Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce modýlků aut otočil hru, ukázal svůj první skutečný vůz vzešlý právě z miniatury
16.5.2023 | Petr Prokopec
Kdybychom vám ukázali jen fotky samotného auta a přidali jméno výrobce, pomyslíte si asi cosi o další zmenšenině. Jenže fotky s cyklistou odhalují celou pravdu. Tamiya tak trochu otočila hru a ze slavného modýlku známého už skoro 40 let udělala skutečné auto.
Společnost Tamiya patří mezi nejznámější a hlavně nejstarší výrobce zmenšených modelů na světě, založena byla již v roce 1946. Původně šlo o pilu a dodavatele dřeva, nicméně v roce 1947 přišla na svět i divize zabývající se výrobou dřevěných zmenšenin lodí a letadel. Její sortiment se nicméně postupně začal rozšiřovat, stejně jako se měnil i materiál, ze kterého byly modýlky vyráběny. Celosvětovou slávu jí přitom přinesla hlavně pozornost věnovaná detailům, kdy i takové hlavičky šroubů vypadaly ve zmenšeném měřítku jako skutečné a nikoliv pouze jako výstupek u konkurence.
Tato posedlost detaily vygradovala v roce 1976, kdy Tamiya dokonce koupila skutečné Porsche 911, které rozmontovala na prvočinitele, aby mohla stvořit skutečně věrnou repliku v měřítku 1:12. Vůz na dálkové ovládání měl značný úspěch, ještě větší nicméně přišel o devět let později, kdy firma vyrukovala s off-roadovou buggynou Wild One. Pomalu totiž neexistovalo dítě, které by si nepřálo zmenšit se a nasoukat se do kokpitu. Že na takový zázrak jednou skutečně dojde, tehdy jistě nikdo netušil.
Tamiya se nicméně aktuálně rozhodla skutečně vstoupit mezi výrobce reálných aut, a to právě se zvětšeninou zmíněné buggyny. Pomocnou ruku jí přitom podala britská společnost The Little Car Company, která již lidem nabízí Bugatti Type 35, Ferrari Testarossa a Aston Martin DB5 v poloviční velikosti. Wild One nicméně bude vyrábět v imaginárním měřítku 1:1. Vycházet pak bude z prototypu, jenž byl představen předloni. Obě společnosti nicméně v reakci na podněty zákazníků udělaly pár změn.
Sériové provedení se totiž rozšířilo o 100 milimetrů na 1,9 metru, díky čemuž 3,6 metru dlouhá buggyna pobere dvě sedačky místo jedné. Její zadní kola obutá do pneumatik Maxxis Bighorn bude roztáčet elektromotor. Výkon prozatím specifikován nebyl, stejně jako dojezd. Počítá se nicméně s osmi vyjímatelnými pakety o celkové kapacitě 14,4 kWh. To sice nezní jako přílišná porce, Wild One však váží jen 500 kg. Jako takový se tedy má rozjet na 96,5 km/h.
Buggyna bude uvedena na trh (včetně zemí EU) v rámci kategorie L7e, tedy jako čtyřkolka schválená k silničnímu využití. Dá se nicméně předpokládat, že díky světlé výšce 270 mm či nájezdovým úhlům 34,1 stupně vpředu a 50,8 stupně vzadu budou majitelé doma spíše v terénu. Na kolik je nicméně tato sranda vyjde, je v tuto chvíli rovněž ve hvězdách. Tamiya prozatím pouze vybírá vratnou zálohu ve výši 100 liber (cca 2 750 Kč) a zmiňuje rozjezd výroby v příštím roce.
V první fázi vznikne 100 exemplářů úrovně MAX Launch Edition, jenž disponují skořepinami Cobra se čtyřbodovými bezpečnostními pásy, pětipalcovou digitální obrazovkou palubního systému, kotoučovými brzdami Brembo ve všech rozích či pružinami Eibach a tlumiči Bilstein. Dorazit nicméně mají i další varianty, u nichž se bude lišit zaměření - některé mají být luxusnější a komfortnější, jiné pro změnu výkonnější či schopnější v terénu.
Aktuálně jsou v plánu jarní a letní testy, po jejichž absolvování by mělo dojít na živý debut a upřesnění veškerých technických specifikací včetně ceny. Ta ale nízká nejspíše nebude, třeba zmenšené Bugatti v karbonové verzi vychází na nějakých 80 tisíc Eur (cca 1 893 000 Kč). Jeho maximálka je přitom nižší než u buggyny, vedle které se zmenšený Type 35 nechytá ani v terénu. Většina chtivého publika tak nejspíše dál zůstane pouze u snění.





Původní buggynu představili Japonci již v roce 1985, před jedenácti lety se dočkala opětovného uvedení do prodeje. Pokaždé však šlo o provedení v imaginárním měřítku 1:10. Nyní se ovšem konečně chystá skutečný Wild One, jenž bude moci jak na silnice, tak do terénu. Foto: Tamiya
Zdroj: Tamiya
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před hodinouFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan