Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW po propadech prodejů až o 73 procent masivně zlevňuje elektromobily napříč Evropou, slevy jdou do statisíců
10.1.2024 | Petr Prokopec
Ještě loni Němci tvrdili, že ceny elektrických aut snižovat nebudou, my jsme kontrovali tím, že jim realita na trhu stejně nedá na výběr. Zejména poslední vývoj v Německu je pro automobilku varovný, slevy se ale týkají prakticky celého kontinentu.
Volkswagen aktuálně zveřejnil své výsledky za loňský rok. A pokud se člověk začte do oficiální tiskové zprávy vydané k této události, musí propadnout skoro absolutnímu optimismu. Němci totiž v uplynulých dvanácti měsících dodali po celém světě 4,87 milionu nových aut, tedy o 6,7 procenta víc než v předchozím období. Z této porce pak 394 tisíc vozů užívá čistě elektrický pohon, o nějž se zájem zvedl dokonce o 21,1 procenta. Značka je pak nadmíru spokojená s úspěchy modelu ID.3 v Číně, zatímco ID.4 má bodovat v Německu či Spojených státech.
„Tato data prokazují, že jsme s našimi produkty na správné cestě,“ říká k výsledkům automobilky její obchodní a marketingová šéfka Imelda Labbé. Lze jí ovšem věřit? Stačí se jen podívat, k čemu došlo v prosinci v Německu, a rázem veškerý optimismus vyprchává. Poslední měsíc loňského roku se totiž prodeje elektrických aut u našich sousedů dál hroutily, trh s nimi klesl meziročně o 48 procent. Problémy však měly hlavně některé značky a VW byl mezi nimi. Zájem o jeho rodinu ID zamířil dolů o 73,3 procenta, zatímco jeho diesely si polepšily o 26,8 procenta a prodávají se mnohonásobně lépe.
Co za tím stojí? Přesně to, nač poukazujeme již delší dobu. Tedy že prodeje elektrických aut stojí a padají s dotacemi a dalšími formami přerozdělování. Pokud ty existují a jsou velkorysé, pak lidé zájem mají, ale o ony dotace, ne o auta samotná. Ta v momentě, kdy jim je nikdo „nepocukruje” balíkem pětitisícovek, nekupují téměř vůbec. Jakmile tedy politici zjistí, že mají kapsy prázdné a pomocnou ruku stáhnou, rozplývá se zájem o elektromobily rychleji než pára nad hrncem, i když nespočet dalších zvýhodnění zůstane ve hře. A přesně k tomu v závěru loňského roku v Německu došlo.
Situace v letošním roce nemůže být lepší, neboť VW právě přistoupil ke kroku, který dosud tvrdošíjně odmítal. Němci pomalu celý loňský rok odmítali zareagovat na slevy Tesly, mluvili o kvalitě svých produktů a nutnosti zachovat ceny na udržitelné úrovni. Nakonec jim ale nezbylo, než pokusit se nechtěná auta rozprodat i za cenu slev, které jsou zejména na některých trzích enormní. Třeba ve Francii tak lze ID.3 pořídit v nových nižších úrovních výbavy, načež elektrický hatchback startuje na 39 990 Eurech (cca 983 tisíc Kč) místo dosavadních 42 990 Eur (1,05 milionu Kč).
Ještě víc se VW snaží u modelu ID.5, který s výbavou Life Max startuje na 51 500 Eurech (1,26 mil. Kč), tedy o podstatných 8 tisíc Eur (asi 197 tisíc Kč) níž než dosud nabízené nejlevnější provedení. A aby toho nebylo málo, po snížení cen může elektrická rodina značky počítat s vládními dotacemi ve výši 5 až 7 tisíc Eur (123 až 172 tisíc Kč). Podobně je tomu pak rovněž v Norsku, Švédsku, Belgii nebo Itálii. V Německu pak VW nabízí lidem dotace z vlastní kapsy jakožto náhradu za zrušené státní.
Co se pak českého trhu týče, zde na první pohled máte pocit, že Němci zkouší zákazníky a stát maximálně podojit. Ještě před pár týdny totiž u ID.3 svítila cena od 999 900 Kč, nově tu ovšem máme částku 1 112 900 Kč. A také odkaz na vládní pomocnou ruku, která vám (respektive firmám) může dodat až 200 tisíc korun. Za tuto částku je nicméně k mání výbava Pro, v případě úrovně Life Pro, na kterou nenarazíte ani v konfigurátoru, jen v ceníku, se ale stále pohybujete na necelém milionu korun.
To je srovnatelné se stavem na některých západnějších trzích po aktuálních zvýhodněních, s prodeji to ale stejně nehýbe. VW v prosinci prodal dle dat SDA pouhých 10 kusů ID.3, což je mizérie i na poměry aktuálně nízkých prodejů Golfu (v prosinci 204 aut, třeba v prosinci 2017 to bylo 485 aut). Možná to bude i tím, že větší a schopnější Tesla Model 3 startuje na 1 053 990 Kč a v základní výbavě dostanete mimo jiné litá 18palcová kola, zatímco ten německý je osazen plecháči s poklicemi.



Němci na stěžejních evropských trzích přistoupili k masivnímu zlevňování svých elektromobilů, třeba ve Francii tak ID.5 lze pořídit až o takřka 200 tisíc korun levněji než doposud. Uvidíme, co to udělá s prodeji. Foto: Volkswagen
Zdroje: Auto News, Volkswagen, SDA, Tesla
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nejnovější články
Německé automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před hodinouČíňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
před 3 hodinamiŠkoda zprznila jednu ze svých největších ikon ve jménu pochlebování podivnému novému designovému směru
před 4 hodinamiDalší dostupný Mercedes končí, pozvolna mizí z konfigurátorů. Jeho konec má být rychlý a definitivní
před 6 hodinamiČíňané potichu válcují evropský trh s auty, s jejich nejlepší značkou prohrává už i Fiat, Nissan nebo Tesla
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 12:46 - řidičBOB
- IT poradna 09.26. 12:34 - pavproch
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.25. 17:38 - Sato
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 09.23. 15:23 - Předseda