Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zakladatel Alpiny je mrtev. Faktický skon svého dítěte přežil jen o rok
17.10.2023 | Petr Prokopec
Byl významnou osobností nejen z pohledu automobilismu jako takového, ale i optikou BMW, které bez něj mohlo úplně přestat existovat. Jistě také proto Alpinu s bavorskou automobilkou vždy pojilo blízké pouto, její nejlepší časy zažil až do samého konce.
V roce 1959 stálo BMW na pokraji bankrotu. Při setkání vrcholných manažerů tak bylo navrženo i možné převzetí firmy konkurenčním Mercedesem. Tento nápad byl ale nakonec smeten ze stolu a místo toho začali svůj vliv ve firmě uplatňovat nevlastní bratři Herbert a Harald Quandtovi, kteří firmu z velké části už ovládali. O rok později vlastnili již dvě třetiny akcií a odklepli vývoj nových modelů sdružených pod názvem Neue Klasse. Právě těm je dnes připisována záchrana značky, načež není až tak překvapivé, že BMW se na prahu elektrické revoluce vrací do téže řeky.
Pro nás je nicméně v tuto chvíli důležitý rok 1962. Právě tehdy Burkard Bovensiepen vyvinul dvojitý Weberův karburátor pro BMW 1500 spadající do oné nové rodiny. Tento komponent byl nadmíru vřele přijat nejen odbornou veřejností, ale také prodejním šéfem mnichovské automobilky Paulem G. Hahnemannem. O pouhé dva roky tak již továrna na takto upravené vozy poskytovala plnou záruku, čímž byla potvrzena kvalita karburátorů. Toto rozhodnutí následně vedlo ke vzniku dnes proslulé Alpiny.
Nadmíru zajímavé je, že i přes onen karburátorový úspěch se Bovensiepen s nově založenou firmou zpočátku vrhnul na výrobu psacích strojů. Následně pak Alpina zkoušela úspěch v textilní branži. V roce 1965 bylo ale rozhodnuto, že alfou i omegou další existence bude zdokonalování aut z Mnichova. Znovu u toho měly být karburátory, nově pak ještě s modifikovanými hřídelemi. Obojí bylo nakonec zakomponováno do firemního loga, které Alpina začala používat od roku 1967.
Následující zhruba dvacetiletá éra se nesla v budování prestiže na závodních kolbištích, přičemž nejúspěšnější byl Bovensiepen v roce 1970. Tehdy jím upravené vozy ovládly Evropské mistrovství cestovních vozů, německý šampionát jízdy do vrchu, rallyová i okruhová mistrovství a rovněž zvítězily ve 24 hodinách ve Spa. S rokem 1988 však přišlo ukončení závodních aktivit, neboť Alpina již jako oficiální nezávislý výrobce začala klást větší důraz na silniční vozy.
Zbytek je již známá historie, jejíž poslední kapitola se začala psát loni v březnu. BMW tehdy překvapivě oznámilo, že po letech stále užší spolupráce Alpina jako samostatný výrobce končí a samo ji převezme jen jako značku. Technicky dojde k završení tohoto procesu až k 31. prosinci 2025, do té doby budou v továrně v Buchloe ještě vznikat dnes postupně dobíhající modely. Následně bude toto místo sloužit jen pro následnou péči o dříve vyrobené vozy značky, jejich případnému dalšímu zdokonalování a výrobě náhradních dílů. Novinky ale již budou spadat pod BMW a stanou se něčím ve stylu toho, čím je dnes Maybach ve strukturách Mercedesu.
Této chvíle se ale Burkard Bovensiepen už nedožije, minulý týden totiž v požehnaném věku 87 let zemřel a faktický skon svého automobilového dítěte přežil jen o rok. Vedení firmy v nové podobě tak zůstává už na jeho skutečných dětech - synech Andreasovi a Florianovi. Ti se budou stejně jako dosud věnovat nejen automobilům, nýbrž také vínu, do kterého zakladatel společnosti investoval již v 80. letech minulého století. Pod továrnou přitom vybudoval ohromný sklep, kde nechybí archivní ročníky nejen z Francie či Itálie, ale také z Kalifornie.






Burkard Bovensiepen byl s Alpinou spojen po prakticky celou dobu její nejslavnější éry coby závodní ikony i samostatného výrobce výjimečných silničních aut. Vedení firmy nyní spočívá už jen na jeho synech Andreasovi a Florianovi, před pár dny ve svých 87 letech zemřel. Foto: Alpina
Zdroj: Alpina
Bleskovky
Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včeraPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Strhující souboj vyhrál Toprak nad Bulegou včera 14:53
- Premiérové vítězství pro Debiseho, 17. Vostatek včera 13:06
- Superpole Superbike vyhrál Bulega před Toprakem včera 11:11
- Vítězem Sprintu Bagnaia, Martin crash včera 09:56
- Pole Position si vyjel Bagnaia včera 09:44
Nejnovější články
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraProslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
včeraVolskwagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včeraNadšenec si koupil tři roky starý elektromobil původně za 2,5 milionu jen za třetinu původní ceny a myslel si, že udělal terno. Mýlil se
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.27. 21:30 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.27. 17:34 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.27. 15:39 - pavproch
- IT poradna 09.26. 20:16 - Brus
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB