Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW vdechl život zcela novému řešení navigace, může citelně zrychlit cestování
5.11.2019 | Petr Prokopec
Moderní navigační systémy jsou sice interaktivnější než kdy dříve, pořád ale pracují s předem vytyčenou trasou, kterou upravují podle dále získaných dat. Nové řešení VW doslova myslí.
Mohou počítače nahradit lidský mozek? Až dosud se zdálo, že v některých oblastech je to zcela nemyslitelné, nicméně Volkswagen včera v portugalském Lisabonu spustil testovací program, který by vnímání této problematiky změnit. Navigace by díky němu mohly fungovat způsobem, který ušetří drahocenný čas. Operovat budou na kvantové bázi.
Oč tedy jde? Než se dostaneme k novinkám, v rychlosti zrekapitulujeme, jak se věci mají v současné době. Pokud chcete jako řidič co nejrychleji dojet z jednoho místa na druhé, vystačit si můžete jen s dostupnými informacemi a zapojit i lidskou intuici. Pokud se tedy blížíte do oblasti, kde se začnou objevovat náznaky dopravní kolony, někdy ještě máte šanci vyhnout se nekonečnému čekání volbou alternativní trasy. Pomoci vám v tomto případě mohou i dnešní navigace, které vám na základě získaných dat vybere jinou trasu sama.
Zní to chytře, problémem však je, že současné systémy počítají s daty, která nemusí být přesná, navíc nad dalšími kroky „nepřemýšlí”. Mimo dopravní kolonu tedy nepošlou pouze vás, ale i všechny další motoristy vybavené podobnými navigačními řešeními, což může vést až k tomu, že zácpa vznikne jinde a na původním místě už ani není. Ve výsledku tak snaha o objetí ucpaného místa může skončit ještě delším čekáním, než kdybyste si vystáli původní frontu, ač se zdála nekonečná.
Právě zde vstupuje do hry Volkswagen, jenž svou inovaci založil na lidské předvídavosti a kvantové výpočetní technice společnosti D-Wave Systems. Přitom se předpokládá, že počítač v podstatě každému motoristovi nabídne individuální cestu, a to víceméně v reálném čase. Vše přitom dostane na starosti pokročilý algoritmus, který Volkswagen vyvíjí již několik let a který byl kupříkladu již v roce 2016 testován v Číně, kde optimalizoval pohyb taxíků po Pekingu.
Němci v rámci aktuálně spuštěného testovacího programu nepočítají s osobními vozy, nýbrž s autobusy. Zvoleno bylo 26 zastávek na čtyřech trasách, po kterých se bude pohybovat devět autobusů. Pokročilý algoritmus pro každý vytvoří individuální nejrychlejší trasu, k čemuž mu má stačit jen pár milisekund, zatímco stávající navigace operují se zpožděními i v řádu desítek minut.
Výsledkem by pochopitelně mělo být rychlejší cestování pro každého, třebaže každý nakonec může jet trochu jinou cestou. Němci chystají podobné projekty také doma, stejně jako se kvantové výpočty mají podívat také do dalších evropských měst. V prvé fázi se s komerčním využitím počítá právě u hromadné dopravy, konečným cílem je ale pochopitelně vypočítávání ideálních tras pro všechny řidiče osobních aut koncernu VW.


Volkswagen včera spustil testování nového řešení navigace. Dopravit by měla každého individuálně co nejrychleji do cíle
Systém používá pokročilý algoritmus a kvantovou výpočetní techniku kanadské firmy D-Wave Systems
Zdroje: Volkswagen, D-Wave Systems
Bleskovky
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
před 7 hodinamiJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
včera92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025
Nejnovější články
Ferrari ukazuje svou marnost. Pochopilo, že nemá jak vyhrát, a tak předem bere prohru, s jeho historií je to nebezpečná kapitulace
před 5 hodinamiEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
před 7 hodinamiTesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
před 8 hodinamiRománek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
před 10 hodinamiToto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.13. 19:59 - M.Z.
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Policejní kontroly a měření 10.13. 12:14 - M.Z.
- BMW Divize 10.13. 12:10 - pavproch
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB