Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka záměrně vyrábí nehotová auta, podle všeho už neměla na výběr
19.3.2021 | Petr Prokopec
Jako domeček z karet se začínají sypat zažité procedury výrobců aut v koronavirové době. Jejich největší současná noční můra v podobě nedostatku čipů je zjevně tak daleko od konce, že raději vyrábí auta bez nich.
Když v loňském roce přišla koronavirová pandemie, začali jsme v jejím úvodu dokonce na chvíli i spekulovat o tom, zda jí náhodou nějaká automobilka nepodlehne. Nakonec ale nebylo tak zle, jak se ještě na jaře zdálo. Výrobci tak s nemalými nadějemi vstupovali do letoška, který i díky vakcinaci měl přivát zpět staré časy, a tedy také zvýšený zájem publika. Jen málokdo ovšem tušil, že začátek roku 2021 bude podobně náročný jako toho loňského, a to nejen kvůli koronaviru. Místo pandemie nyní továrny uzavírá nedostatek čipů, který je pro výrobce evidentně další pohromou.
Nejnověji to dokládá Ford, kterému nezbylo než najet na strategii raženou konkurenčním koncernem General Motors. Tato automobilka se rozhodla, že kvůli nedostatku komponentů výrobu nezastaví, ale auta raději vyrobí bez části jinak standardní výbavy. GM dokonce taková auta dále prodává, Ford zvolil trochu jiný přístup.
I ten se rozhodl vyrábět vozy nehotové, a tak modely F-150 a Edge dokončí bez části čipů. Na rozdíl od GM je tak ale nemůže prodat, na to jsou chybějící funkce moc zásadní, auta si prý „po několik týdnů“ ponechá, než je bude moci dokončit a dodat zákazníkům. Tedy jinými slovy, pick-up i SUV sice budou z montážních linek sjíždět i nadále a automobilka nebude muset posílat dělníky na nucenou dovolenou, ovšem prodat je stejně nepůjde.
I tak je jako v případě GM pochopitelné, proč Ford sahá po této strategii. Modrý ovál již uvedl, že nedostatek čipů jej letos bude stát něco mezi 1 miliardou a 2,5 miliardami dolarů (cca 22 až 55 miliard korun), které by automobilka jinak utržila, pokud by měla vozy v nabídce. A jelikož F-150 je nejprodávanějším vozem Ameriky a navíc je velmi ziskový, jeho úplná odstávka by Fordu přinesla další obrovské ztráty. Modrý ovál tak chce co nejvíce redukovat dopady uzavřených továren v USA i v Evropě a auta vyrábět aspoň takto.
Automobilka zatím neupřesnila, kdy by mohla výrobu obnovit v plném měřítku, na rychlý návrat do normálu ale nejspíše může zapomenout. Momentálně se ukazuje, že problémy s nedostatkem čipů začíná mít i Toyota, tedy automobilka, která dosud byla brána jako jeden z vítězů čipové krize. Japonci hlavně v reakci na zemětřesení v roce 2011, kdy se ocitli taktéž bez stěžejních komponentů, uzavřeli s dodavateli smlouvy, které jim zaručovaly neustálý přísun všeho potřebného.
Nicméně i Toyota nakonec utlumuje výrobu hned ve čtyřech amerických továrnách, a to právě kvůli problémům na straně dodavatelské. Nejde ale jen o čipy, problémem je i nepřízeň počasí. Spojené státy zasáhla další vlna mrazivého a sněhového počasí, jež narušila dodávky mnoha komponentů. Japonci tedy na volnoběh pojedou jen po jistou dobu, než se tyto potíže vyřeší. U Fordu to ale tak snadné určitě nebude. Nakonec, je to už čtvrtý měsíc, co mnozí doufají v brzké řešení, které zjevně nepřichází a problém se jen prohlubuje.






Výroba Fordu F-150 se nezastavila, i když značce chybí stěžejní čipy. Auta proto bude vyrábět na sklad a dokončí je ve chvíli, kdy komponenty dorazí, i tak letos přijde na tržbách o až 55 miliard korun. Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 10 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
dnesMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejnovější články
Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
před 5 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 7 hodinamiFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 8 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 10 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva