Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zemřel slavný francouzský designér, autor řady progresivních aut podlehl koronaviru
6.4.2021 | Petr Prokopec
Nejznámější nemoci současnosti bohužel podlehl i člověk, který většinu svého života spojil hlavně se značkami Citroën a Renault, navrhl ale i Alfu Romeo. Robertu Opronovi bylo 89 let.
Od začátku koronavirové pandemie uplynul již více než rok. Za tu dobu si pandemie vyžádala již 2,86 milionu lidských životů, což opravdu není málo. Jedním z těch, kterým v souvislosti s ní dohořela svíčka osudu, se minulý týden stal i legendární francouzský designér Robert Opron. Ten proslul hlavně svými návrhy pro Citroën, mimo to ovšem pracoval také pro značky jako Renault či Alpine. A aby toho nebylo málo, spojován byl rovněž s Alfou Romeo nebo Fiatem.
Opron byl ostatně světoběžníkem již od dětství, neboť jeho otec sloužil v armádě a rodina se tak často stěhovala, navíc na mnohá exotická místa, jako je Alžír či Mali. Na počátku 50. let minulého století jej uchvátilo letectví, přičemž věnovat se začal i vzdušné akrobatice. A jelikož strávil osm let studiem architektury, umění a sochařiny, nebylo ve výsledku překvapivé, když spojil příjemné s užitečným a začal jako designér pracovat pro letecké firmy.
V roce 1958, když mu bylo teprve 26 let, se ale Opron vrátil z oblak na zem, konkrétně k automobilce Simca. Nicméně vydržel u ní pouhá tři léta, než bylo jeho oddělení zrušeno. Za to sice dostal královské odstupné, zároveň však musel podepsat i konkurenční doložku. Následovala tedy nucená přestávka u produktového designu, než se v roce 1962 mohl upsat Citroënu. O pouhé dva roky později byl již jmenován šéfdesignérem francouzské automobilky.
Opron měl přitom zpočátku na starosti nástupce 2CV, stejně jako facelift Citroënu DS. Poté musel modernizovat ještě několik dalších modelů, než konečně přišel na řadu model SM, jenž mu přinesl největší slávu. Ve stejné době automobilka představila také hatchback GS, na jehož styl svažující se zádě navázala ještě limuzína CX. Ta se začala vyrábět v roce 1974 a o rok později byla vyhlášena Autem roku. Kolotoč dějin to však již nezvrátilo.
V té době totiž Citroën zbankrotoval a francouzská vláda zajistila jeho spojení s Peugeotem. Opron nově budované impérium opustil a následně se po několika měsících nechal najmout Renaultem. Jeho první prací přitom byl Alpine A310, následoval však také Fuego či spolupráce s karosárnou Italdesign, jenž vyústila v modely 21 a 19. Kooperace s Italy se pak Opronovi zjevně zalíbila, a tak v roce 1985 vyměnil Renault za Fiat.
Nejznámějším vozem z tohoto období je experimentální Alfa Romeo SZ, která se zároveň stala i Opronovým posledním velkým sériovým dílem. Rok po ukončení její výroby totiž opustil Fiat a jako dar k jubilejním šedesátínám si nadělil důchod. Následně pak již francouzský designér působil jen jako konzultant, mimo jiné i pro italského výrobců skútrů Piaggio. Minulý týden pak Opron naneštěstí v 89 letech podlehl koronaviru.










Minulý týden bohužel zemřel francouzský designér Robert Opron. Vzpomenout tak můžeme na jeho nejslavnější díla, mezi něž patřily Citroëny SM a CX, stejně jako Alpine A310 či Renault Fugeo. A pochopitelně i Alfa Romeo SZ. Foto: Automobilky
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
První tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před hodinouPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 2 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 4 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 5 hodinamiElektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva