Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
1.2.2025 | Petr Prokopec
Premiérám podobných aut už jsme odvykli a vážně jsme nečekali, že by na začátku roku 2025 někdo začal takové odhalovat. Ale stalo se, malosériový britský Morgan si na letošek připravil vskutku puristickou novinku.
Britská automobilka Morgan letos oslaví 115. výročí své existence. Něco takového je jistě pozoruhodné, neboť jde o firmu vyrábějící míň než tisíc aut ročně. Za těmi navíc stojí na dané poměry vcelku vysoký počet 220 zaměstnanců, kterým asistují jen základní pracovní nástroje jako třeba šroubovák či kladivo, nikoli roboti. Navíc tato značka stále ještě u svých aut užívá jako jeden ze stavebních materiálů dřevo. V důsledku toho má ale povětšinou vyprodáno u běžnějších modelů na minimálně šest měsíců dopředu, na některé limitované verze ale klienti klidně čekají i několik let.
V roce 2019 Morgan přišel s novou moderní platformou CX, u které přistoupil k většímu využití hliníku, jakkoli ze dřeva stále pochází některé její části. I když se však torzní tuhost zvedla dvojnásobně, nestalo se tak na úkor hmotnosti, neboť celá struktura neváží ani 100 kilo. V důsledku toho jsou auta na ní postavená zhruba tunová, pročež s řadovými šestiválci od BMW dokážou pravé divy. Stovky totiž dosahují za přibližně 4 sekundy, maximálka se pohybuje okolo 270 km/h a reálná spotřeba při poklidnější jízdě nepřesahuje 8 litrů.
Po šesti letech na trhu ale Britové chystají modernizaci architektury, jejíž evoluční verze byla pojmenována CVX. Co přesně se u ní změnilo, Morgan neuvedl. Dodává však, že přes nižší hmotnost nabídne ještě vyšší tuhost. Znovu pak bude spojena s třílitrovým řadovým šestiválcem od BMW, zlepšit se ovšem má i jízdní dynamika. Hlavně zásluhou nové aerodynamičtější karoserie, kterou Morgan momentálně spolu s podvozkem již ladí na veřejných silnicích. Kdy však z vozu zmizí maskovací fólie, nebylo upřesněno.
Novinka se nicméně má vyšvihnout na firemní vrchol, kde vystřídá model Plus Six. Dle Britů se ale nejedná o přímého nástupce, tím však veškeré zmínky o voze končí. Lze tak jen dodat, že dosavadní vlajková loď končí ve výrobě, přičemž velké finále představuje limitovaná varianta Pinnacle. Po té mohlo sáhnout jen 30 zákazníků, kteří ovšem museli počítat s ryze standardním ústrojím. Šestiválec BMW tedy produkoval 340 koní jako u běžné produkce, hmotnost však díky vyšší výbavě vzrostla z 1 114 na 1 145 kg.
Nabídku značky tedy po nějaký čas budou tvořit pouze modely Plus Four a Super 3, kdy první zmíněný rovněž sází na motor od BMW, jde však o dvoulitrový čtyřválec naladěný na 259 koní. Ve druhém případě ale již pod kapotu zamířila tříválcová atmosférická jedna-pětka od Fordu. Ta roztáčí jediné zadní kolo, jakkoli stejně jako Plus Six a Plus Four používá identickou platformu CX. Na váze ale vykáže pouhých 635 kilo, načež jí k dostatečné dynamice stačí jen 120 koní.


Britové chystají novou vlajkovou loď, o přímého nástupce končícího modelu Plus Six však jít nemá. Vůz dostane do vínku evoluční verzi platformy CX, se kterou má přijít pokles hmotnosti, zatímco šestiválcový motor znovu dodá BMW. Foto: Morgan Motor Company
Zdroj: Morgan Motor Company
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, majitel si ho nechal spravit za 26 korun
před 3 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 4 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 6 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 7 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 06.16. 16:55 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 15:59 - Předseda
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- BMW Divize 06.16. 14:03 - pavproch
- Jednostopé okénko 06.16. 10:05 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan