Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
1.2.2025 | Petr Prokopec
Premiérám podobných aut už jsme odvykli a vážně jsme nečekali, že by na začátku roku 2025 někdo začal takové odhalovat. Ale stalo se, malosériový britský Morgan si na letošek připravil vskutku puristickou novinku.
Britská automobilka Morgan letos oslaví 115. výročí své existence. Něco takového je jistě pozoruhodné, neboť jde o firmu vyrábějící míň než tisíc aut ročně. Za těmi navíc stojí na dané poměry vcelku vysoký počet 220 zaměstnanců, kterým asistují jen základní pracovní nástroje jako třeba šroubovák či kladivo, nikoli roboti. Navíc tato značka stále ještě u svých aut užívá jako jeden ze stavebních materiálů dřevo. V důsledku toho má ale povětšinou vyprodáno u běžnějších modelů na minimálně šest měsíců dopředu, na některé limitované verze ale klienti klidně čekají i několik let.
V roce 2019 Morgan přišel s novou moderní platformou CX, u které přistoupil k většímu využití hliníku, jakkoli ze dřeva stále pochází některé její části. I když se však torzní tuhost zvedla dvojnásobně, nestalo se tak na úkor hmotnosti, neboť celá struktura neváží ani 100 kilo. V důsledku toho jsou auta na ní postavená zhruba tunová, pročež s řadovými šestiválci od BMW dokážou pravé divy. Stovky totiž dosahují za přibližně 4 sekundy, maximálka se pohybuje okolo 270 km/h a reálná spotřeba při poklidnější jízdě nepřesahuje 8 litrů.
Po šesti letech na trhu ale Britové chystají modernizaci architektury, jejíž evoluční verze byla pojmenována CVX. Co přesně se u ní změnilo, Morgan neuvedl. Dodává však, že přes nižší hmotnost nabídne ještě vyšší tuhost. Znovu pak bude spojena s třílitrovým řadovým šestiválcem od BMW, zlepšit se ovšem má i jízdní dynamika. Hlavně zásluhou nové aerodynamičtější karoserie, kterou Morgan momentálně spolu s podvozkem již ladí na veřejných silnicích. Kdy však z vozu zmizí maskovací fólie, nebylo upřesněno.
Novinka se nicméně má vyšvihnout na firemní vrchol, kde vystřídá model Plus Six. Dle Britů se ale nejedná o přímého nástupce, tím však veškeré zmínky o voze končí. Lze tak jen dodat, že dosavadní vlajková loď končí ve výrobě, přičemž velké finále představuje limitovaná varianta Pinnacle. Po té mohlo sáhnout jen 30 zákazníků, kteří ovšem museli počítat s ryze standardním ústrojím. Šestiválec BMW tedy produkoval 340 koní jako u běžné produkce, hmotnost však díky vyšší výbavě vzrostla z 1 114 na 1 145 kg.
Nabídku značky tedy po nějaký čas budou tvořit pouze modely Plus Four a Super 3, kdy první zmíněný rovněž sází na motor od BMW, jde však o dvoulitrový čtyřválec naladěný na 259 koní. Ve druhém případě ale již pod kapotu zamířila tříválcová atmosférická jedna-pětka od Fordu. Ta roztáčí jediné zadní kolo, jakkoli stejně jako Plus Six a Plus Four používá identickou platformu CX. Na váze ale vykáže pouhých 635 kilo, načež jí k dostatečné dynamice stačí jen 120 koní.


Britové chystají novou vlajkovou loď, o přímého nástupce končícího modelu Plus Six však jít nemá. Vůz dostane do vínku evoluční verzi platformy CX, se kterou má přijít pokles hmotnosti, zatímco šestiválcový motor znovu dodá BMW. Foto: Morgan Motor Company
Zdroj: Morgan Motor Company
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 2 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 3 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
