Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW vdechl život zcela novému řešení navigace, může citelně zrychlit cestování
5.11.2019 | Petr Prokopec
Moderní navigační systémy jsou sice interaktivnější než kdy dříve, pořád ale pracují s předem vytyčenou trasou, kterou upravují podle dále získaných dat. Nové řešení VW doslova myslí.
Mohou počítače nahradit lidský mozek? Až dosud se zdálo, že v některých oblastech je to zcela nemyslitelné, nicméně Volkswagen včera v portugalském Lisabonu spustil testovací program, který by vnímání této problematiky změnit. Navigace by díky němu mohly fungovat způsobem, který ušetří drahocenný čas. Operovat budou na kvantové bázi.
Oč tedy jde? Než se dostaneme k novinkám, v rychlosti zrekapitulujeme, jak se věci mají v současné době. Pokud chcete jako řidič co nejrychleji dojet z jednoho místa na druhé, vystačit si můžete jen s dostupnými informacemi a zapojit i lidskou intuici. Pokud se tedy blížíte do oblasti, kde se začnou objevovat náznaky dopravní kolony, někdy ještě máte šanci vyhnout se nekonečnému čekání volbou alternativní trasy. Pomoci vám v tomto případě mohou i dnešní navigace, které vám na základě získaných dat vybere jinou trasu sama.
Zní to chytře, problémem však je, že současné systémy počítají s daty, která nemusí být přesná, navíc nad dalšími kroky „nepřemýšlí”. Mimo dopravní kolonu tedy nepošlou pouze vás, ale i všechny další motoristy vybavené podobnými navigačními řešeními, což může vést až k tomu, že zácpa vznikne jinde a na původním místě už ani není. Ve výsledku tak snaha o objetí ucpaného místa může skončit ještě delším čekáním, než kdybyste si vystáli původní frontu, ač se zdála nekonečná.
Právě zde vstupuje do hry Volkswagen, jenž svou inovaci založil na lidské předvídavosti a kvantové výpočetní technice společnosti D-Wave Systems. Přitom se předpokládá, že počítač v podstatě každému motoristovi nabídne individuální cestu, a to víceméně v reálném čase. Vše přitom dostane na starosti pokročilý algoritmus, který Volkswagen vyvíjí již několik let a který byl kupříkladu již v roce 2016 testován v Číně, kde optimalizoval pohyb taxíků po Pekingu.
Němci v rámci aktuálně spuštěného testovacího programu nepočítají s osobními vozy, nýbrž s autobusy. Zvoleno bylo 26 zastávek na čtyřech trasách, po kterých se bude pohybovat devět autobusů. Pokročilý algoritmus pro každý vytvoří individuální nejrychlejší trasu, k čemuž mu má stačit jen pár milisekund, zatímco stávající navigace operují se zpožděními i v řádu desítek minut.
Výsledkem by pochopitelně mělo být rychlejší cestování pro každého, třebaže každý nakonec může jet trochu jinou cestou. Němci chystají podobné projekty také doma, stejně jako se kvantové výpočty mají podívat také do dalších evropských měst. V prvé fázi se s komerčním využitím počítá právě u hromadné dopravy, konečným cílem je ale pochopitelně vypočítávání ideálních tras pro všechny řidiče osobních aut koncernu VW.


Volkswagen včera spustil testování nového řešení navigace. Dopravit by měla každého individuálně co nejrychleji do cíle


Systém používá pokročilý algoritmus a kvantovou výpočetní techniku kanadské firmy D-Wave Systems
Zdroje: Volkswagen, D-Wave Systems
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
včera
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 18:02
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 08:00
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
- Chang Circuit v Thajsku útočištěm uprchlíků 10.12.2025
- Piaggio Beverly 310 a 400 25th Anniversary: výroční edice 10.12.2025
Nejnovější články
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
před 5 hodinami
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
před 7 hodinami
Do Německa vtrhl o statisíce levnější čínský soupeř Karoqu a Kodiaqu. S normálním motorem a nevídanou zárukou chce Škody pobít
před 8 hodinami
Korejci zkouší zachránit kolabující prodeje svých elektromobilů po konci amerických dotací masivními slevami, ani ty nestačí
před 10 hodinami
Číňani nabídnou všechno, toto je jejich nová supersportovní motorka s čtyřválcem točícím přes 11 tisíc ot./min
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
