Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 | Petr Prokopec
Je to bizarní auto napohled i svým jménem, navíc přichází v době, kdy up! odchází. Není to ale žádný vtípek, jde o další ze svérázných vozů, který využívá docela podivného prostoru vytvořeného německou legislativou.
Ordnung muss sein, říkají s oblibou Němci, pořádek prostě musí být. A byť v řadě ohledů není problém Německo vnímat přesně v souladu s tímto heslem, na silnicích tam můžete narazit na auta, která s ním dohromady moc nejdou.
Tamní teenageři se mohou dostat za volant aut už v 16 letech, což na jednu stranu není zas tak mimořádné, byť v Evropě se to úplně nenosí. Pikantní je, že to nemohou být vozy, jaké u nás můžeme řídit o rok resp. dva později, jakkoli tak na první pohled vypadají. Jde o auta upravená tak, aby byla klasifikována jako skútr, i když nejde nic ve stylu v Česku dobře známých Aixamů, Ligierů a jim podobných strojů.
Jde o skutečná, jen upravená auta, nakonec jsme se v minulosti pozastavovali třeba nad takovou Škodou Fabia. Stejnou proměnou nyní prošel další koncernový vůz, Volkswagen up!, a to paradoxně v době, kdy jsou jeho dny sečteny. Do parády si jej vzala společnost Geparda, která vyhodila klasickou zadní nápravu a místo ní instalovala novou s koly uprostřed.
Nemáme tu tedy sice klasickou tříkolku, na druhou stranu lze počítat s podobným chováním. V tomto směru jsou tyto konverze pochybné - tímto způsobem upravené auto je nevyhnutelně nebezpečnější než standardní provedení, přesto jej máte svěřit odrostlejšímu dítěti?
Němci prý zadní nápravu upravili tak, aby nedošlo k převrácení vozítka, žádná z provedených modifikací ale nedokáže popřít fakt, že vůz má vzadu zlomek původního rozchodu kol. Mezi změny patří příchod předního stabilizátoru HR, stejně jako zadních pružin od společnosti Eibach. Dále se Geparda podívala na motor, jenž musí odpovídat pravidlům kategorie A1. Litrová atmosférická jednotka tedy produkuje 20 koní, což nezní jako nějaký enormní výkon, a to ani vedle hmotnosti jen 908 kg. Přesto by nicméně tříkolka měla zvládat maximální tempo 111 km/h. Zjevně s ní tedy mladiství mohou vyrazit i na dálnici.
I přes veškeré modifikace je nicméně otázkou, zda by něco takového bylo dobrý nápad. Dá se totiž očekávat, že Geparda bude citlivá na boční vítr. Navíc i přes onu maximálku bude pružné zrychlení otázkou několika desítek vteřin. Při drcení plynového pedálu lze pak ostatně zapomenout na udávanou spotřebu 4,9 l/100 km. Počítat je naopak třeba s nelidovou cenou, základ totiž vychází na 20 tisíc Eur (cca 506 tisíc korun).
Za danou sumu přitom kromě upraveného motoru a odlišné nápravy dostáváte třeba přední kotoučové a zadní bubnové brzdy. Dále je standardem ABS, ESP a čtyři airbagy, za klimatizaci si klientela nicméně již musí připlatit. Jako úplně úchvatná nabídka nám to tedy rozhodně nepřijde. Na druhou stranu, v šestnácti letech bychom asi dali cokoli za to, abychom mohli legálně za volant. Jen bychom čekali, že nám dospělí svěří skutečné, třebaže výkonově omezené auto, ne tuhle... Gepardu.








Němci přepracovali Volkswagen up! Na tří-, respektive čtyřkolový skútr, tedy alespoň dle legální klasifikace. Díky tomu jej mohou řídit už šestnáctiletí. Foto: Geparda
Zdroj: Geparda
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
13.10.2025
Románek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
13.10.2025
Toto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
13.10.2025
Škoda zkouší zákazníky „obrátit na elektrickou víru” podobně jako politici, to je už vrchol zoufalství
14.10.2025
Ferrari ukazuje svou marnost. Pochopilo, že nemá jak vyhrát, a tak předem bere prohru, s jeho historií je to nebezpečná kapitulace
14.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
