Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID
11.1.2025 | Petr Miler
Němci dál nejeví nejmenší zájem o to, co lidé chtějí, co se prodává a co ne. A jedou si svou. Končí tak i s poslední verzí Arteonu, který byl na jednu stranu v podstatě vždy propadákem. Na tu druhou ale pořád neklesl tak hluboko jako protežované modely ID.
Vypadalo to jako předem jasně nalajnovaná „success story”, nakonec se z ní ale vyklubalo jedno velké trápení. Situaci na začátku příběhu modelu Arteon od VW velmi trefně shrnul kolega, když jej v testu označil za Superb po návštěvě u německého krejčího. Přesně tím tento model byl - v zásadě ekvivalent klasického Passatu, který ale po vzoru Škody Superb přidal do hry praktičtější karoserii liftback a vážně neotřelý, atraktivní design.
Vypadalo to jako vítězná kombinace a VW se zprvu dokonce netajil záměrem, že jde právě o nástupce Passatu, jehož odbyt začal toho času stagnovat. Z nějakého důvodu to ale nezafungovalo - konzervativní klientela legendárního sedanu a kombíku zůstala věrná svému „pašíkovi”, škodovkáři dál kupovali Superb a na Arteon zbylo jen místo v koutě.
VW udělal leccos pro to, aby situaci změnil, později přišel i se stylovým kombíkem Shooting Brake, verzí R, auto porůznu zlevňoval... Nic z toho nezabralo. Absolutní propadák to nebyl, vzhledem k vysokým očekáváním ale ano. A tak se už v polovině roku 2023 začalo mluvit o tom, že celý tento model skončí bez nástupce. Na některých trzích k tomu s koncem předminulého roku skutečně došlo, mj. u nás, kde byl mimochodem vždy docela populární, ale zůstal v prodeji aspoň onen svérázný kombík a VW slíbil, že jej udrží v nabídce do roku 2026. Ale co dnes můžete Němcům věřit, že?
Tohle se rozhodně realitou nestalo, neboť rok 2025 sotva začal a Arteon je po smrti. Automobilka v podstatě jen potichu vypnula linku v Osnabrücku, kde se vůz vyráběl v oné poslední dostupné verzi, a nikomu o tom neřekla. O skonu tohoto modelu se jménem firmy pouze podělil jeden z mluvčích Volkswagenu na LinkedInu a to je celé.
Důvod není jasný - jak už padlo, ještě před 10 měsíci automobilka avizovala zachování výroby do roku 2026. To obvykle neznamená do ledna 2026, spíš do podzimu toho roku a nástupu produkce vozů nových modelových let. Takže se nacházíme skoro dva roky před avizovaným termínem, přesto přišel konec. A prodejní problém vůz neměl, tedy ne neočekávaný. S koncem liftbacku asi polovina prodejů zmizela, kombík si tedy vedl podle očekávání - ne skvěle, ale všímejme si relativity.
Například v českých prodejních datech SDA vidíme za loňský rok 281 prodaných Arteonů, což je výrazný meziroční pokles, ale jak už padlo - nabídka výrazně prořídla, prodeje musely jít adekvátně dolů. Pořád je to ale číslo, které bezpečně překonává libovolný model ID, u kterých se VW může přetrhnout, aby jich vyrobil co nejvíc bez ohledu na poptávku. A překonává mj. i elektrický ekvivalent v podobě modelu ID.7, který ani sám neví, jak daleko dojede. Máme tu tedy odstřelené auto na konci života vs. protežovaného premianta na jeho začátku, a přesto jsou prodeje takové.
I tak je to Arteon, který končí, jako už asi tisící projev toho, jak si VW dál žije ve svém plánovaném světě udržující jen minimální vazby na realitu a zcela okrajově reagující na preference zákazníků. Tušíme, že víc než co jiného má s osudem „Artieho” do činění snaha VW nakopnout prodeje elektrického modelu ID.7, k němuž je vůz pro automobilku nevítanou neelektrickou alternativou. Smutné, ale nakonec nepřekvapivé. Dodejme, že Arteon končí po výrobě bezmála 200 tisíc aut po necelých 8 letech na světě ve formě liftbacku a a pěti ve formě kombíku. Vlastně nám bude docela chybět. A podstatné části Čechů též. VW si ale myslí, že zná budoucnost, a jedná primárně v souladu s tím.









A je to zase jinak, VW Arteon zcela končí asi o dva roky dřív, než nakonec měl. Tušíme, že snaha nakopnout prodeje elektrického modelu ID.7 s tím má mnoho co do činění. Foto: Volkswagen
Zdroje: Volkswagen, SDA
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle