Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zakladatel Alpiny je mrtev. Faktický skon svého dítěte přežil jen o rok
17.10.2023 | Petr Prokopec
Byl významnou osobností nejen z pohledu automobilismu jako takového, ale i optikou BMW, které bez něj mohlo úplně přestat existovat. Jistě také proto Alpinu s bavorskou automobilkou vždy pojilo blízké pouto, její nejlepší časy zažil až do samého konce.
V roce 1959 stálo BMW na pokraji bankrotu. Při setkání vrcholných manažerů tak bylo navrženo i možné převzetí firmy konkurenčním Mercedesem. Tento nápad byl ale nakonec smeten ze stolu a místo toho začali svůj vliv ve firmě uplatňovat nevlastní bratři Herbert a Harald Quandtovi, kteří firmu z velké části už ovládali. O rok později vlastnili již dvě třetiny akcií a odklepli vývoj nových modelů sdružených pod názvem Neue Klasse. Právě těm je dnes připisována záchrana značky, načež není až tak překvapivé, že BMW se na prahu elektrické revoluce vrací do téže řeky.
Pro nás je nicméně v tuto chvíli důležitý rok 1962. Právě tehdy Burkard Bovensiepen vyvinul dvojitý Weberův karburátor pro BMW 1500 spadající do oné nové rodiny. Tento komponent byl nadmíru vřele přijat nejen odbornou veřejností, ale také prodejním šéfem mnichovské automobilky Paulem G. Hahnemannem. O pouhé dva roky tak již továrna na takto upravené vozy poskytovala plnou záruku, čímž byla potvrzena kvalita karburátorů. Toto rozhodnutí následně vedlo ke vzniku dnes proslulé Alpiny.
Nadmíru zajímavé je, že i přes onen karburátorový úspěch se Bovensiepen s nově založenou firmou zpočátku vrhnul na výrobu psacích strojů. Následně pak Alpina zkoušela úspěch v textilní branži. V roce 1965 bylo ale rozhodnuto, že alfou i omegou další existence bude zdokonalování aut z Mnichova. Znovu u toho měly být karburátory, nově pak ještě s modifikovanými hřídelemi. Obojí bylo nakonec zakomponováno do firemního loga, které Alpina začala používat od roku 1967.
Následující zhruba dvacetiletá éra se nesla v budování prestiže na závodních kolbištích, přičemž nejúspěšnější byl Bovensiepen v roce 1970. Tehdy jím upravené vozy ovládly Evropské mistrovství cestovních vozů, německý šampionát jízdy do vrchu, rallyová i okruhová mistrovství a rovněž zvítězily ve 24 hodinách ve Spa. S rokem 1988 však přišlo ukončení závodních aktivit, neboť Alpina již jako oficiální nezávislý výrobce začala klást větší důraz na silniční vozy.
Zbytek je již známá historie, jejíž poslední kapitola se začala psát loni v březnu. BMW tehdy překvapivě oznámilo, že po letech stále užší spolupráce Alpina jako samostatný výrobce končí a samo ji převezme jen jako značku. Technicky dojde k završení tohoto procesu až k 31. prosinci 2025, do té doby budou v továrně v Buchloe ještě vznikat dnes postupně dobíhající modely. Následně bude toto místo sloužit jen pro následnou péči o dříve vyrobené vozy značky, jejich případnému dalšímu zdokonalování a výrobě náhradních dílů. Novinky ale již budou spadat pod BMW a stanou se něčím ve stylu toho, čím je dnes Maybach ve strukturách Mercedesu.
Této chvíle se ale Burkard Bovensiepen už nedožije, minulý týden totiž v požehnaném věku 87 let zemřel a faktický skon svého automobilového dítěte přežil jen o rok. Vedení firmy v nové podobě tak zůstává už na jeho skutečných dětech - synech Andreasovi a Florianovi. Ti se budou stejně jako dosud věnovat nejen automobilům, nýbrž také vínu, do kterého zakladatel společnosti investoval již v 80. letech minulého století. Pod továrnou přitom vybudoval ohromný sklep, kde nechybí archivní ročníky nejen z Francie či Itálie, ale také z Kalifornie.






Burkard Bovensiepen byl s Alpinou spojen po prakticky celou dobu její nejslavnější éry coby závodní ikony i samostatného výrobce výjimečných silničních aut. Vedení firmy nyní spočívá už jen na jeho synech Andreasovi a Florianovi, před pár dny ve svých 87 letech zemřel. Foto: Alpina
Zdroj: Alpina
Bleskovky
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
před hodinou
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
Nejnovější články
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
před hodinou
Jeden z největších propadáků moderních aut nekupoval skoro nikdo, i hezké kousky dnes koupíte za pakatel
před 2 hodinami
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
před 3 hodinami
Toyota chce z nového dvoulitru dostat až 400 koní v době, kdy ostatní s takovými motory končí, ukázala ho v akci
včera
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
