Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo začíná omezovat rychlost svých aut jako nikdo jiný, je to první z řady restrikcí
16.4.2020 | Petr Prokopec
Německé automobilky vesměs omezují maximálky svých aut na 250 km/h a jejich přístup kopírují u mnozí další. Volvo se nyní rozhodlo zajít o krok dál, nebo možná hned o dva.
Před více než rokem Volvo překvapilo celý svět. Švédové oznámili, že hodlají ve všech svých vozech omezit nejvyšší rychlost na 180 km/h. Vyšší tempo je dle nich nebezpečné a vede k obětem na životech. S něčím takovým ale automobilka nechce být spojována, a proto se rozhodla, že svobodnou vůli a odpovědnost řidiče nahradí elektronickým omezovačem.
Jen u limitované maximálky zastavit nehodlají. V plánu mají představení dalších dvou technologií, které budou motoristy v příštích letech omezovat. Tím prvním je „chytrá kontrola rychlosti“, která ji bude automaticky upravovat v závislosti na silničních podmínkách. Mimo to pak dorazí ještě systém, jenž opět automaticky omezí rychlost v okolí nemocnic a škol.
Právě tato omezení ovšem vyvolávají ještě větší rozpaky. Pochopitelně existuje spousta situací, ve které nižší rychlost umožní vyřešení krizové situace dřívějším zastavením, mnoha incidentům je ale také možné předejít tím, že naopak silněji šlápnete na plynový pedál. Pokud ale bude rychlost omezena, nemusí to být nic platné.
Ani to nicméně není konec snah Volva o minimalizaci řidičských svobod. Dále mají švédské vozy využívat soupravu kamer a palubních senzorů, jimiž budou měřit bdělost řidiče a sledovat, zda není pod vlivem alkoholu či drog. I to je samozřejmě na jedné straně chvályhodné, nicméně je otázkou, jak moc bude takové řešení spolehlivé - bezchybný systém neexistuje a znovu hrozí riziko omezování i v případech, kdy to vůbec není na místě.
„Chceme, aby se začalo mluvit o tom, zda automobilky mají právo či dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologii, jež mění chování řidiče a která řeší problémy jako nadměrnou rychlost, jízdu pod vlivem či nepozornost. Zatím na tuto otázku nemáme jasnou odpověď, ale věříme, že bychom v této diskuzi měli převzít vedení a být prvními, kdo s ní začne,“ uvedl k omezování šéf značky Hakan Samuelsson.
Je pochopitelně možné, že Volvo skutečně usiluje o maximální bezpečnost a byť podle nás nevolí zrovna rozumnou cestu, je to jeho volba. Nakonec to budou zákazníci, kdo řekne, zda auto „myslící za ně” chtějí, nebo ne. Stejně tak ale může být motivací, nebo alespoň částečnou motivací Švédů snížení nákladů na vývoj a výrobu. Auto, které nemusí zvládat rychlosti vyšší než 180 km/h, může být v některých ohledech dimenzováno podstatně hůře než vůz, který musí dobře fungovat i ve 250 nebo více km/h. Přesně na tento možný dopad nakonec loni kriticky narážel šéf Alpiny.



Volvo se v minulosti stalo symbolem bezpečnosti a chce jím zůstat. Poslední kroky automobilky ale mohou snadno vést k řadě problémů
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Brno skončilo v Top-5 včera 18:24
- Xavi Fores je jako tester spokojený včera 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní včera 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování 13.12.2025
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK 13.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
včera
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
včera
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
včera
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Pin rádio Bolero 12.15. 03:26 - athenasmith
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
