Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Venku jsou skutečně nové monoposty F1 včetně radikálně nového Ferrari a favorizovaného Mercedesu
18.2.2022 | Petr Prokopec
Po hrátkách Red Bullu a dalších s ničím - nebo skoro ničím -, co by bylo možné považovat za monoposty střižené podle zcela nových technických regulací, tu máme hned několik strojů, které ukazují mnohem víc. Ani jejich podoba ale nemusí být konečná.
Příchod letošní sezóny Formule 1 provází neobvyklá míra zvědavosti. Za tou stojí řada změn technických pravidel, která z monopostů udělá docela jiná auta. Ostatně jedna ze stájí již uvedla, že z minulosti zůstal shodný pouze volant a pedály, vše ostatní se nicméně měnilo. Jelikož se vedení F1 snaží snížit náklady a standardizovat stále více komponentů, panovaly před premiéra nemalé obavy, dle nichž by se vozy jednotlivých týmů měly navzájem podobat jako vejce vejci. To jen podpořily první odhalené monoposty, v jejichž případě ale nešlo o skutečné vozy, nýbrž o jinak zbarvený loňský prezentační vůz FIA.
Během tohoto týdne jsme se ale dočkali dalších premiér, kdy už je o čem mluvil. Se svými novinkami pro letošní sezónu vyrukovaly nejprve McLaren, Alpha Tauri a Williams, v závěru týdne ale nejzajímavěji Ferrari a dnes i Mercedes-Benz. Ten stejně jako pár dalších stájí ukázal již svůj vlastní reálný vůz, nikoli pouze ilustrace či v nových barvách nazdobené dávno viděné. Důvodem je mimo jiné i to, že tým z Maranella již vyslal monopost na firemní okruh ve Fioranu, zatímco stříbrné šípy se pro změnu prohání po trati v Silverstone. Ovšem i tak si mnohá tajemství nadále nechávají pro sebe.
„Jsme hrdí na to, že představujeme skutečné auto. Je to auto, které povezeme do Barcelony,“ uvedl James Key z McLarenu. Jakkoliv ale zmínil první předsezónní testy, kam by se monopost měl uchýlit ve dnech 23. až 25. února, zároveň také dodal, že „některé komponenty jsme pochopitelně zakryly - jsou to příliš citlivé oblasti. Do Bahrajnu přivezeme ještě nějaké novinky a na dalších dílech se již pracuje. A jsem si jistý, že se změní každé auto.“
Ač je tedy McLaren MCL36 reálným vozem a nikoliv pouhou počítačovou retuší, stále tu nemáme monopost, který se na konci března postaví v Bahrajnu na startovní rošt. Totéž pak ostatně platí také o Ferrari F1-75, jehož název odkazuje na 75. výročí prvního vyrobeného vozu značky - model 125S totiž Enzo Ferrari poprvé nastartoval 12. března 1947. Tento stroj zatím ukazuje nejradikálnější interpretaci nových pravidel, zejména řešení aerodynamiky prostřední části vozu je velmi specifické. Mercedes pak monopost pojmenoval W13, čímž odkazuje na 13. ročník od svého návratu do šampionátu jako tým.
Všechny týmy přitom musí stejně jako dosud užívat k pohonu turbo-hybridní 1,6litrový agregát, nicméně změna je spojena s palivem. Poměr biosložky totiž vzrostl na 10 procent, v důsledku čehož měli mít všichni dodavatelé pohonných jednotek značný problém vydolovat z agregátů podobný výkon jako loni. Mimo to je skoro celý palivový systém složen ze standardizovaných součástek, aby již nedošlo na manipulace s průtokem paliva, z nichž bylo podezřelé Ferrari.
Lze ještě něco dodat? Zmínit už můžeme jen střípky. Lewis Hamilton nově prohlásil, že nikdy neměl v úmyslu skončit, což jsme tak nějak čekali. Stalo se tak nicméně až poté, co FIA oznámila, že Michael Masi končí jako ředitel závodů. Právě jeho rozhodnutí bylo přitom jedním z důvodů, proč britský pilot loni nezískal titul a následně přes celou zimu zmizel ze sociálních sítí. Do médií pak unikaly jen spekulace, dle kterých je nespravedlností natolik rozhořčen, že zvažuje konec kariéry a požaduje vyvození důsledků z chaosu v posledním závodě.
Zatímco Masiho v šampionátu nadále uvidíme, i když v jiné roli, vrátit se nemají poloviční body, které se v F1 udělovaly celkem šestkrát. Naposledy se tak stalo loni ve Spa, kdy se vlastně neodjel žádný závod, místo toho jezdci obkroužili pár kol za safety carem, a byl konec. To pochopitelně přineslo nemalou kritiku, načež byla i v tomto ohledu upravena pravidla. Nyní je tak třeba odjet alespoň dvě kola v závodním režimu, za takovou porci ale vítěz obdrží jen 6 bodů a odměněno bude jen prvních pět v cíli.





S novým monopostem se pochlubila třícípá hvězda. Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team



...stejně jako maranellští... Foto: Scuderia Ferrari



...britský tým z Wokingu. Foto: McLaren F1 Team



Opomenout nesmíme ani další legendární stáj... Foto: Williams Racing



...či „béčko“ rudých býků. Foto: Scuderia Alpha Tauri
Zdroje: Mercedes-AMG Petronas F1 Team, Scuderia Ferrari, McLaren F1 Team, Williams Racing, Scuderia Alpha Tauri, Formula 1
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
před 3 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nejnovější články
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před hodinou
Ford dostal peníze, aby postavil továrny na baterky pro elektromobily. Teď se mu vše hroutí a musí je vracet
před 2 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
před 3 hodinami
Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako dodnes nejeté auto u oficiálního dealera, lepší stroj času abyste pohledali
před 4 hodinami
Šéfdesignér Mercedesu dostal padáka. Už bylo načase
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
