Vývoj v Nizozemsku dál ukazuje skutečné dopady tlaku na rozšíření elektromobilů, už i ojetiny jsou luxus

Říkáme si, kolik smyslů musí člověku fungovat, aby pochopil, na jaké scestí se vydáváme vnucováním elektrických aut na úkor všech ostatních. V Nizozemsku tento tlak nejprve zdevastoval trh s novými vozy, teď už se podepisuje i na trhu s ojetinami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Vývoj v Nizozemsku dál ukazuje skutečné dopady tlaku na rozšíření elektromobilů, už i ojetiny jsou luxus

18.11.2022 | Petr Miler

Vývoj v Nizozemsku dál ukazuje skutečné dopady tlaku na rozšíření elektromobilů, už i ojetiny jsou luxus

/

Foto: Škoda Auto

Říkáme si, kolik smyslů musí člověku fungovat, aby pochopil, na jaké scestí se vydáváme vnucováním elektrických aut na úkor všech ostatních. V Nizozemsku tento tlak nejprve zdevastoval trh s novými vozy, teď už se podepisuje i na trhu s ojetinami.

O vývoji na nizozemském trhu s auty, kde se mezi prvními rozhodli vnucovat elektromobily všem pomocí masivního přerozdělování, se nezmiňujeme zdaleka poprvé. Věrni rčení, že opakování je matka moudrosti, ale budeme dál předkládat k zamyšlení fakta těm, kteří jsou přesvědčeni, že od zeleného stolu lze rozhodnout o všem bez ohledu na ekonomickou realitu či potřeby lidí.

Nizozemsko je k tomu příhodné nejen z výše zmíněného důvodu, ale také proto, že navzdory své velikosti to je - nebo alespoň byla - z automobilového pohledu významná země, která má k ostatními státům starého kontinentu blíže než Norsko. Není možné v něm rozhodnout a z peněz plynoucích z prodeje ropy a plynu zaplatit skoro cokoli, co si politici usmyslí bez ohledu na to, jak moc je to praktické či ekonomicky efektivní. Věci tam pořád musí fungovat.

Tamní dění tak můžeme sledovat jako jistý předvoj toho, co by se ve zbytku Evropy při stejných snahách mohlo stát v dalších letech. A je skutečně těžké před vývojem v Nizozemsku zavírat oči, když dál a dál graduje. Je až absurdní, že v této zemi se dnes prodává méně nových aut na hlavu než u nás, když situace byla ještě nedávno dramaticky opačná. Není to ale tak, že by země měla ekonomické problémy a neprodávalo se tam nic, naopak. Aut se prodává spousta, dokonce se jich celkově prodává v posledních letech stále víc, jen naprostá většina z nich je ojetých.

Psali jsme o tom už zkraje roku, kdy se i jinak „zeleně” smýšlející analytici museli ozvat s tím, že toto je neudržitelné. Však loni se v Nizozemsku prodalo 2 008 222 ojetin, což je pochopitelně obrovské číslo, historicky rekordní po boku velmi podobného výsledku v roce 2020. Samotné prodeje ale ukazují jen část reality, tou druhou je cena.

Jak moc zájem o ojetá auta zastiňuje zájem o ta nová, ukazuje i vývoj ceny, které se posouvají do stále absurdnějších sfér. Prodejní portál Autoscout24 ve své tiskové zprávě informuje, že průměrná cena ojetiny v Nizozemsku posunula na 24 428 Eur (cca 595 tisíc Kč), což je opravdu nejvyšší kdy zjištěná hodnota. Pro srovnání - loni šlo o 20 984 Eur a v roce 2019 dokonce o 18 402 Eur. Jinými slovy - ojetiny za pouhé tři roky zdražily o třetinu.

Průměrná cena je dnes už tak vysoká, že se i „nová ojetina” stává pro Nizozemce luxusem. Prodeje tedy po rekordních letech letos klesají skoro o 14 % a v posledních měsících je pokles ještě intenzivnější. To by současně mělo vést k poklesu cen, říjnové cifry jsou ale znovu rekordní. Inu, když jsou ceny nových aut stále tlačeny výš (elektromobily jsou drahé a spalovací vozy jsou uměle zdražovány všemožnými daněmi), ojetiny mohou zlevňovat jen ve velmi omezené míře. A proto se také stávají pro část lidí nedostupnými.

Do vývoje posledních let jistě vstoupily i patálie s nedostatkem komponentů, konflikt na Ukrajině a další dobře známé faktory, to nemá smysl zastírat. Jde ale jen o vyvrcholení trendu, který v Nizozemsku nastal dávno předtím. Prodejním vrcholem z hlediska nových aut byl v zemi za posledních 10 let rok 2015, od té doby se vše posouvá směrem k poklesu prodejů nových aut a růstu prodejů ojetin, jejichž počet je i při rekordních dovozech z Německa též omezený. A to prostě tlačí cenu nahoru až za neúnosnou mez.

Je to všechno jasný důkaz toho, jak lidé reagují na vnucování elektrických aut - někteří si je koupí, pro většinu ale zůstávají nevhodné či nedostupné. Takoví pak volí ojetiny, které nabízí nejlepší poměr hodnoty a ceny. A pokud je o ojetiny zájem a jejich dostupné množství je omezené, tak začnou jejich ceny mířit též nahoru, až se i ony stanou luxusem. Je to připomenutí faktu, že s lidmi nelze tak snadno manipulovat a donutit je koupit si něco, co sami nechtějí. A sekundárně to přinese řadu dalších negativních dopadů. Přesto Nizozemsko ve svých snahách nepolevuje a celá EU dál topí pod kotlem téhož. Nebylo by na čase začít se zajímat o realitu a nepokoušet se plánovat budoucnost jen od zelených stolů politických kanceláří?


Vývoj v Nizozemsku dál ukazuje skutečné dopady tlaku na rozšíření elektromobilů, už i ojetiny jsou luxus - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Vývoj v Nizozemsku dál ukazuje skutečné dopady tlaku na rozšíření elektromobilů, už i ojetiny jsou luxus - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 02Vývoj v Nizozemsku dál ukazuje skutečné dopady tlaku na rozšíření elektromobilů, už i ojetiny jsou luxus - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03
V Nizozemsku se už i ojetá auta začínají stávat luxusem. Dražší a dražší nové vozy posílají stále více lidí pro ojetiny, které ale kvůli tomu také rostou na ceně. Teď už část lidí nemá ani na ně, zatímco prodeje nových vozů dál atakují historická minima. Není to skvělé? Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj dat: Autoscout24, BOVAG

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše