Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily

Byl to troufalý pokus prosadit se v hájemství jiných a byť chvíli fungoval, po nějakých šesti letech si můžeme říci, že dobře rozhodně nedopadá. Přesto se DS nevzdává, sázka na elektromobily ale vypadá spíše jako pokus o sebevraždu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily

31.8.2021 | Petr Prokopec

Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily

/

Foto: DS Automobiles

Byl to troufalý pokus prosadit se v hájemství jiných a byť chvíli fungoval, po nějakých šesti letech si můžeme říci, že dobře rozhodně nedopadá. Přesto se DS nevzdává, sázka na elektromobily ale vypadá spíše jako pokus o sebevraždu.

V roce 2009 francouzská automobilka Citroën naznačila, že se hodlá alespoň částečně přesunout od mainstreamu k prémiové části trhu. První takovou vlaštovkou byl model DS3, který ovšem ještě nesl její logo. O to nicméně - stejně jako zbytek nabídky - přišel v roce 2015, kdy se z DS stala samostatná značka. Stalo se tak již v době, kdy prodeje začínaly klesat, a to nikoliv jen v Evropě, ale rovněž v Číně, která se pro DS měla stát zemí zaslíbenou.

Současnou bilanci DS pak není možné označit jinak než jako tristní. V Evropě loni DS prodalo 43 597 aut, což je nejhorší výsledek od chvíle, kdy se cokoli s označením DS na starém kontinentu prodávalo - i v roce 2010 si více zákazníků našla zmíněná DS3. V Číně pak bylo loni prodáno pouhých 427 aut, zlomeček oproti více jak 26 tisícům vozů v roce 2016. Je tak jasné, že s DS to jde z kopce a 22 503 vozů prodaných za první letošní půlrok v Evropě nenaznačuje ani odraz ode dna.

Šance, že by se francouzská značka výrazněji zvedla, pochopitelně existuje, pochybujeme ale, že se to povede s novou strategií, která urychluje dosavadní, už tak ambiciózní plány. V roce 2018 totiž DS oznámilo, že od roku 2025 bude produkovat už jen elektrická a hybridní auta. Nyní však Francouzi přilili další olej do ohně a počítají s tím, že už od roku 2024 budou vyrábět jen a pouze bateriové elektromobily.

Francouzi tak naskakují na podobnou vlnu jako třeba Ford a Jaguar - ty dnes také míří s prodeji ke dnu, tedy neoslovují zákazníky už se svým současným portfoliem a přitom oznamují přechod k pohonu, o nějž je zájem ještě menší. Jak už jsme zmínili, pochybujeme, že to povede k úspěchu, jistý smysl ale tento postup má.

Při tak malém množství aut, jaké dnes prodává DS, už nelze klesnout o mnoho níž, zvláště když již nyní značka prakticky své modely nabízí s hybridním či zcela elektrickým pohonem alespoň jako jedněmi z alternativ. Pokud se pak stane, že elektromobily skutečně ovládnou svět, může DS na brzkém vstupu do tohoto segmentu vydělat. A i kdyby ne, bude dříve u rozdělování dotací, které dnes na elektrická auta padají a které se pochopitelně nebudou rozdávat věčně. Přesto jsme skeptičtí k tomu, že by někdo, kdo není úspěšný s jedním typem aut, mohl být rázem úspěšný s jiným.

Znovu je tak třeba poukázat, kterak politici deformují trh. Pokud by o všem rozhodovala pouze evoluce a zákazníci, pak by DS nejspíše nemělo dlouhého trvání. Francouzům je navíc třeba připomenout, že tímtéž směrem, co oni, míří i celá branže. DS se tak vlastně bude muset snažit ještě více, pokud chce přežít. S elektrifikací totiž není spojena zrovna velká loajalita zákazníků, tedy pokud nejde o Teslu. Snadno se tak může stát, že DS z onoho mála klesne na úplné dno.

DS je totiž součástí nového koncernu Stellantis, jenž počítá s plnou elektrifikací prakticky u všech svých okrajových značek, které se navíc soustředí na velmi podobnou klientelu. Vedle té francouzské tu totiž máme také Alfu Romeo a Lancii. Tato trojice přitom vsadí na tytéž platformy STLA, jenž budou rozlišené dle velikosti. Každá značka nicméně bude mít přístup k jakékoliv technologii, víceméně jediným rozdílem tak bude odlišně stylizovaná karoserie a jinak navržený a vybavený interiér.

Francouzi přitom zpočátku hodlají vsadit na variantu STLA Medium, s níž je spojena délka 4,2 až 5 metrů a baterie o kapacitě 87 a 104 kWh. Již z toho je patrné, že o levná auta se jednat nebude, přičemž dle DS mají nabídnout „pozoruhodnou technologii a kultivovanost“. Něco podobného jsme v bledě modrém slyšeli od konkurence již mnohokrát, úspěch „odvážného plánu“ značky je tak opravdu nejistý. Část dotací Francouzi nicméně tímto krokem „vyzobat” zvládnou. A o nic jiného možná ani nejde.


Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily - 1 - DS3 Crossback E-Tense 2021 nova sada 01Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily - 2 - DS3 Crossback E-Tense 2021 nova sada 02Značka skomírající v Evropě i v Číně si myslí, že se zachrání sázkou na elektromobily - 3 - DS3 Crossback E-Tense 2021 nova sada 03
Francouzská značka DS oznámila plný přechod na elektromobilitu již v roce 2024. Je přitom skoro jisté, že hnacím motorem této strategie jsou vládní dotace. Kdo totiž dříve přijde, ten jich více dostane. A možná tak přežije do dalších let. Foto: DS Automobiles

Zdroj: DS Automobiles

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše