Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skutečně Tesla vydělává na každém autě osmkrát víc než Toyota? Jejímu účetnictví už přestávají věřit i optimisté
15.11.2022 | Petr Prokopec
Že je Tesla vzhledem ke své pozici v až podezřele dobré finanční kondici, upozorňují kritici už léta. Až otevření dalších nových továren ale ukazuje, že se některé věci ve finančních výkazech firmy projevují velmi podivným způsobem.
Minulý týden magazín Nikkei Asia přišel se srovnáním, jehož výsledky zaskočily i lidi, kteří se o automobilovou branži běžně nezajímají. Sesterská publikace londýnských Financial Times totiž uvedla, že Tesla vydělává na každém prodaném automobilu osmkrát více peněz než Toyota. I když to není vše, v očích některých by to alespoň částečně ospravedlňovalo, že společnost řízená Elonem Muskem je nejhodnotnější automobilkou světa.
Za zmíněným srovnáním nehledejte žádné složitosti - kolegové ze země vycházejícího slunce jednoduše vzali zisk za letošní třetí kvartál a následně vydělili počtem prodaných aut, tak se to dělá. Tesla má přitom za dané období na kontě 344 tisíc registrací a 3,29 miliardy dolarů (cca 77,44 mld. Kč), zatímco v rohu Toyoty stojí 2,62 milionu vozů a 434,2 miliardy jenů (72,77 mld. Kč). Zisk obou automobilek je tedy prakticky stejný, nicméně aby Japonci dosáhli takřka stejné sumy jako americký výrobce, museli prodat 7,6krát více aut.
Ještě před nějakými dvaceti lety by i taková primitivní kalkulace byla docela přesná, v současné době je nicméně třeba zohlednit řadu dalších faktorů. V prvé řadě je to všemožné přerozdělování, v případě Tesly zejména, ne však výlučně peníze za prodej tzv. eko kreditů, které jsou s jejím podnikáním spojeny v USA. Tesla přitom nic jiného neprodukuje, nepotřebuje tedy s jejich pomocí uměle mazat uhlíkovou stopu spalovacích aut. Místo toho je přeprodává ostatním výrobcům. Za třetí kvartál si přitom takto přišla na 286 milionů dolarů (6,7 mld. Kč), prodejem vlastních automobilů tak vydělala „pouze“ 3 mld. USD (70,6 miliard korun).
To ale situaci zase tak nemění, a tak otázkou zůstává, zda i tomuto číslu lze věřit. Stačí si totiž uvědomit, kterak Elon Musk na všechny strany hlásá, že nové gigatovárny v Berlíně a Austinu jsou obrovskými dírami na peníze. Tomu však ani v nejmenším neodpovídá firemní účetnictví. Za loňský třetí kvartál totiž provozní náklady Tesly činily 1,656 miliardy dolarů (38,84 mld. Kč), přičemž oba zmíněné podniky nebyly v provozu. Letos, kdy mají značku jen stát peníze, však operační výdaje činily 1,694 mld. USD (39,78 mld. Kč). Díry peníze spalující podle Muska miliardy dolarů, se v účetnictví projevují jako téměř čistá nula.
Přesněji jde o rozdíl pouhých 38 milionů dolarů (894,52 mil. Kč), který ani v nejmenším nenaznačuje, že by v Německu či Texasu docházelo k problémům. Proč by se o nich ovšem Musk zmiňoval? Rozhodně ne proto, aby mazal med kolem úst investorů - jeho slova totiž přispěla jen k propadu akcií Tesly. Stále více tak spíše začíná vycházet najevo, co si lidé v branži šuškají již dlouhá léta. Tedy že Muskem řízená automobilka má velmi kreativní účetnictví. Nemusí to být nutně nelegální, o spoustě věcí se dá účtovat různě, na konci je ale třeba se ptát, jak věrný obraz o fungování firmy takové účetnictví podává.
Pochybnosti vyvolává i fakt, že Tesla navzdory svým ziskům nevplácí žádné dividendy. Jasně, investuje do budoucnosti... Ale při její velikosti a ziskovosti? Investovat musí každý, zvlášť dnes, Toyota ale přes nesrovnatelně širší aktivity a podobný zisk dividendy vyplácí pravidelně. Vskutku se tak zdá, že Musk mohl za peníze ušetřené za PR a marketing investovat do celého účetního oddělení.
Jen Tesla a její auditoři (PwC) ví, jaká je realita, některá čísla ale smrdí. A fakt, že na ně upozorňují i americká média, která jsou jinak k Tesle převážně optimistická, také o něčem svědčí. Jen čas ukáže, zda je Tesla geniální továrnou na peníze, nebo se do historie zapíše jako jeden z největších blufů dějin.
Tesla má dnes na každém prodaném voze vydělávat v průměru 9 570 USD (225 300 Kč), osmkrát více peněz než Toyota. Je to fakt, nebo Tesla jen čachruje se svými účty, aby navenek vypadala co nejlépe? Foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- Ford lituje, že vsadil na elektromobily. S padajícími prodeji prodělává přes 3 miliony na kuse, nohama na zem se ale vrací pomalu
před 21 minutami - K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před hodinou - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva