Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Způsob odhalení nového Volva ukazuje, jak moc automobilky nechápou své zákazníky
3.7.2021 | Petr Prokopec
Lidé jsou obvykle schopni poučit se z chyb cizích, natož pak vlastních. Výrobci aut ale zkrátka jedou svou, což nejlépe ukazuje způsob, jakým Volvo odhalilo elektrický koncept Recharge. V podstatě totéž říkalo o jeho předchůdci před 14 léty.
Volvo tento týden představilo nový koncept zvaný Recharge. Ten již dle názvu spoléhá na elektrický pohon, do sériové výroby ovšem nedorazí. Místo toho Švédové s jeho pomocí chtějí přivést více pozornosti k elektromobilům, na které hodlají na konci dekády zcela přepnout. Koncept tak má ovlivnit hned několik vozů, se kterými máme počítat. Nepřekvapivě přitom každý z nich dostane baterie usazené v podlaze, aby tak byl maximalizován vnitřní prostor. Stejně tak máme počítat i s autonomním řízením, kterému pomáhá i LiDAR usazený na střeše.
O novém konceptu dnes ovšem chceme mluvit jen částečně. Novinka totiž připomíná stejně nazvanou studii, se kterou se Volvo vytasilo již v roce 2007, v dobrém to ale není. I v té době šlo o auto na elektrický pohon, přepracovaný model C30, který krom elektromotoru dostal do vínku i 1,6litrovou spalovací jednotku. Nesloužila nicméně k roztáčení kol, nýbrž ke generování energie, o samotný pohon se starala jen elektřina.
„Toto je přelomová inovace v oblasti udržitelné mobility. Člověk, který najede méně než 100 kilometrů denně, bude muset jen zřídkakdy navštívit čerpací stanici. Ve Spojených státech se jedná o téměř 80 procent řidičů,“ uvedl k tématu tehdejší viceprezident pro vývoj a výzkum Magnus Jonsson. Ten zároveň i poznamenal, že švédská novinka je spojena s emisemi nižšími o 66 procent oproti nejlepším hybridům na trhu, jakkoliv disponuje rovněž kombinací dvou jednotek.
Pikantní na celé věci je, že Volvo použilo prakticky tytéž argumenty i při odhalení nového konceptu Recharge. A není v tom zdaleka samo - prakticky každá automobilka hovoří o tom, kolik najedou řidiči v průměru a jak dalece na obsloužení takové mobility elektrický pohon stačí. Není přitom až tak těžké dovtípit se, že tentýž argument, který neobstál u zákazníků před 14 lety, u nich neobstojí ani nyní. Byť tím nikterak nerozporujeme, že Jonsson má ohledně každodenních statistických potřeb motoristů pravdu.
Právě to nicméně jen dokládá, kterak výrobci, politici či aktivisté nepochopili, co pro většinu lidí auto znamená. Každodenně jej pochopitelně většina z nich využije jen na cestu do práce, na nákup či do školy nebo školky, díky čemuž skutečně najede jen pár desítek kilometrů. A pokud by mobilita tímto začínala i končila, nejspíše by proti elektromobilům nikdo neřekl ani slovo. Jenže stejně jako brzdy, podvozek nebo výkon auta nejsou koncipované na typické, ale občasné extrémní využití, musí mu být přizpůsobena i jeho akceschopnost. Lidé chtějí jezdit také na chaty, za známými, na dovolenou či prostě kamkoliv, kam se jim zamane.
Něco takového ovšem elektromobil umožní jen za předpokladu, že obětujete mnohem více svého času a někdy se musíte smířit s tím, že do cíle nedorazíte. Jakkoliv totiž sice může být rychlejší než vozy se spalovacím ústrojím, silniční limity platí pro každého bez výjimky. Zatímco tedy s benzinovými a dieselovými vozy je spojena svoboda, neboť jejich dojezd je prakticky nekonečný, ty elektrické lze brát za okovy bránící vám v rozletu. Navíc mohou selhat právě v těch chvílích, kdy je potřebujete nejvíce, což se jinak stává spíše výjimečně.
Suma sumárum tedy nejde ani tak o obavy z nedostačujícího dojezdu či ze slabé infrastruktury. Lidé se daleko více bojí toho, že když budou potřebovat někam vyrazit, bude to moc daleko vzhledem k časovému prostoru. Nebo to ani nebude daleko, ale kvůli nenabité baterii nebudou moci. Nebo zůstanou trčet tam, kde lišky dávají dobrou noc. Je to další nepříjemné omezení v už tak často složitých životech každého z nás. Dokud toto výrobci aut nepochopí a především nevyřeší, bude se většina zákazníků elektromobilům bránit zuby nehty a my jim to rozhodně nebudeme mít za zlé.





Volvo se s prvním konceptem Recharge pochlubilo již v roce 2007, kdy pod kapotu napěchovalo nejen elektromotor, ale i 1,6litrový agregát sloužící jako generátor. Automobilka přitom vůz uvedla za pomoci argumentů... Foto: Volvo








...s nimiž jsou elektrická auta spojována dodnes a podobné se pojí i k novému provedení. Ovšem právě to jen dokazuje, kterak výrobci stále ještě zákazníky nepochopili. Aut, na která se nelze stoprocentně a za všech okolností spolehnout, se totiž většina bojí, a právě proto je odmítá. Foto: Volvo
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 5 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
před 10 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 08:00
- Návrat po 78 dnech včera 10:41
- Největší talent superbiků včera 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejčtenější články
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Počet lidí pracujících v automobilovém průmyslu v Německu padl nejníž za posledních 15 let, tolik k oné cestě k prosperitě
23.11.2025
Fiasko McLarenu v Las Vegas smrdí. Co když podváděl celou sezónu? A teď musí jít takto na hranu, aby vše zastřel?
24.11.2025
Tohle je nejdražší nové auto světa, jaké se kdy prodalo v aukci, jeho autor si teď možná rve vlasy z hlavy
24.11.2025
Evropě uniká rychlost a míra rozmachu Číňanů v automobilovém světě, úpadek Ruska to ukazuje v plné nahotě
24.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
