Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 | Petr Prokopec
Je to bizarní auto napohled i svým jménem, navíc přichází v době, kdy up! odchází. Není to ale žádný vtípek, jde o další ze svérázných vozů, který využívá docela podivného prostoru vytvořeného německou legislativou.
Ordnung muss sein, říkají s oblibou Němci, pořádek prostě musí být. A byť v řadě ohledů není problém Německo vnímat přesně v souladu s tímto heslem, na silnicích tam můžete narazit na auta, která s ním dohromady moc nejdou.
Tamní teenageři se mohou dostat za volant aut už v 16 letech, což na jednu stranu není zas tak mimořádné, byť v Evropě se to úplně nenosí. Pikantní je, že to nemohou být vozy, jaké u nás můžeme řídit o rok resp. dva později, jakkoli tak na první pohled vypadají. Jde o auta upravená tak, aby byla klasifikována jako skútr, i když nejde nic ve stylu v Česku dobře známých Aixamů, Ligierů a jim podobných strojů.
Jde o skutečná, jen upravená auta, nakonec jsme se v minulosti pozastavovali třeba nad takovou Škodou Fabia. Stejnou proměnou nyní prošel další koncernový vůz, Volkswagen up!, a to paradoxně v době, kdy jsou jeho dny sečteny. Do parády si jej vzala společnost Geparda, která vyhodila klasickou zadní nápravu a místo ní instalovala novou s koly uprostřed.
Nemáme tu tedy sice klasickou tříkolku, na druhou stranu lze počítat s podobným chováním. V tomto směru jsou tyto konverze pochybné - tímto způsobem upravené auto je nevyhnutelně nebezpečnější než standardní provedení, přesto jej máte svěřit odrostlejšímu dítěti?
Němci prý zadní nápravu upravili tak, aby nedošlo k převrácení vozítka, žádná z provedených modifikací ale nedokáže popřít fakt, že vůz má vzadu zlomek původního rozchodu kol. Mezi změny patří příchod předního stabilizátoru HR, stejně jako zadních pružin od společnosti Eibach. Dále se Geparda podívala na motor, jenž musí odpovídat pravidlům kategorie A1. Litrová atmosférická jednotka tedy produkuje 20 koní, což nezní jako nějaký enormní výkon, a to ani vedle hmotnosti jen 908 kg. Přesto by nicméně tříkolka měla zvládat maximální tempo 111 km/h. Zjevně s ní tedy mladiství mohou vyrazit i na dálnici.
I přes veškeré modifikace je nicméně otázkou, zda by něco takového bylo dobrý nápad. Dá se totiž očekávat, že Geparda bude citlivá na boční vítr. Navíc i přes onu maximálku bude pružné zrychlení otázkou několika desítek vteřin. Při drcení plynového pedálu lze pak ostatně zapomenout na udávanou spotřebu 4,9 l/100 km. Počítat je naopak třeba s nelidovou cenou, základ totiž vychází na 20 tisíc Eur (cca 506 tisíc korun).
Za danou sumu přitom kromě upraveného motoru a odlišné nápravy dostáváte třeba přední kotoučové a zadní bubnové brzdy. Dále je standardem ABS, ESP a čtyři airbagy, za klimatizaci si klientela nicméně již musí připlatit. Jako úplně úchvatná nabídka nám to tedy rozhodně nepřijde. Na druhou stranu, v šestnácti letech bychom asi dali cokoli za to, abychom mohli legálně za volant. Jen bychom čekali, že nám dospělí svěří skutečné, třebaže výkonově omezené auto, ne tuhle... Gepardu.








Němci přepracovali Volkswagen up! Na tří-, respektive čtyřkolový skútr, tedy alespoň dle legální klasifikace. Díky tomu jej mohou řídit už šestnáctiletí. Foto: Geparda
Zdroj: Geparda
Bleskovky
Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
včeraJediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
28.4.2025Novou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
28.4.2025BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
28.4.2025Tento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
28.4.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.27. 18:11 - Stepan
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.27. 10:43 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.27. 10:40 - pavproch
- Politický koutek 05.27. 09:38 - HondaMan
- VZKAZY 05.26. 19:20 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 05.26. 14:58 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.26. 06:09 - villagetunic
- Onboard videa 05.25. 21:11 - brnenska.odchytova