Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW už couvá z výstavby nové továrny v Česku, důvody ukazují smutný stav současného světa
10.3.2023 | Petr Prokopec
Rozhodnutí o podobných krocích by mělo být výsledkem racionální ekonomické úvahy postavené okolo faktických a udržitelných výhod nabízených tím kterým místem. V dnešním světě je ale hlavním hybatelem přerozdělování veřejných peněz.
V srpnu loňského roku podepsal americký prezident Joe Biden zákon o snížení inflace, který je vším, jen ne tím. Jde spíše o zákon o rozpouštění veřejných peněz v ekonomice, které je jedním z faktorů, které současnou inflaci způsobilo. Nepřekvapí tedy, že zákon představuje i vůbec největší investici v historii Spojených států zaměřenou na takzvaný boj s klimatickými změnami. Proto je v něm ve velké míře pamatováno i na elektromobily, neboť vláda se totiž znovu rozhodla otevřít kasu a prodej bateriových vozů hodlá podporuje částkou až 7 500 dolarů (cca 167 000 Kč) v podobě daňového kreditu. To pochopitelně není malá suma, další úlevy navíc zájemci o ně mohou pocítit při pořizování domácích wallboxů. Své domy pak mohou osadit solárními panely či tepelnými čerpadly, pochopitelně znovu za přispění peněz vybraných od všech, kteří takové věci nechtějí.
Nejde nicméně jen o samotné zákazníky, nemalou měrou je podporována i výroba elektromobilů. Zapotřebí ovšem je, aby k tomu docházelo na území Spojených států. To již přineslo velké problémy Korejcům, jejichž bateriová auta byla ještě loni žádána ve velkém. Jenže Hyundai, Kia a Genesis je produkují ve své domovině, což znamená, že momentálně mají vůči konkurenci značnou nevýhodu. S tou pak ostatně musí bojovat i koncern Volkswagen, který své elektromobily vyrábí jen v Německu a v Číně.
Němci předpokládali, že v rámci své elektrické expanze postaví továrnu na baterie také v Evropě, konkrétně v českých Líních u Plzně. Jenže právě výše zmíněný protiinflační zákon do plánů značky zapíchl vidle. Podle Financial Times je rozhodnutí o výstavbě nové továrny pozastaveno a prioritou pro firmu má být právě nový podnik ve Státech. VW odhaduje, že na dotacích, úlevách a půjčkách by mohl získat 9 až 10 miliard Eur (212,26 až 235,84 miliard korun). To je pochopitelně vábení, kterému nelze odolat.
Český ministr průmyslu Jozef Síkela k věci uvedl, že po telefonátu s Martinem Jahnem zastupujícím Škodu nemá být výstavba továrny v Česku ohrožena. Jenže realita je o trochu jiná, alespoň podle Financial Times. Jak jsme již zmínili, magazín s odkazem na své zdroje tvrdí, že vedení koncernu nyní vyčkává, zda se podobného zvýhodnění dočká také na starém kontinentu. Mimo to pak jeden z výše postavených manažerů VW uvedl, že evropští politici mají automobilkám zaručit vládní pomoc a levnou energii.
Tento vývoj jen ukazuje smutný stav současného světa. Prostá ekonomická racionalita a honba za objektivní efektivitou se staly přežitkem, nyní firmy jen natahují ruce a vlády se mají předhánět v tom, která jim nasype do pytle více peněz z kapes nás všech. V tomto případě nakonec proto, aby nám prodávaly prakticky nepoužitelná auta jako VW ID.3 za 1,2 milionu korun. Děkujeme pěkně.



Němci jen potvrzují, že v případě elektromobility opravdu nejde o životní prostředí, jde o cestu domoci se maxima přerozdělovaných peněz. Foto: Volkswagen
Zdroj: Financial Times, ČTK
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
včera
Porsche je v obrovské krizi, přiznal končící šéf. „Chybí nám peníze ze dvou třetin klíčových trhů,” říká
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.28. 20:58 - M.Z.
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
