Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vývoj ve Velké Británii ukazuje Bruselu, k čemu povede zbrklé vnucování elektromobilů všem
17.10.2022 | Petr Prokopec
Z Velké Británie se stal jakýsi předvoj dění v zemích Evropské unie, je to tedy šance poučit se z chyb Britů. Ti nyní přichází i o výrobu elektrických Mini, a tak lze očekávat, že z kdysi významného auto průmyslu ostrovního království brzy nezbude nic. To chceme i zde?
Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne, říká se. Věčnou pravdivost tohoto rčení nyní poznává i Velká Británie, která se léta tvářila, že diktát Evropské unie je pro ni nepřijatelný. Na počátku loňského roku tak byl dokonán Brexit, od kterého si také motoristé slibovali návrat zdravého rozumu. Překvapivě se však dočkali pravého opaku, tedy ještě nesmyslnějšího tlaku na zavádění v zásadě evropských nápadů. O autech to platí dokonale - Británie nyní plánuje zakázat prodej nových spalovacích aut již k roku 2030, tedy ještě o 5 let dříve než EU. A aby toho nebylo málo, ta elektrická mají vznikat na jeho území, včetně baterií.
Dané podmínky lze přirovnat k minovému poli, do kterého vás pošlou nejen bez podrobné mapy, ale ještě navíc s páskou na očích. Přičemž odměna na druhé straně je navíc jen stěží lákavá. Není tak vlastně divu, že se do daného úkolu nikomu nechce. To je nicméně pro Británii špatná zpráva, také v jejím případě byl totiž automobilový průmysl jedním z důležitých ekonomických pilířů - na hrubém domácím produktu měl zhruba 4procentní podíl, v případě exportu šlo dokonce o 10procentní podíl.
S tím vším se ale dnes zdá být konec. Jakkoli Nissan potvrdil, že v zemi zůstane a v Sunderlandu bude nadále vyrábět elektrický Leaf, taková Honda už svou britskou pobočku uzavřela. A nyní se zdá být nevyhnutelné, že na odchodu ze země je i domácí Mini, v jehož případě mateřské BMW definitivně rozhodlo, že elektrické modely v Británii vyrábět nebude.
Právě tento krok nyní trápí Andyho Palmera, jenž byl britskou vládou pověřen, aby elektrickému pohonu umetl cestičku. Bývalý šéf Nissanu a Astonu Martin tak dostal opravdu náročný úkol, který se ukazuje být nesplnitelným. Továren na baterie je totiž v Británii poskrovnu, většina navíc počítá s velmi malou kapacitou. Pokud by tedy Mini E sjíždělo z montážních linek v továrně Cowley v Oxfordu, bylo by zatíženo pokutami za baterie vyrobené z nelokálních komponentů, což si BMW jednoduše nemůže dovolit.
Díky výrobě v Číně je ovšem značka velmi blízko veškerým zdrojům, které potřebuje. Opřít se také může o místního partnera, a aby toho nebylo málo, počítat pochopitelně může i s nižšími mzdovými náklady. To vše jsou skutečnosti, které jsou zejména při výrobě elektromobilů ceněné. Britská vláda si něco takového musí uvědomit - čím dříve, tím lépe. Jinak totiž riskuje stěhování dalších výrobců, ostatně BMW ji mává na rozloučenou hned dvakrát.
Mnichovská automobilka totiž nebude vyrábět pouze elektrickou verzi Mini v Číně, zároveň přesunula i produkci elektrického Countrymanu do německého Lipska. V Británii se tak montují už jen spalovací verze. Ovšem jak jsme zmínili, s tím má být za osm let konec. A jelikož továrna Cowley by kvůli dalším vozům s bateriovým pohonem potřebovala renovaci a tedy výraznou investici, nedá se opravdu předpokládat, že by tamní zaměstnance čekala jakákoli další budoucnost.
Poučení z toho, kam mohou vést nesmyslné tlaky, by si nicméně neměli brát k srdci jen britští politici, ale také jejich kolegové v Bruselu. Elektrický pohon a pro něj nezbytné baterie totiž v nejbližší budoucnosti levnější nebudou a automobilky budou hledat cesty, jak takové vozy vyrobit co nejlevněji. V Evropě s místními cenami energií a lokální dostupností baterií to dominantně bude jen stěží. Čím dražší přitom elektromobily budou, tím méně lidí si je bude moci dovolit. Stojíme tak před situací, kdy menší prodeje dražších budou znamenat menší místní výrobu, popř. žádnou místní výrobu. To zasadí zejména státům se značně rozvinutým automobilovým průmyslem - Českou republiku nevyjímaje - těžké ekonomické rány. Kdo rozumný může o něco takového stát? Potřebujeme fungující trh, ne zadrhávající bruselskou loutkohru, která jej má připomínat.



Současné elektrické Mini Cooper SE se sice v Cowley vyrábí, jeho nástupce ale již bude sjíždět z montážních linek v Číně. Tomu se ovšem při pohledu na podmínky, které byly zavedeny po Brexitu, opravdu nelze divit. Celá Evropská unie nyní míří v menším závěsu stejným směrem jako Britové. Foto: Mini
I’ve been warning U.K. politicians of all colours of the risk of losing our car industry by failing to tool the supply chain for EV manufacturing. After Honda’s departure, losing Mini EV is a huge blow given EV’s will represent all car sales here by 2030. https://t.co/9qrgMKSq2b
— Dr. Andy Palmer (@AndyatAuto) October 15, 2022
Zdroj: Andy Palmer@Twitter přes Auto Evolution
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před hodinouPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva