Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě

Nemusíte být nijak zvlášť konzervativní, abyste žili v přesvědčení, že jde o populární auta, realita ale taková už prostě není. Automobilový svět se v posledních letech hodně změnil a ani velkých kombíků už se neprodává dost na to, aby měly jasnou budoucnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě

10.4.2022 | Petr Miler

Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě

/

Foto: BMW

Nemusíte být nijak zvlášť konzervativní, abyste žili v přesvědčení, že jde o populární auta, realita ale taková už prostě není. Automobilový svět se v posledních letech hodně změnil a ani velkých kombíků už se neprodává dost na to, aby měly jasnou budoucnost.

„Tohle tu nechte, aby lidi viděli, jak by bylo hrozný, kdyby byly všechny ženský stejný,” prohlásil kdysi Jan Werich jako falešný císař při pohledu na 13 obrazů Mona Lisy za sebou ve filmu, jehož jméno jistě nemusíme připomínat. Unifikace opravdu není pěkná věc a neplatí to zdaleka jen v případě žen. I představa, že všechna auta budou jednoho dne stejná, je poněkud děsivá. Přesně k tomu ale bohužel svět spěje.

Stalo se tak dílem několika faktorů, kdy hlavním hybatelem jsou stále přísnější regulace. Ty jednak omezují kreativitu automobilek, především je ale nutí ke stále větším úsporám z rozsahu, aby požadavkům na specifická řešení toho či onoho bylo možné rozumně ekonomicky vyhovět. Výrobci se tak snaží vyrábět co nejvíce stejných aut a ačkoli dnešní nabídky automobilek vypadají pestře, je to spíš pozlátko.

Však si stačí vzpomenout na doby, kdy jste mohli mít VW Golf jako tří- i pětidvéřový hatchback, kombík a dokonce i sedan (Bora), ze kterého Němci dělali další specifický kombík. A téměř do kterékoli z těchto verzí nabízeli záplavu motorů se čtyřmi, pěti i šesti válci, na benzin i naftu, bez turba i s ním, s pohonem 4x4 či předním pohonem, řadou typů převodovek... Bylo to tak ještě před necelými 20 léty, ale je to všechno pryč.

VW dnes sice nabízí extrémní množství modelů, v případě naprosté většiny z nich jste ale omezeni jedním dvěma typy karoserie, pár motory a se štěstím dvěma převodovkami. A německou značku jsme si vzali do úst jen jako dobře známý příklad - vývoj je prakticky všude stejný a ani prémioví výrobci už zdaleka nevychází svým zákazníkům tak moc jako dřív.

Pořád je ale podstatné, co vlastně zákazníci chtějí. Požadavky lidí jsou nepochybně pestré, převažující trend ale existuje vždy a regulace či jejich následky jsou katalyzátorem k neustálému omezování nabídky. Snaha o maximalizaci úspor z rozsahu nejprve vytlačuje do kouta - a pak ven z domu - cokoli, co si neoblíbí rozsáhlá skupina kupců. Tím se rozjíždí spirála, která určitou věc nejprve upozaďuje, až ji z nabídky vytlačí zcela. Protože ji chtělo třeba „jen” 10 procent lidí, a to nebylo dost. Její kupci se přeorientují na něco jiného, protože auta jako taková kvůli tomu kupovat nepřestanou. Tím se znovu nafoukne skupina žádající určitou věc a upozadí zájemce o jinou. A tak je to stále dokola - zamíchejte párkrát osudím a na konci všeho máme jen pár řešení preferovaných (či alespoň akceptovaných) masami.

V případě aut jako takových se stále více pozornosti dostává SUV. Ačkoli už jsme mnohokrát slyšeli o tom, že jejich popularita je na vrcholu či blízko svému konci - a nepochybně se to jednou stane - pořád získávají větší a větší podíl na trhu. Automobilky tak vzhledem k výše zmíněnému mají stále menší prostor nabízet něco jiného a tlačí stále více na pilu esúvéček. Leckoho tak mohlo překvapit, když ta či ona značka začala mluvit o konci kombíků či sedanů, když se ale podíváme na prodejní statistiky, zjistíme, že se řídí pořád jen tím, co jsme zmínili dříve. Jakmile zájem o určitý typ vozu klesne pod jisté procento, žije už jen na vypůjčený čas.

