Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Velké, luxusní a přitom levné SUV z Číny v Evropě válí, prodeje značky vystřelilo o 700 procent výš
27.8.2022 | Petr Miler
Dosud nejambicióznější pokus Číňanů prorazit mimo svou domovinu se setkává s až nečekaným úspěchem. Zatím válí v Rusku, ambice nové značky už dobře známé automobilky Chery ale nekončí tam.
Pokusů čínských automobilek prosadit se na západ od své domoviny už jsme zaznamenali dost, žádný ale dosud nebyl míněný tak vážně jako ten od značky Chery. Ta už nějakou chvíli mimo Čínu boduje se svými velkými, vybavenými a přitom levnými SUV, nejdále to ale dotáhla v Rusku. Tam je dlouhodobě jednou z nejúspěšnějších čínských automobilek, po zavedení sankcí fakticky znemožňujících dovoz i výrobu většiny konkurenčních aut je pak i jednou z nejúspěšnějších vůbec.
Už minulý rok tak v zemi otevřela 15 dealerství své prémiové značky Exeed, která má konkurovat autům od BMW, ovšem za nesrovnatelně nižší ceny. V první fázi se zaměřila na největší ruská města jako Moskvu, Petrohrad, Krasnodar, Jekatěrinburg, Perm, Čeljabinsk, Kemerovo nebo Irkutsk. A slíbila, že pokud bude úspěšná, bude expandovat dál. Na něco takového se nyní musíme se vší vážností připravit.
Exeed je totiž úspěšný velmi. Avtostat informuje, že značka v zemi letos v červenci prodala rekordních 1 012 aut, což představuje meziroční růst o 700 procent. Jde tak o prozatímní vrchol jejího tamního rozmachu (letos 4 806 aut, +390 % procent oproti loňsku) a nezdá se, že by jej něco mohlo zastavit. Pokud bychom pak sečetli prodeje Chery a Exeedu, máme před sebou jasnou ruskou i evropskou jedničku mezi čínskými výrobci aut.
Jde ale pořád jen o první, nikoli poslední krok Exeedu při jeho útoku na západní trhy, který má pokračovat v zemích Evropské unie. Jako první na západ pronikl model TX resp. TXL, který je přímým konkurentem Škody Kodiaq. Mimo Čínu se prodává pouze sedmimístná varianta TXL, což znamená 4 775 mm dlouhé auto s rozvorem náprav 2 799 mm. Vůz je poháněn 1,6litrovým přeplňovaným čtyřválcem s výkonem až 186 koní, sedmistupňovým automatem a standardně disponuje i pohonem všech kol. Výbavy je spousta, přesto jde o auto prodávané v Číně v za necelých 467 tisíc Kč. Jinými slovy Číňané nabízí podstatně lépe technicky i výbavově disponované SUV velikosti Škody Kodiaq za o stovky tisíc levněji než úplný základ škodovky.
Tím ale Chery resp. Exeed nekončí. Druhým modelem v mimočínské nabídce se loni stal větší VX, které je už opravdu velkým SUV a kupodivu je dnes nejúspěšnějším modelem Exeedu v Rusku (v červenci 348 aut). Jde o auto dlouhé 4 970 mm, široké 1 940 mm a vysoké 1 795 mm s rozvorem 2 898 mm a vždy se sedmi sedadly uvnitř. Motorem je v tomto případě 2,0 turbo, tentokrát s 261 koňmi, který vůz rozjede až na 200 km/h. Standardem je opět sedmistupňový automat, pohon kol je k dispozici přední nebo 4x4. Výbava je pochopitelně ještě širší, jde o luxusní model, jak nejlépe dokumentují fotky níže.
Tohle auto už se prodává v Číně od 193 900 CNY, tedy asi za 697 tisíc Kč. V Rusku jde o 4 879 000 RUB, což jsou skoro 2 miliony, takhle ale dnes na ruské ceny hledět nelze. Kurs rublu je umělý, spíše se musíme podívat na tamní ceny konkurence - třeba Škoda Kodiaq Larin a Klement přijde v Rusku na 5 806 000 RUB (v Kč mimochodem 2,38 milionu), takže je ještě dražší. Více ale nenabízí, právě naopak, VX je rázem obřím luxusním autem za málo.
Zopakujme, že Chery s Exeedem míří dál na západ. A byť z původního plánu, že se jeho modely objeví i v EU už v roce 2021, zjevně sešlo, vzhledem k úspěchu v Rusku je na místě předpokládat, že příští rok k tomu skutečně dojde. A pokud budou místní automobilky dál trápit problémy s dostupností a ceny nabízených aut poletí dál vzhůru, budou mít Číňané na úspěch s auty jako je VX zaděláno jako nikdy dříve. Stačí si srovnat čínskou cenu Exeedu VX se základním Kodiaqem 1,5 a výbavou „No Ambition” (863 900 Kč) a můžeme si udělat obrázek o tom, jak konkurenceschopným zbožím tento vůz je.















Vlajková loď Chery, model Exeed VX, se úspěšně prodává v Rusku. I když je nejdražším modelem v nabídce, je také tím nejprodávanějším. V západní Evropě jej můžeme čekat brzy. Foto: Chery
Zdroje: Avtostat, Chery
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025Nová elektrická platforma VW od začátku počítá s tím, že může použít i spalovací motor
8.6.2025K mání je dokonalý symbol německé automobilové nestřídmosti 80. a 90. let, bizár v každém směru je dnes vzácností skoro za milion
8.6.2025Honda chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit
8.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva