Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zastavení výroby ve 14 továrnách stojí Toyotu skoro 8 miliard za den, průměrný Čech by jí to kompenzoval 16 tisíc let
1.9.2023 | Petr Prokopec
Pokud za tohle může někdo z dodavatelů a není pro takový případ pojištěn, pak bůh s ním. A pokud ano, pak bůh s jeho pojišťovnou. Ekonomické náklady patálií Toyoty připomínají, jak extrémně kapitálově náročné podnikání v tomto oboru je, už jednodenní odstávka stojí neskutečné peníze.
Odstávka 14 továren Toyoty v Japonsku je minulostí. Netrvala tedy ani týden, se jednalo se nakonec o desítky hodin. Důvod výpadku zatím oficiálně objasněn nebyl, dva lidé obeznámení s celou situací však agentuře Reuters potvrdili, že problém skutečně tkvěl v aktualizaci softwaru, skrze který Toyota automaticky objednává náhradní díly. Co přesně se stalo, zdroje neuvádí, značka se ale kvůli tomu ocitla bez komponentů potřebných k další výrobě.
Některým by se mohlo zdát, že Japonci by s tím nemuseli mít problém, mají přece držet vlastní zásoby, jenže ty jsou právě u dodavatelů. Jinak jede metodou just-in-time, takže jakmile se proud dílů od nich zastavil, zastavila se i výroba. Právě proto měl problém téměř bezprostřední dopady, které nebylo možná obratem vyřešit, je to příliš sofistikovaný proces, který se snadno rozloží a hůř zase dá do pohybu.
Toyota tedy může být ráda, že je celá patálie za ní, to ale neznamená, že je všemu špatnému konec. I oněch pár desítek hodin výpadku totiž značku s ohledem na objem její produkce přijde neskutečně draho, oněch 14 továren se totiž stará o zhruba třetinu globální výroby. Každý den je v nich smontováno přibližně 13 500 aut, jejichž průměrná cena se pohybuje okolo 587 tisíc korun. To znamená, že čtyřiadvacetihodinová odstávka značku teoreticky připravila o 7 924 500 000 Kč.
Připusťme, že pohled optikou ušlého obratu je ten nejpesimističtější možný, ale když se ho dopustili u Reuters, podržíme se jej. Taková suma vypadá hrůzostrašně už jako číslo, ovšem jakmile ji podělíme průměrnou českou mzdou (41 265 Kč), ukáže se teprve její výše. Pokud byste totiž brali dané peníze a nic z nich neutratili, pak máte necelých osm miliard korun našetřeno za 192 039 měsíců, tedy za 16 tisíc let a tři roky k tomu. Při průměrné délce života 80 let se tak jedná o neskutečných 200 pokolení. Něco takového bychom splácet opravdu nechtěli...
Celý softwarový problém tedy Toyotu přišel opravdu draho. Bude přitom zajímavé sledovat, zda se z toho automobilka poučí, případně jak. Softwarová chyba totiž zastavila výrobu i loni a čekat bez jakéhokoli řešení, že se nebude opakovat, by bylo poněkud naivní. Na automatizované řízení výroby dnes automobilky na každý pád sází stále víc a je pochopitelné, proč to dělají. Zjevně ale ani v tomto případě nejde o minci s jednou stranou.


Stačí výpadek 14 továren na jediný den, a japonská automobilka rázem přichází o takřka osm miliard korun na obratu. To už zabolí. Foto: Toyota
Zdroj:Reuters
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejčtenější články
Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus