Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zjevně začíná být zoufalý, čínskou techniku chce nadělit další ze svých značek
4.8.2023 | Petr Prokopec
Tohle je totální kapitulace, jinak to nejde nazvat. Firma, která dříve udávala tón vývoje dostupných aut celému světu, najednou tápe. A nemá problém chtít už pro třetí ze svých značek techniku čínských konkurentů, kteří od ní donedávna mohli leda opisovat.
Nejspíše každý z nás někdy pomyslel na dobrovolný odchod ze světa. Stačí mít špatný den, kdy se vám hroutí naprosto vše od pracovního života až po ten osobní, a hned si začnete říkat, že v říši Hádově se budete mít lépe. Ve většině případů takové chmury naštěstí po chvíli zmizí a začnou vás napadat lepší myšlenky. Volkswagen se ale zjevně rozhodl, že na tomto světě ho to už opravdu nebaví. Místo rychlého a svým způsobem milosrdného skonu si ale vybral ten dlouhý a bolestivý.
Může se zdát, že přeháníme, ale posuďte sami. Ještě před několika léty byl koncern VW na úplném vrcholu, když ročně prodával přes 10 milionů aut. Za tím stál také čínský trh, kde Němci byli jedničkou dokonce po dlouhé dekády. Jenže jejich pozice se začala hroutit jak v globálním měřítku, tak přímo v Říši středu. Dnes už je jasné, že za tím stála sázka na elektromobilitu, které bylo obětováno naprosto vše.
Mizet ze scény začala špičková technika, minulostí se stala i vysoká kvalita, jakkoli obojím byli Němci po dekády proslulí. Tím hlavním ale je, že VW dobrovolně zahodil náskok v oblasti spalovacích motorů, který si budoval už od chvíle, kdy byl Ferdinand Porsche pověřen Adolfem Hitlerem vývojem skutečně lidového vozu. V případě elektromobility byli Němci nováčky, bohužel s příliš velkým sebevědomím. A začali se jí prát o neexistující klientelu, což má všechno za následek aktuální stav věcí.
Koncern tedy už není světovou jedničkou, jeho klasické modely jako Golf budí stále větší rozpaky a jejich místo ve světle reflektorů přebírají elektrické modely, které jsou konkurenceschopné ještě méně. Skoro nikdo je navíc po VW nechtěl, nepřináší zákazníkům absolutně nic podstatného krom vyšší ceny a horší použitelnosti. V Evropě to v momentě, kdy většina konkurentů dělá ty samé hlouposti, zatím nekončí až takovým fiaskem, v Číně ale ano. I tam VW opírá svou nabídku o modely ID, neprodává ale skoro nic.
Němci proto začínají sahat k opravdu zoufalým krokům. Nedávno koupili 5procentní podíl ve značce Xpeng, aby mohli použít její techniku pro vlastní elektrické modely, to ale nebyl začátek (poprvé něco takového udělal v případě Audi) ani konec. Aktuálně čínský finanční web Cailianshe uvádí, že VW s pomocí partnerského FAW začne nakupovat techniku automobilky Leapmotor, aby spasil také svou levnou značku Jetta.
Leapmotor byl založen v prosinci roku 2015, letos tedy oslaví teprve osmé narozeniny. Za tu dobu poslal na trh čtyři modely, z nichž první dva - třídveřový hatchback S01 a pětidveřový malý městský vůz T03 - nebyly ničím oslnivým. Předloni nicméně značka přišla s SUV C11 a loni se sedanem C01, kterým již bylo možné zatleskat. Pod zajímavě stylizovaným kabátem, který v mnohém připomíná rodinu ID, trůnila elektrická technologie.
Leapmotor nedávno přišel s novou platformou a právě tu chce VW v nízkonákladových Jettách použít. Tato značka je pořád relativně úspěšná, loni ovšem musela čelit 13,48procentnímu propadu prodejů. Nabízí jen spalovací vozy a cestu k elektrickým alternativám ze své vlastní dílny VW zjevně ani nevidí. Chce tak znovu použít čínskou techniku jako jedinou spásu, což je v případě takového gigantu opravdu tristní.
Jsme tak svědky vskutku tragikomického vývoje. Místo toho, aby VW začal tlačit na bruselské a další politiky, aby přestali s nesmyslnými tlaky, které zašlapávají technickou i ekonomickou racionalitu, raději kapituluje a bude přeznačkovávat levné zboží čínských konkurentů, kteří od něj donedávna mohli leda opisovat. Není to absurdní? Člověk se musí ptát, proč by měl příště u Němců vůbec nakupovat. Docela by nás zajímalo, jak si na tuto otázku odpovídá vedení VW. Tedy pokud si ji vůbec pokládá...



Leapmotor C11 hlavně zepředu připomíná rodinu ID, v tomto ohledu si tak Volkswagen vlastně špatného partnera nevybral. Nicméně fakt, že již potřetí ve velmi krátké době sahá po cizí technice, jen dokládá, jak moc se Němci propadli. Foto: Leapmotor




Řešení Leapmotoru mají být použita pro auta levné značky Jetta, která dosud stavěla na morálně starších komponentech samotné VW Group. Model VS5 na fotkách je taková ošizená Škoda Karoq. Foto: FAV-VW
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
