Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard
3.2.2023 | Petr Prokopec
Přijít s pozoruhodným novým autem, které ohromí publikum, je jedna věc. Udělat z něj komerčně úspěšný produkt, to je věc docela jiná. Lightyear je už po výrobě pár kusů své prvotiny u konce s dechem, jeho plány se rozpadly snáz než domeček z karet.
Před pár dny jsme probírali smutnou, i když ve výsledku ne až tak překvapivou situaci automobilky Lightyear. Ta chtěla změnit svět aut s pomocí solární energie, pročež na sklonku loňského roku odstartovala výrobu prvotiny osazené pěti metry čtverečními fotovoltaických panelů. O tomto voze Nizozemci mluvili již v roce 2019, kdy zmiňovali cenu 119 tisíc Eur (cca 2,8 milionu korun). Ta nebyla zrovna nízká, díky oněm panelům nicméně měl Lightyear 0 během slunečného dne vygenerovat dostatek energie na 70 kilometrů bezemisní jízdy.
Během tří let nicméně nizozemská automobilka musela sundat z očí růžové brýle a začít čelit realitě. Vůz tak musela zdražit na 250 tisíc Eur (5,9 mil. Kč), přičemž majitelům se vše snažila kompenzovat alespoň skrze exkluzivitu. K dispozici totiž mělo být jen 946 exemplářů, které tak odkazovaly na počet kilometrů (9,46 bilionu), které musí urazit světlo během jednoho roku (jde tedy o světelný rok). Jejich výroba pak byla svěřena finské společnosti Valmet Automotive.
Na sklonku ledna nicméně Lightyear oznámil přerušení výroby s tím, že firma se hodlá více soustředit na svůj druhý model zvaný Lightyear 2. Ten by rovněž měl klasickou bateriovou elektromobilitu kombinovat s fotovoltaikou, dojezd však v jeho případě narostl ze 625 na 800 kilometrů. Mnohem podstatnější však bylo snížení ceny na zhruba 900 tisíc korun. A Nizozemci říkali, že na vůz nasbírali více než 40 tisíc rezervací.
Jestli to byla pravda, nevíme, pár dnů po tomto oznámení ale studená sprcha. Atlas Technologies, dceřiná společnost Lightyearu zodpovědná za výrobu, totiž požádala o ochranu před věřiteli. Separovaná struktura firmy pak sice dávala jisté naděje na přežití, k něčemu takovému ovšem byly třeba další peníze od nových investorů. Jelikož jde ale o částku, která bere dech, začíná být skoro jisté, že Lightyear jako takový je mrtvý.
Bývalý finanční ředitel automobilky Laurens Weers totiž uvedl, že společnost potřebuje investici ve výši minimálně 1 miliardy Eur, tedy skoro 24 miliard Kč, aby přežila. K něčemu takovému nicméně bude s ohledem na současné hospodaření firmy svolný jen málokdo. Pozastavením výroby a následným bankrotem Atlas Technologies totiž Nizozemci ponechali ve štychu jak řadu zákazníků, tak samotné Finy, kteří vložili do přípravy sériové výroby nemalé peníze.
Na sestavení jednoho exempláře Lightyearu 0 byl přitom potřeba rovný týden, přičemž Valmet v polovině letošního roku hodlal kapacitu navýšit na pět kusů týdně. K tomu nicméně zjevně již nedojde, počet dosud smontovaných aut pak zatím nebyl upřesněn. Stejně jako se neví, kdo si je vlastně převzal, pokud vůbec někdo.
Lightyear je tedy minimálně ve stádiu klinické smrti, načež jsou aktuálně veškeré solární naděje spojené s německou značkou Sono Motors. Ani její situace ale nevypadá dobře.
Lightyear 0 zřejmě vznikl jen v pár kusech, poté byla jeho výroba pozastavena. Nyní je zřejmě mrtvá celá firma, na její restart by totiž bylo třeba přinejmenším 24 miliardy korun. Foto: Lightyear
Zdroj: CFOl
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva