Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard

Přijít s pozoruhodným novým autem, které ohromí publikum, je jedna věc. Udělat z něj komerčně úspěšný produkt, to je věc docela jiná. Lightyear je už po výrobě pár kusů své prvotiny u konce s dechem, jeho plány se rozpadly snáz než domeček z karet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard

3.2.2023 | Petr Prokopec

Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard

/

Foto: Lightyear

Přijít s pozoruhodným novým autem, které ohromí publikum, je jedna věc. Udělat z něj komerčně úspěšný produkt, to je věc docela jiná. Lightyear je už po výrobě pár kusů své prvotiny u konce s dechem, jeho plány se rozpadly snáz než domeček z karet.

Před pár dny jsme probírali smutnou, i když ve výsledku ne až tak překvapivou situaci automobilky Lightyear. Ta chtěla změnit svět aut s pomocí solární energie, pročež na sklonku loňského roku odstartovala výrobu prvotiny osazené pěti metry čtverečními fotovoltaických panelů. O tomto voze Nizozemci mluvili již v roce 2019, kdy zmiňovali cenu 119 tisíc Eur (cca 2,8 milionu korun). Ta nebyla zrovna nízká, díky oněm panelům nicméně měl Lightyear 0 během slunečného dne vygenerovat dostatek energie na 70 kilometrů bezemisní jízdy.

Během tří let nicméně nizozemská automobilka musela sundat z očí růžové brýle a začít čelit realitě. Vůz tak musela zdražit na 250 tisíc Eur (5,9 mil. Kč), přičemž majitelům se vše snažila kompenzovat alespoň skrze exkluzivitu. K dispozici totiž mělo být jen 946 exemplářů, které tak odkazovaly na počet kilometrů (9,46 bilionu), které musí urazit světlo během jednoho roku (jde tedy o světelný rok). Jejich výroba pak byla svěřena finské společnosti Valmet Automotive.

Na sklonku ledna nicméně Lightyear oznámil přerušení výroby s tím, že firma se hodlá více soustředit na svůj druhý model zvaný Lightyear 2. Ten by rovněž měl klasickou bateriovou elektromobilitu kombinovat s fotovoltaikou, dojezd však v jeho případě narostl ze 625 na 800 kilometrů. Mnohem podstatnější však bylo snížení ceny na zhruba 900 tisíc korun. A Nizozemci říkali, že na vůz nasbírali více než 40 tisíc rezervací.

Jestli to byla pravda, nevíme, pár dnů po tomto oznámení ale studená sprcha. Atlas Technologies, dceřiná společnost Lightyearu zodpovědná za výrobu, totiž požádala o ochranu před věřiteli. Separovaná struktura firmy pak sice dávala jisté naděje na přežití, k něčemu takovému ovšem byly třeba další peníze od nových investorů. Jelikož jde ale o částku, která bere dech, začíná být skoro jisté, že Lightyear jako takový je mrtvý.

Bývalý finanční ředitel automobilky Laurens Weers totiž uvedl, že společnost potřebuje investici ve výši minimálně 1 miliardy Eur, tedy skoro 24 miliard Kč, aby přežila. K něčemu takovému nicméně bude s ohledem na současné hospodaření firmy svolný jen málokdo. Pozastavením výroby a následným bankrotem Atlas Technologies totiž Nizozemci ponechali ve štychu jak řadu zákazníků, tak samotné Finy, kteří vložili do přípravy sériové výroby nemalé peníze.

Na sestavení jednoho exempláře Lightyearu 0 byl přitom potřeba rovný týden, přičemž Valmet v polovině letošního roku hodlal kapacitu navýšit na pět kusů týdně. K tomu nicméně zjevně již nedojde, počet dosud smontovaných aut pak zatím nebyl upřesněn. Stejně jako se neví, kdo si je vlastně převzal, pokud vůbec někdo.

Lightyear je tedy minimálně ve stádiu klinické smrti, načež jsou aktuálně veškeré solární naděje spojené s německou značkou Sono Motors. Ani její situace ale nevypadá dobře.


Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 1 - Lightyear 0 2022 prvni sada 01Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 2 - Lightyear 0 2022 prvni sada 02Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 3 - Lightyear 0 2022 prvni sada 03Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 4 - Lightyear 0 2022 prvni sada 04Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 5 - Lightyear 0 2022 prvni sada 05Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 6 - Lightyear 0 2022 prvni sada 06Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 7 - Lightyear 0 2022 prvni sada 07Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 8 - Lightyear 0 2022 prvni sada 08Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 9 - Lightyear 0 2022 prvni sada 09Výrobce převratných solárních vozů končí po výrobě několika aut, prošustroval desítky miliard - 10 - Lightyear 0 2022 prvni sada 10
Lightyear 0 zřejmě vznikl jen v pár kusech, poté byla jeho výroba pozastavena. Nyní je zřejmě mrtvá celá firma, na její restart by totiž bylo třeba přinejmenším 24 miliardy korun. Foto: Lightyear

Zdroj: CFOl

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.