V analýze prodejů různých typů aut vyšší střední třídy za uplynulý rok z dílny JATO Dynamics jsme si všimli právě kombíků. Jde tedy o velká kombi, obecně okrajový typ aut nabízený jen šesti prémiovými značkami - krom Audi A6 Avant, BMW 5 Touring, Mercedesu E kombi, Porsche Taycan ST (nevíme, proč sem nespadla i Panamera ST, ale to je celkem jedno, její prodeje by nic nezměnily), Volva V90 a Jaguaru XF Sportbrake už v této třídě nic dalšího nenajdeme. A vsadili bychom si na to, že pár let toho v ní najdeme ještě míň.

Za uplynulý rok bylo totiž v Evropě prodáno jen 106 904 aut tohoto typu. Je to plivnutí do moře, ať se na věc podíváme jakkoli - na starém kontinentu se loni prodalo skoro 12 milionů aut. Právě Evropa je přitom poslední velkou baštou takových kombíků, prodá se tu skoro 90 procent těchto vozů z jejich celosvětového odbytu a to se pak bavíme o ještě menším plivanci do hotového oceánu. Být to typ vozu populární u Číňanů nebo na jiném perspektivním trhu, voila. V Evropě je ale očekáván jen další pokles celkových prodejů a význam těchto vozů v globálních portfoliích automobilek bude nejspíše dále upadat.

Řekli bychom, že z nabídky hned tak nezmizí Audi A6, které s 37 137 prodeji žebříček jasně vede, i to ale meziročně prodejně kleslo o 9 %. Mercedes E kombi s 21 979 prodeji a 25procentním poklesem už ale znovu vzniknout nemusí a 28 897 prodaných BMW 5 Touring s 1procentním meziročním růstem leda vykřesává jiskřičku naděje. Volvo V90 s 14 059 auty už paběrkuje, o 4 368 Porsche a 464 Jaguarech ani nemluvě.

Zájem tedy nadále meziročně klesá v řádu desítek procent, jak pravděpodobné pak je, že na nějakých 5, 7 let uvidíme nějaké takové auto ještě v prodeji? Pokud se na dosavadním vývoji nic nezmění, pak velmi málo. Poté možná uvidíme „jak bude hrozný, až budou všechny auťáky stejný”. K jakési „esúvéizaci” automobilového světa dnes všechno spěje, bohužel.


Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 1 - Audi RS Avant C5 vs C6 vs C7 vs C8 drag 10Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 2 - Audi RS Avant C5 vs C6 vs C7 vs C8 drag 11Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 3 - Audi RS Avant C5 vs C6 vs C7 vs C8 drag 12
Audi A6... Foto: Audi

Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 4 - Mercedes-AMG E63 S 4Matic kombi 2021 01Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 5 - Mercedes-AMG E63 S 4Matic kombi 2021 02Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 6 - Mercedes-AMG E63 S 4Matic kombi 2021 03
...nebo Mercedes E kombi jsou zdánlivě populární auta, ve skutečnosti je ale zájem o ně velmi malý a vytrvale klesající. Foto: Mercedes-Benz

Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 7 - BMW 530d xDrive Touring 2020 01Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 8 - BMW 530d xDrive Touring 2020 02Velkým kombíkům zvoní umíráček, už je opouští i jejich poslední velká bašta na celém světě - 9 - BMW 530d xDrive Touring 2020 03
Aspoň BMW 5 Touring si loni udrželo v Evropě svou pozici, ale to tak vše. Pokud se něco zásadního nezmění, je osud velkých kombíků téměř jistě zpečetěn. Foto: BMW

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše