Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW má plán pro další léta, postupně si bude podřezávat větev, na které sedí
14.7.2021 | Petr Prokopec
Že se koncern Volkswagen pustil na tenký led, je jasné už nějakou chvíli, teď dal svým záměrům jasnější podobu. A nepůsobí o nic méně hazardérsky než dosud, spíše naopak.
Na konci minulého týdne předstoupil šéf koncernu VW Group Herbert Diess před radu ředitelů firmy. Důvodem nebylo nic jiného než jeho vlastní budoucnost, neboť Diess před sebou nevidí nic než elektrickou mobilitu. V druhé největší automobilce světa ji tak tlačí přes všechny odpůrce a touží po absolutní oddanosti zbytku vedení stejné myšlence. Proto také šel s kůží na trh a chtěl vědět, zda ostatní jsou s ním, nebo proti němu. A nakonec se stalo očekávané. Šéf VW Group se dočkal kýženého prodloužení kontraktu, a to až do října 2025.
V návaznosti na to nyní odhalil svou strategii pro další léta. Skromnosti v ní moc nenajdete, zato aut s alternativním pohonem spoustu. Cílem koncernu totiž je, aby se do roku 2025 stal největším výrobcem ryze elektrických aut na světě. A to přesto, že loni měly takové vozy na jeho celkových prodejích pouze 3procentní podíl. Překonat tedy má i Teslu, která na tom zatím prodejně lépe a má vybudovanou rozsáhlou síť Superchargerů, která je její asi největší výhodou.
Na infrastruktuře nicméně hodlají zapracovat i Němci, kteří zároveň chtějí jen v Evropě postavit hned šest továren na baterie, jež v roce 2030 dosáhnou produkční kapacity 240 Gwh ročně. Automobilka chce navíc akumulátory i recyklovat, aby tím jednak snížila environmentální dopad a jednak zredukovala výdaje. O to se rovněž má postarat i redukce platforem ze současných šesti na pouhou jednu. Na té přitom VW Group nebude stavět pouze vozy s elektrickým pohonem, ale i ty se spalovacími motory.
Jasněji se tak ukazuje, jak to bude s benzinovými a dieselovými motory. Koncern je nehodlá hodit do koše, jak mnozí jeho zástupci včetně Diesse v posledních měsících naznačovali. Dříve než do roku 2050 koncern celou svou flotilu elektrifikovat nechce, takže minimálně benzinové motory s námi zůstanou ještě takřka 30 let, byť podle všeho ne v Evropě.
Na celém plánu je ale nakonec nejpozoruhodnější, jak chce tohle všechno VW financovat. Také on na elektromobilech prodělává, i když jsou drahé a dotované horem dolem. V níže přiložených materiálech je tak jasně vidět, že všechno mají financovat zisky z prodeje aut se spalovacími motory, které budou postupně uměle zdražovány mj. rostoucí daňovou zátěží. VW tak říká, že minimálně v příštích 10 letech bude pracovat na tom, aby si podřezával větev, na které dnes sedí, s cílem financovat tak rozmach aut, o která v tuto chvíli téměř nikdo nestojí. Slova o odvaze jsou zde na místě.
Není to ale jediný záměr, VW počítá i se zmíněnou redukcí platforem na jedinou a souvisejícím poklesem nákladů. Nová architektura zvaná SSP (Scalable Systems Platform) by s prvním produkčním vozem měla dorazit v roce 2026, jakkoliv předzvěst budoucí flotily máme očekávat již v září na autosalonu v Mnichově. VW Group přitom s novou platformou hodlá svázat i zcela nový software, kvůli čemuž byla založena separátní divize Cariad.
S pomocí těchto kroků pak VW Group nehodlá pouze kralovat elektrickému segmentu, ale rád by navýšil i svou ziskovou marži na 8 až 9 procent z původně plánovaných 7 až 8 %. Stejně jako Němci již nechtějí být vnímáni jako automobilka, nýbrž jako globální poskytovatel mobilních řešení. Kromě elektrifikace tak hodlají investovat i do automatizace, přičemž doufají, že jako první nabídnou lidem autonomního řízení na úrovni SAE4. I tady jsou Němci odvážní, taková auta mají jezdit po silnicích v roce 2030.
Takovéto plány postavené více než na čem jiném na zbožných přáních pochopitelně stojí a padají s politickými kroky, proto také VW Group lobbuje v Bruselu za urychlení masové elektrifikace. Jakkoliv ale v tomto byl vlastně úspěšný, vidle do některých strategií hází zákazníci, kteří nejsou tak manipulovatelní, jak si VW představuje. A alespoň my nevěříme, že kdy budou. Co zbude z těchto plánů za pár let, tedy ukáže jen čas, možné je v tuto chvíli cokoli.







Šéf VW Group Herbert Diess odhalil odvážné plány koncernu, které pracují především s elektrifikací. Na tu je ovšem třeba vydělat, což Němci nemají lepší recept, než prodej aut se spalovacími motory. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva