Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zrušené německé dotace na elektromobily začali výrobci v obavách vyplácet ze svého, nic jiného jim nezbývá
20.12.2023 | Petr Prokopec
Na první pohled to může vypadat jako vítězství, neboť nižší ceny zůstanou i bez přerozdělování. Jenže tak to reálně není - automobilky to budou dělat jen dočasně, aby nemusely platit pokuty za nadlimitní emise. A navíc je třeba se ptát, jak moc reálné jejich slevy jsou, když ta samá skladová auta nabízí ještě zásadně levněji.
Německá vláda o víkendu zaskočila celou Evropu, když s okamžitou platností ukončila dotování prodejů elektrických aut. Peníze, které měly pomoci elektrickým vozům v rozmachu, po okolnostmi vynucených škrtech ve státním rozpočtu prostě došly a žádné jiné na tuto agendu přiděleny nebyly.
Proběhlo to ale dost kontroverzním způsobem a zákazníky i automobilky to dostalo do prekérní situace. Dotace jsou totiž v Německu přidělovány až ve chvíli, kdy je vůz přihlášen do provozu, ne ve chvíli, kdy je pořízen. Odhadem desítky tisíc lidí tak jsou konfrontovány s vidinou, že za objednaná auta zaplatí víc. A automobilky s rizikem, že část těchto vozů nebude reálně prodána.
To může znít relativně banálně, automobilky ale už měly dávno sestavené jakési plány odbytu, ve kterých počítali s prodejem určitého množství elektrických aut. A jen jejich papírově nulové emise umožňují kvůli mechanismům zavedeným EU prodej spalovacích aut bez pokut za nadlimitní emise CO2. Konec německých dotací může tuto rovnováhu narušit, což by mohlo vyústit v obrovské pokuty ze strany Evropské unie (platí se 95 Eur za každý nadlimitní gram CO2 a každé prodané auto, při objemech výroby tu tedy jde potenciálně o miliardy). Výrobci se proto rozhodli, že prodeje raději zadotují sami.
Stále více značek tak hodlá zákazníkům, kteří si objednali nebo plánovali objednat elektrická auta, snížit cenu těchto vozů v Německu o ekvivalent zrušené dotace z vlastní kapsy, alespoň krátkodobě. Koncern Stellantis tak už oznámil, že do konce roku bude dotovat prodeje elektromobilů částkou 6 750 Eur (cca 166 tisíc Kč), pokud si pořídíte některý z elektromobilů s logem Citroënu, DS, Fiatu, Jeepu, Peugeotu či Opelu. S posledním úderem silvestrovské půlnoci dojde na snížení bonusu na 4 500 Eur (asi 111 tisíc Kč), později bude zrušen zcela. V prvním případě je tedy nutné, aby daný vůz byl objednán do 16. prosince (akce se tedy vztahuje jen na dřívější objednávky, které postihlo náhlé zrušení dotací), v druhém je zapotřebí vše stihnout do 29. února 2024 (to bude dočasný ekvivalent dotací původně plánovaných na rok 2024). Pak už bude klientela na všechno sama.
S něčím podobným se ozvali také Korejci, kdy Kia hodlá lidem vyplatit plnou podporu, jaká byla k mání dosud, ovšem jen do konce letošního roku. Hyundai oproti tomu zachází o trochu dále a uvádí, že podporu rozšíří také na příští rok. Ovšem v tu chvíli se již maximální výše částky sníží pět na 4 500 Eur, přičemž k jejímu obdržení je třeba registrace vozu do konce března. Stejné je to u Mercedesu, třícípá hvězda ale hodlá podpořit i nově učiněné objednávky, a to částkou 1 500 Eur (cca 37 tisíc Kč). Do kdy bude sleva platit, nikdo neví.
Přesunout se můžeme k Volkswagenu, kde se věci oproti ostatním příliš neliší. I tato značka hodlá lidem vyplácet až 6 750 Eur, pokud jejich objednané elektrické vozy dorazí do konce roku. Poté se podpora sníží na 4 500 Eur, s nimiž lze počítat do 31. března 2024. Co bude poté, znovu nikdo neupřesnil. Tesla počítá se slevami ve výši ekvivalentu dotací do konce roku a s 2 250 eury (cca 55 tisíc Kč) zkraje roku 2024, podobně se má zachovat i Toyota a Lexus. BMW alespoň prozatím oficiálně neslibuje nic.
Konec německých dotací tak přinesl slušný chaos pro všechny zúčastněné, konečný stav je ale tak jako tak předem daný - z dotací nezbude nic a také Němci budou konfrontováni s nutností platit plnou cenu elektrických aut. Dodejme, že jakkoli se současná vstřícnost automobilek zdá být velkorysou, vedle slev na dostupné skladové elektromobily se i oněch 6 750 Eur jeví jako almužna. U dealerů lze snadno koupit úplně nový 1,5milionový bateriový vůz o třetinu levněji, to nakonec platí i u nás.
Takové ID.4 lze v Německu i nadále pořídit s bonusem, automobilka totiž nahradila staženou vládní ruku. Je to však spíše optická záležitost, ta samá skladová auta lze pořídit ještě o dost levněji. Foto: Volkswagen
Zdroje: Automobilky, Auto Bild
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
dnes - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
včera - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nissan Juke už není takový hit, jakým býval, pouhý rok starou ojetinu ale koupíte levněji než Škodu Fabia
před 6 hodinami - Mechanismy nařizující elektromobily zkazí Vánoce tisícům kupců benzinů a dieselů. Své vozy nedostanou, ač na ně čekají u dealerů
před 8 hodinami - Výrobci aut konečně přestávají skákat, jak politici pískají, postavili se nesmyslnému vylučování starších modelů z nabídek
před 9 hodinami - Všechna elektrická BMW M dostanou bez výjimky čtyři motory, aspoň tím se pokouší být výjimečná
před 11 hodinami - Největší frakce europarlamentu chce oficiálně zrušit zakazování spalovacích motorů. Jde jí ale věřit, když doteď chtěla pravý opak?
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva