Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Žádné Volvo vás brzy nenechá jet rychleji než 180 km/h. A omezování tím neskončí
4.3.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli Volva nejsou určena pro zrovna špatně situované lidi, od kterých lze očekávat dostatek rozumu a odpovědnosti, Švédové se rozhodli myslet za ně. Omezí je tak v řadě věcí, které lze jinak s auty dělat.
V roce 2008 automobilka Volvo oznámila, že s příchodem nové dekády hodlá zredukovat počet vážných či fatálních zranění v souvislosti se svými vozy na nulu. Něco takového se však nezdálo být příliš reálné i přes skutečnost, že řeč je o výrobci jedněch z nejbezpečnějších aut na světě. Nicméně před deseti lety automobilky měly bezmeznou víru v autonomní technologie a jejich brzký příchod. Nic z toho ale již dnes neplatí, Volvo tak již svůj někdejší závazek raději změnilo na vizi, které by se rádo přiblížilo.
Švédové tedy již nedají ruku na špalek za to, že od roku 2020 se kdokoliv v jejich voze vrátí z cesty v pořádku. Neznamená to však, že by od svých snah úplně upustili. O navýšení bezpečnosti se snaží i nadále, jejich nejnovější krok je ale hodně kontroverzní. Volvo oznámilo, že s koncem této dekády elektronicky omezí rychlost ve svých vozidlech na 180 km/h. Značka je přesvědčena, že vysoké tempo za volantem zabíjí.
Dle automobilky jednoduše v určitých rychlostech již jakékoliv elektronické berličky typu detekce chodců, cyklistů nebo zvířat přestávají fungovat. Lidé ovšem i přesto nepolevují v tlaku na plynový pedál, dle americké organizace NHTSA monitorující bezpečnost na silnicích tak jen v roce 2017 připadlo 25 procent obětí ze všech dopravních nehod na přílišnou rychlost. Zajímalo by nás, kolik z nich mělo jet rychleji než 180 km/h a kolik z nich mělo Volvo, ale to nyní nechme stranou.
Záměry švédské značky ale neskončí jen u omezování maximálky. Do budoucna její vozy mají být osazeny i automatickým systémem, který na základě dat navigace sníží rychlost poblíž nemocnic či škol. Na tom samozřejmě na první pohled není nic špatného, a jakožto rodiče bychom z takového záměru měli mít jen radost, jenže tak jednoduché to není.
Problémem je, že elektronika nedokáže zvážit všechny okolnosti a rozhodovat se stejně kvalifikovaně jako člověk. Krizovou situaci tak lze v některých situacích vyřešit nikoliv zabrzděním, ale i akcelerací. K tomu vám ovšem Volvo nedá příležitost, počítat tedy bude třeba s haváriemi i v těch situacích, jimž byste se momentálně vyhnuli. Takové scénáře ale Švédové ani nepřipouští.
Automobilka místo toho hodlá pozvolna přitahovat otěže až na takovou úroveň, že nakonec ještě budeme rádi za příchod automatického řízení. Volvo se totiž dále hodlá vypořádat s problémy, jež jsou způsobeny ovlivněním řidiče alkoholem či drogami, stejně jako jeho nepozorností.
Docela by nás zajímalo, co na to říkají zákazníci značky, které tím Volvo nepřímo označuje za nesvéprávné, i když k tomu nevidíme mnoho důvodů - spatřit na silnici rychle či agresivně jedoucího „volvistu” je velká rarita, sama filosofie značky přitahuje jinak uvažující řidiče. Přesto vás do budoucna švédské vozy budou omezovat. Není to náhodou tím, že v ní hlavní slovo mají Číňané?









Pro Volvo je bezpečnost prioritou, nejnovější kroky značky jsou však značně kontroverzní. A vlastně ve výsledku bezpečnost ani nemusí navýšit
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva