Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu

Je to scénář, kterému okolnosti nahrávaly už dříve, konflikt na Ukrajině a jeho následky jej pak jen akcelerovaly. Zatímco evropské značky se obecně propadají všude a Rusko opouští, Číňané rostou a v Rusku se přizpůsobují nové realitě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu

14.8.2022 | Petr Prokopec

Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu

/

Foto: Chery

Je to scénář, kterému okolnosti nahrávaly už dříve, konflikt na Ukrajině a jeho následky jej pak jen akcelerovaly. Zatímco evropské značky se obecně propadají všude a Rusko opouští, Číňané rostou a v Rusku se přizpůsobují nové realitě.

Dozvuky koronavirového chaosu a následky rusko-ukrajinského konfliktu překreslí automobilovou mapu světa, to už je teď prakticky jisté. Zatímco pro tradiční výrobce znamenají táhlé problémy nepříjemnost, se kterou se většina z nich zřetelně nedokáže vyrovnat bez ztráty květinky a prodejně mohutně ztrácí, pro Číňany je probíhající vývoj spíše příležitostí, kterou využívají na úkor jiných.

Zejména evropští výrobci dnes ztrácí kvůli nedostatku aut i nejasným ekonomickým vyhlídkám, v Číně se musí potýkat se stále silnější domácí konkurencí a Rusko pod tlakem okolností - ne-li rovnou sami a aktivně - opouští. To všechno je voda na mlýn Číňanům, kteří nemají takové problémy s dostatkem dílů, v Evropě se teprve rozjíždí, doma jsou pochopitelně silní a v Rusku jakožto jednom z největších trhů Eurasie podnikají dál.

Momentálně si nejvíce mne ruce Chery, a to vlastně docela potichu. Tato automobilka totiž letos na jaře vystoupila z asociace AEB, která mapuje oficiální prodeje nových aut v Rusku, a tak se informace o jejích prodejích neobjevují v obvykle citovaných statistikách. Tamní Avtostat ale pracuje i s daty centrálního registru, ze kterých je patrné, že Chery AEB neopustilo proto, že by se bálo veřejně prezentovat svůj úpadek, právě naopak.

Podle těchto dat prodala značka v Rusku v červenci 2 577 aut, čímž se stala čínskou jedničkou (Geely podle stejných dat 2 323 aut, Haval 2 155 aut) v zemi. Data pak ukazují hlavně atraktivitu SUV Tiggo 7 Pro, který se už dříve objevoval mezi nejžádanějšími vozy na trhu, teď je ale tím vůbec nejžádanějším modelem z dovozu. Koupilo si jej 1 219 Rusů a perou se s ním v podstatě jen další čínské značky spolu s Korejci, kteří Rusku též neukázali záda. Jejich aktivity v zemi ale přece jen slábnou, Číňané jsou na koni.

Co je tohle auto zač? Jde o rozsáhle modernizovaný vůz jinak poprvé představený v roce 2016, což připomíná právě slovo „Pro” v jeho názvu. Inovace změnily zejména vnější design, který se stal v předních partiích o poznání ostřeji řezaným. S novými a menšími světlomety dorazila i LED-technika, která se objevuje také v mlhovkách. A nové lampy najdeme rovněž vzadu, kde jsou navíc módně spojené svítící linkou.

Jak změny vpředu, tak i ty vzadu se starají o optické zmohutnění vozu a včetně většího množství chromu také o jeho posun do vyšších sfér. A je třeba říci, že Tiggo 7 vypadá po jakémsi velkém faceliftu hodnotněji. To samé lze říci také o interiéru, který zamířil směrem k větší hranatosti a dostal více palubní elektroniky čítající třeba také plně digitální přístrojovku.

Auto se proměnilo též mechanicky, neboť zákazníci nyní mohou počítat nejen s 1,5litrovým přeplňovaným čtyřválcem s až 156 koňmi výkonu, ale také s novým motorem 1,6 turbo s až 197 koňmi výkonu. Výkon motoru vždy na přední kola přenáší buď šestistupňový manuál, stejně disponovaná dvouspojka či automat CVT. Maximální rychlost v případě jedna-pětky činí 185 km/h, stovka padne za 9,7 sekundy a kombinovaná spotřeba má hodnotu 6,8 litru benzinu v kombinaci. V případě silnějšího motoru známe jen kombinovanou spotřebu 6,6 litru benzinu na 100 km. V Rusku je z toho všeho ale momentálně k dispozici jen jedna-pětka s CVT.

Jde o středně velké SUV, které měří 4 500 milimetrů na délku, 1 842 mm na šířku, 1 705 mm na výšku a 2 670 mm v případě rozvoru. Nejblíže má tedy české Škodě Kodiaq, byť jde o o něco menší automobil. Výbavově jej ale dalece překonává, neboť už v základu nabízí to, co škodovka ve středních a vysokých specifikacích. V nejvyšších provedeních pak můžete pomýšlet i na výbavu, kterou do Škod ani nedostanete, třeba streamování videí přes službu provozovanou samotnou automobilkou.

Prodejnímu úspěchu auta se tak nelze divit, zvláště pak při jeho cenách. V přepočtu na koruny budeme na úrovni českých cen Kodiaqu, současný kurs rublu je ale velmi umělý. Když se podíváme čistě na ruské ceny, jsme u Tigga 7 Pro na 2 309 900 RUB v základu (to je asi 880 tisíc Kč) a 2 439 900 RUB (930 tisíc Kč) za absolutní vrchol. Jak už padlo, na koruny nezajímavé, jenže Kodiaq v Rusku začíná na 3 364 000 RUB (1,28 milionu Kč) a takový Laurin a Klement už vyjde na 5 806 000 RUB (2,2 milionu). A i kdybychom za konkurenta brali Karoq, který je menší, slabší a hodně hůře vybavený, jsme na 2 716 000 RUB nejméně (1,03 milionu).

Číňané tak vychází mnohem levněji, navíc mají auta skladem. Na současném vývoji tak zjevně vydělávají. A pokud se západ Evropy dostane do ekonomických problémů, bude to pro ně další šance se prosadit.


Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 1 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 02Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 2 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 03Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 3 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 04Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 4 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 05Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 5 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 06Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 6 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 07Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 7 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 08Nejprodávanější zahraniční auto v Rusku už je z Číny. Při tom, co nabízí a za kolik, ani není divu - 8 - Chery Tiggo 7 Pro 2022 ceny prodeje 2021 09
Chery Tiggo 7 Pro je jedním z aut, která bodovala v Rusku už dříve a na rozdíl od jiných jsou nadále k mání. Jejich prodeje zjevně posílá jen výš, Tiggo 7 Pro je nyní dokonce nejžádanějším zahraničním autem v zemi. Foto: Chery

Zdroje: Avtostat, Chery

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.