Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
24.5.2025 | Petr Miler
Ze špatných zpráv jsou ještě horší, efektivní výroba baterií na starém kontinentu se znovu ukazuje neschůdnou. Firma přišla o posledního zákazníka a pak nejspíš přijde i o všechno ostatní.
Je hezké si někdo předsevzít, o něčem snít, po něčem toužit, dokonce není nic špatného ani na tom mířit o něco málo výš, než by se v dané situaci slušelo. Takový přístup posouvá lidstvo dál a nebýt jeho, stěží bychom kdy opustili jeskyně. Ani podobné ambiciózní plány ale nesmí zcela míjet smysl pro realitu. Můžete tedy snít o tom, že „ulovíte” krásnou a slavnou ženu, se kterou si jiní jen lepí plakáty na zeď. Ale nesmí to být Marilyn Monroe, protože už jaksi nežije. A i kdyby náhodou žila, bylo by jí za týden 99 let a vyloženě šťabajzna už by to asi nebyla.
Možná si nyní říkáte, proč vůbec něco takového připomínáme, však to je jasné každému soudnému člověku. Ano, mělo by být, ale zjevně není. Kdyby bylo, nikdy nikoho ani nenapadne pokoušet se v Evropě stavět konkurenceschopnou továrnu na baterie do aut. Protože tu na to nejsme schopni efektivně získat ani materiální zdroje, ani pro to levně vyrobit dostatek elektrické energie, ani za přijatelné peníze zaměstnat potřebný personál. Někde na východě Evropy by to možná šlo, ale ze všech zemí EU si pro tohle vybrat Švédsko? Jak naivní to bylo? A jak to asi mohlo skončit?
Nejsou to otázky s otevřenými odpověďmi, bylo to velmi naivní a dopadlo to velmi špatně. Pokus vybudovat největší evropskou továrnu na baterky jménem Northvolt se začal hroutit už loni v září a od té doby to šlo od 10 k 5. Vlastně spíš od 5 k 0 - přišel krach a pak další rozvrat, který znamená jeden z největších firemních bankrotů v dějinách Evropy. Bankrot ale nemusí znamenat konec, může také znamenat restrukturalizaci, o kterou se dosazený správce pokoušel a dál pokouší. Teď už to ale pomalu vzdává i on.
Firma dosud zůstávala částečně v chodu s asi 900 zaměstnanci, nyní ale ztratila posledního zákazníka. Jak informuje švédská televize SVT, i pro Scanii byly baterky z pro ni domácí (navíc jí z velké části vlastněné) firmy příliš drahé, a tak topící se loď opouští. Stávající zaměstnanci tedy jen dokončí dříve nasmlouvané dodávky a nejpozději do konce června si vyprázdní skříňky. Nucený správce k tomu dodává, že se dál bude pokoušet pro firmu najít kupce a zachovat její fungování, žádného zájemce ale ani dnes nemá. A s ohledem na dosavadní vývoj nelze čekat, že se nějaký objeví. Však se i další evropské továrny stejného ražení topí v problémech.
Firma tak nejspíš skončí v likvidaci a její továrnu někdo koupí jako nemovitost, kde bude vyrábět třeba... Kdo ví, dělá se vůbec ještě ve Švédsku něco kloudného? Vidíte, třeba Koenigseggy, na ty by to byla pěkná fabrika. Nepředbíhejme událostem, za současného stavu Evropy je ale skutečně krajně nepravděpodobné, že by tu kompletní lokální produkce baterek pro elektrická auta mohla prodávat, Čína je v tomto ohledu o světelné roky jinde.



Postavit velkou továrnu na baterky pro elektroauta v Evropě, navíc ve Švédsku, bylo opravdu naivní. Fabrika Nprthvoltu tak postupně končí, brzy zřejmě definitivně. Foto: Northvolt, tiskové materiály
Zdroj: SVT
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Prokletí, nebo požehnání? Odchod Ducati z MotoE včera 14:35
- Kawasaki Versys 650 2026: v nových barvách včera 10:20
- Naposled v Evropě, pak následuje zámořská série 10.9.2025
- Montesa Cota 4RT 301RR, Cota 4RT 260R a 4Ride: novinky v trialovém světě 9.9.2025
- Duo BMW v šampionátu WSBK 2026 je už kompletní 8.9.2025
Nejnovější články
„Prvním pravidlem byznysu je dělat to, co chce zákazník,” říká šéf Škody. Takže nabídne víc nechtěných elektromobilů, to dá rozum
před 9 hodinami„Designové návrhy od AI jsou z 99 % na ho...,” prohlásil šéfdesignér Mercedesu. Copak asi říká na ty svoje?
před 11 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včeraMuselo to přijít: Škoda zvažuje, jestli zařízne spíš Octavii, nebo skončí Superb
včeraKdyž už, tak už: Ford ohlásil svou už 110. letošní svolávací akci. Týká se skoro 1,5 milionu aut, firma o problému ví už 10 let
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.11. 22:21 - Spectral
- Policejní kontroly a měření 09.11. 20:32 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB