Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
27.7.2024 | Petr Prokopec
Šéf obřího konglomerátu dal před pár léty šanci všem jeho součástem, už teď je ale jasné, že každá ze značek jí nebude schopna využít. Zisky celé automobilky se propadají skoro o polovinu a škrtat se prostě bude muset - pro sentiment prý není čas ani prostor.
Koncern Stellantis se léta chlubí tím, že pod jeho křídla spadá 14 značek. A po nemalé investici do čínského Leapmotoru zvažoval, že by z tohoto výrobce udělal patnáctého člena party. Jenže obchodní výsledky jen potvrzují přetrvávající platnost rčení o zajících a myslivci. Stellantis totiž oznámil, že za první letošní pololetí klesl jeho celosvětový obrat o 14 procent na 85 miliard Eur (cca 2,15 bilionu korun). Mnohem horší ale je, že zisk společnosti se propadl o 48 procent na 5,6 miliardy Eur (141,93 mld. Kč).
Automobilka v tiskové zprávě zmiňuje, že do konce roku by se situace měla změnit, a to díky premiérám víc než dvaceti novinek, které na letošek připadají a z nichž desítka se již začala vyrábět. Mohou se ale její naděje naplnit? Příliš pravděpodobné to není a z velké části za tím stojí oněch čtrnáct kohoutů na jednom smetišti. Nabídka koncernu se totiž v mnoha segmentech navzájem výrazně překrývá, ostatně sami situaci zejména na poli malých a kompaktních aut - Peugeot, Citroën, Opel, Fiat a nyní Lancia nabízí kolikrát velmi podobné vozy.
Obecně to problém být nemusí, koncern VW dělá něco takového už dekády a netrpí, obvykle si ale dával víc záležet na tom, aby si každá ze značek zachovávala svá specifika. Stellantis se o to jistě snaží též, máme ale pocit, že moc úspěšný není a překryvy jsou v některých případech zkrátka přílišné. Aktuálně to tak zřejmě vidí i šéf koncernu Carlos Tavares, který tak agentuře Reuters sdělil, že Stellantis si už nemůže dál dovolit žádný sentiment. „Pokud nevydělávají, zavřeme je. Nemůžeme si dovolit značky, které nejsou v zisku,“ řekl tradičně nekompromisně Tavares.
Navazuje tak na svá někdejší vyjádření. Na jednu stranu sice v pozici šéfa Stellantisu od jeho zformování v roce 2021 popírá, že by jakákoli ze zastřešených značek byla na odpis či prodej, současně ale uvádí, že některé dříve odepisované divize dostanou jen jednu další šanci se prosadit. A pokud neuspějí, skončí. Nyní začíná být jasné, že na některé čeká sekyra, přičemž kandidátů tu máme hned několik, minimálně dle červnových výsledků v Evropě. Alfa Romeo totiž prodala 3 649 aut (-29,4 %), zatímco DS má na kontě 3 679 (-25,4 %) a Lancia 4 164 (-7,8 %) registrací.
V případě poslední zmíněné značky jde o doprodej Ypsilonu předchozí generace, ke kterému dochází pouze v Itálii, takže to ještě není tak zlé, navíc značka je teprve na začátku své renesance. Ale takové DS? Nebo soustavně se trápící Alfa Romeo? Pokud dojde na jejich konec, i když v případě Alfy to bude muset být ještě řadu let trvající proces, divit se tomu nepůjde.
Své jisté pak nemusí mít ani Maserati, byť také tak přichází s novinkami, které šanci ještě dostanou. Dnes je to ale bída s nouzí - třeba takové Grecale nefrčí ani v době, která je SUV zaslíbená. Vzpomenout ale musíme i na Chrysler, který je aktuálně značkou jediného modelu (MPV Pacifica). U něj by Stellantis mohl vše ukončit jen zmuchláním plánu na elektrickou ofenzivu v roce 2028.
Je jasné, že kandidátů na odstřel není málo, nečekejme ale dramatické kroky v nejbližších měsících. Do následujících let je ale možné skoro cokoli. „Abychom maximalizovali náš dlouhodobý potenciál, musíme odvést mnoho práce, zvláště pak v Severní Americe,“ dodává Tavares. Že by tedy nakonec jako první vážně letěl Chrysler?






Maserati je jednou z řady značek Stellantisu, které dostaly další šanci navzdory velmi nepřesvědčivým výsledkům z předchozích let. Zisky italsko-francouzsko-německo-amerického koncernu se ale nyní rychle tenčí, a tak je další existence řady součástí Stellantisu v ohrožení. Tak která bude na odpis jako první? Foto: Stellantis
Zdroje: Reuters, Stellantis
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 8 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
17.8.2025„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring