Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce elektromobilů prodělává peníze tak moc a tak dlouho, že už to i na bohaté Araby může být příliš, aby ho dál drželi nad vodou
10.8.2025 | Petr Miler
Vývoj tímto směrem míří už nějaký ten pátek a firma nyní přiznává, že má peníze na zajištění vlastního provozu jen do poloviny příštího roku. O tom, co se bude dít pak, rozhodne hlavní akcionář. A tomu už by skutečně mohla dojít trpělivost.
Elektromobily jsou hlavním předmětem zájmu automobilových firem nejméně dobrých 10 let, kdo na nich ale dokáže i po takové době vydělávat? Prakticky nikdo. Tesla, ta to aspoň proklamuje, nad jejím zřetelně kreativním účetnictvím se ale velké otazníky vznáší už roky. Koho tu máme dál? Vedle Američanů má jít už jen o tři čínské firmy, také v jejich případě se ale musíme ptát, čemu lze vlastně věřit. Tesla je aspoň pod drobnohledem a zpochybňování jejích výsledků je dohad, Číňané zjevně ohýbají i to, co nemohou, aby navenek vypadali úspěšní.
Všichni ostatní jsou hluboko v červených číslech.
Nejzřetelněji je to Ford, který o těchto autech účtuje odděleně a prodělává přes milion na autě, kumulativně jde za poslední roky už o stamiliardy. Také VW poznává, že čím víc těchto aut prodá, tím víc prodělá, pro takovou Hondu to bylo 16 miliard za poslední kvartál a i „zapadlé” účetní jednotky velkých automobilek, jako je Škoda, jsou v červených číslech a ani nedoufají, že se to změní. Tahle auta jsou jeden velký provar po všech stránkách, které vás napadnou. A pokud někdo nepřiznává ztráty, je to obvykle jen tím, že za ně nepřímo inkasuje (popř. nemusí platit, výsledek je stejn) něco skrze z podstaty neudržitelné přerozdělovací mechanismy, jejichž zásah opravdu není znakem reálné efektivity výroby a prodeje takových věcí.
Tohle se ví a i pro velké firmy to přestává být legrace, jak dnes zjišťují hlavně Němci, pořád ale mají ziskovou část portfolia, která to všechno drží nad vodou. A mají se k čemu vrátit - kdyby zítra VW škrtl celý elektrický program a začal znovu dělat auta, jaká od něj někdo žádá, vrátí se při předchozích zefektivněních v jiných ohledech k masivním ziskům během dvou tří let nejpozději. Tuhle možnost začínající automobilky orientované jen na elektrické modely nemají.
I když začínající... Tady je to trochu jako v průmyslu pro dospělé, kde jste nejdřív ambiciózní teenagerka a pak máma, která stojí za hřích, nic mezi tím. Také zde se o prakticky o všech výrobcích mluví jako o startupech, dokud jim nezačne téct do bot a nestane se z nich zkrachovalá firma. Je to i případ společnosti Lucid Motors, jíž založili někdejší „zrádci Tesly”. Ale kdy to bylo? V roce 2007! Je to už 18 let, tohle startup stejně jako si váš plnoletý syn může říkat kojenec.
Tak či onak, ani po takové době se Lucid nedokáže dostat z červených čísel, i když dávno prodává svůj sedan Air a na trh hrne SUV Gravity. Písničku s textem „všechno to platím” si tentokrát pouští Arabové, konkrétně Saúdové z PIF, saúdského státního investičního fondu, kteří lijí peníze do společnosti jako zběsilí, neboť jí z 60 % ovládají. Byli to oni, kteří byli vždy považování za jistotu, že Lucid nepadne, ale každé ucho od džbánu se jednou utrhne - i když s ním budete přenášet „jen” bankovky.
A právě k tomu se možná schyluje, jak probírají kolegové z Jalopniku. Lucid tento týden oznámil své kvartální výsledky za druhé letošní čtvrtletí a je to zas jednou velká tragédie - ztráta v přepočtu 18 miliard korun při obratu pouhých 5,5 miliardy je sekera jako blázen. Z 3 309 prodaných aut také nikdo na zadek nepadne a zachování plánu na letošní prodej 18 až 20 tisíc vozů zní jen jako snaha uchlácholit „krysy” z řad investorů, kterým v uších zní otřepané: „Titanic se potápí, bárka jde ke dnu.”
Firma nepůsobí dojmem, že by na svých autech byla schopna něco vydělat, cena jedné akcie klesla na směšných 2,13 dolaru (i když tržní kapitalizace přes 6,5 miliardy zní pořád jako hodně přehnaná vzhledem k reálné výkonnosti společnosti), takže i možnosti financovat další chod z prodeje akcií se tenčí. Z dřívějších prodejů má mít firma k dispozici 5 miliard dolarů likvidity, ovšem jen 2 miliardy v hotovosti. A sama říká, že když věci půjdou takto, v půlce roku 2026 je na suchu.
Pokud se nestane zázrak, budou to muset být hlavně Arabové, kdo otevře portmonky, pustí si Lucii z reproduktorů a krev z žil, ale stane se to? Jednou to bude naposledy. Držet Lucid nad vodou pro PIF není extra drahé, ale na nikam nevedoucím byznysu nikdo nebude chtít prodělávat věčně. A zvlášť vzhledem k současnému dění, kdy hlavně pro Lucid domácí Spojené státy mocně velí k odklonu od nařizované elektromobility, může být tahle firma dost snadno ve slepé uličce, ze které už není návratu.


Spoluzakladatel Lucidu a jeho dlouholetý šéf Peter Rawlinson se může smát, ten potápějící se loď opustil včas s mocně naditými kapsami. Jeho dočasnému nástupci Marcu Winterhoffovi zjevně do smíchu není. Foto: Lucid Motors
Zdroje: Lucid Motors, Jalopnik
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. včera 20:24
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike včera 11:31
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 včera 10:00
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejnovější články
Výrobce elektromobilů svým posledním krokem nechtěně přiznal, jak ohromně tato auta ztrácejí hodnotu
před 4 minutami
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
před hodinou
Jaký nesmysl je hybridní 911, už se provalilo, Porsche ale po humbuku zkouší zmírnit rozčarování
před 4 hodinami
Nové řešení bezdrátového dobíjení mobilů v autě je po čase první, které vám nebude pít krev
před 5 hodinami
Možná se díváte na nové nejdražší auto světa, miliarda korun na něj zdaleka nestačí
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
