přesto elektrická auta dodnes trápí v principu úplně ten samý problém. Je jedno, jak je elektromobil tichý, jak dobře zrychluje nebo jak příjemné je, že přímo v místě svého pohybu nevypouští exhalace z výfuku. Je to u většiny aut k ničemu, pokud s ním nemůžete ujet stovky kilometrů i po dálnici a pak během pár minut pokračovat v cestě. A to ani u nejlepšího elektromobilu dneška zdaleka nemůžete.

Počátek elektrické revoluce tak nečeká na mávnutí startovacím praporkem od Evropské komise, čeká na zásadní technický vynález - v principu úplně jiné akumulátory s nesrovnatelně větší energetickou hustotou, které by nepotřebovaly stovky kilogramů hmotnosti, aby napodobily nádrž s pár desítkami litrů paliva. A pochopitelně jim šlo také rychle doplnit energii, měly životnost delší než jednotky let a nestály majlant.

Je to úkol tak těžký, že jej nikdo nevyřešil za více než 100 let vývoje a vědci z massachusettského technologického institut (MIT) tvrdí, že žádný současný výzkum čehokoli není tak daleko, aby se dočkal nasazení před rokem 2030. „Ale jsou tu přece baterie s tuhým elektrolytem, které jedna automobilka slibuje už pro rok 2021!” křičeli na to někteří. No, už nejsou, jejich největší propagátor právě vzdal jejich další vývoj.

Henrik Fisker už není v čele své původní firmy, která vyráběla spíše hybridní Karmu, jeho nová společnost se zaměřila na ryzí elektromobily. Prvotina firmy se jmenuje Ocean a měla využívat batrie s tuhým elektrolytem, které by podstatnou část bolístek dnes nejlepších a přesto pro použití v autech mizerných Li-ion akumulátorů odstranila. Jak ale Fisker přiznal v rozhovoru pro magazín The Verge, vývoj na poli těchto baterií narazil na nepřekonatelné obtíže a nebude dále pokračovat.

Jím vlastněná společnost se prý v rámci vývoje dostala daleko, nové baterky byly prý hotové z 90 procent, zbývající desítka se však při současných technologiích ukázala být nerealizovatelnou. Dle dánského designéra by v podstatě byl potřeba nejprve zásadní průlom na poli materiálového inženýrství, po kterém by následovala další léta vývoje. Tedy jinými slovy, zatímco původně zde tuhé baterie měly být již letos, v dohledné době je jistě neuvidíme. A zdá se, že věřit vědcům z MIT nebylo nemístné.

„Osobně si myslím, že dorazí tak za sedm let, pokud ne za delší dobu, tedy bavíme-li se o masové výrobě. Jakmile totiž dosáhnete průlomu v rámci technologie, potřebujete přibližně tři roky na to, abyste připravili velkoobjemovou produkci, a poté potřebujete další tři roky na testování. Takže i kdyby je někdo vynalezl dnes, pravděpodobně to zabere minimálně šest let, než dorazí do prodeje,“ uvedl autor takových aut, jakými jsou BMW Z8 nebo Aston Martin Vantage.

Fisker mimo to dodal, že v jeho firmě stále působí specializovaný bateriový tým, nicméně ten se nyní zabývá hlavně existujícími technologiemi. Od dánského designéra tedy již rozhodně revoluční techniku očekávat nemůžeme a je otázkou, zda s ní někdy jindy přijde někdo jiný. Toyota hovoří o roce 2025, ale snadno se může též mýlit. My se pro tuto chvíli podržíme předpokladů MIT, které se dosud ukázaly být věrohodnými a nakonec i ty zmiňovaly slova podobná Fiskerovým - i pokud by teď někdo něco vymyslel, jsme vzdáleni mnoho let od praktického nasazení.

Největší naděje na rychlý a přirozený rozmach elektrických aut pro tuto chvíli pohasla, neboť to byl jen Fisker, kdo revoluční baterky sliboval už pro rok 2021. Zastáncům elektromobility tak nezbývá než doufat, že se za pomoci dotací podaří protlačit současná řešení, která spoustě lidí nevyhovují a vyhovovat nemohou. Zda a případně s jakými následky se to může podařit, nechceme na tomto místě předjímat.


Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj - 1 - Fisker Ocean 2021 dalsi 01aVelká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj - 2 - Fisker Ocean 2020 prvni sada 02Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj - 3 - Fisker Ocean 2020 prvni sada 04Velká naděje na rychlý rozmach elektrických aut pohasla, její velký zastánce vzdal vývoj - 4 - Fisker Ocean 2020 prvni sada 05
Henrik Fisker se loni pochlubil elektrickým SUV Ocean, které mělo lithium-iontové baterie nahradit zásadní inovací v podobě baterií s tuhým elektrolytem. Jejich vývoj nicméně nyní zamířil k ledu. Foto: Fisker Automotive

Zdroj: The Verge

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše