Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zrušené německé dotace na elektromobily začali výrobci v obavách vyplácet ze svého, nic jiného jim nezbývá
20.12.2023 | Petr Prokopec
Na první pohled to může vypadat jako vítězství, neboť nižší ceny zůstanou i bez přerozdělování. Jenže tak to reálně není - automobilky to budou dělat jen dočasně, aby nemusely platit pokuty za nadlimitní emise. A navíc je třeba se ptát, jak moc reálné jejich slevy jsou, když ta samá skladová auta nabízí ještě zásadně levněji.
Německá vláda o víkendu zaskočila celou Evropu, když s okamžitou platností ukončila dotování prodejů elektrických aut. Peníze, které měly pomoci elektrickým vozům v rozmachu, po okolnostmi vynucených škrtech ve státním rozpočtu prostě došly a žádné jiné na tuto agendu přiděleny nebyly.
Proběhlo to ale dost kontroverzním způsobem a zákazníky i automobilky to dostalo do prekérní situace. Dotace jsou totiž v Německu přidělovány až ve chvíli, kdy je vůz přihlášen do provozu, ne ve chvíli, kdy je pořízen. Odhadem desítky tisíc lidí tak jsou konfrontovány s vidinou, že za objednaná auta zaplatí víc. A automobilky s rizikem, že část těchto vozů nebude reálně prodána.
To může znít relativně banálně, automobilky ale už měly dávno sestavené jakési plány odbytu, ve kterých počítali s prodejem určitého množství elektrických aut. A jen jejich papírově nulové emise umožňují kvůli mechanismům zavedeným EU prodej spalovacích aut bez pokut za nadlimitní emise CO2. Konec německých dotací může tuto rovnováhu narušit, což by mohlo vyústit v obrovské pokuty ze strany Evropské unie (platí se 95 Eur za každý nadlimitní gram CO2 a každé prodané auto, při objemech výroby tu tedy jde potenciálně o miliardy). Výrobci se proto rozhodli, že prodeje raději zadotují sami.
Stále více značek tak hodlá zákazníkům, kteří si objednali nebo plánovali objednat elektrická auta, snížit cenu těchto vozů v Německu o ekvivalent zrušené dotace z vlastní kapsy, alespoň krátkodobě. Koncern Stellantis tak už oznámil, že do konce roku bude dotovat prodeje elektromobilů částkou 6 750 Eur (cca 166 tisíc Kč), pokud si pořídíte některý z elektromobilů s logem Citroënu, DS, Fiatu, Jeepu, Peugeotu či Opelu. S posledním úderem silvestrovské půlnoci dojde na snížení bonusu na 4 500 Eur (asi 111 tisíc Kč), později bude zrušen zcela. V prvním případě je tedy nutné, aby daný vůz byl objednán do 16. prosince (akce se tedy vztahuje jen na dřívější objednávky, které postihlo náhlé zrušení dotací), v druhém je zapotřebí vše stihnout do 29. února 2024 (to bude dočasný ekvivalent dotací původně plánovaných na rok 2024). Pak už bude klientela na všechno sama.
S něčím podobným se ozvali také Korejci, kdy Kia hodlá lidem vyplatit plnou podporu, jaká byla k mání dosud, ovšem jen do konce letošního roku. Hyundai oproti tomu zachází o trochu dále a uvádí, že podporu rozšíří také na příští rok. Ovšem v tu chvíli se již maximální výše částky sníží pět na 4 500 Eur, přičemž k jejímu obdržení je třeba registrace vozu do konce března. Stejné je to u Mercedesu, třícípá hvězda ale hodlá podpořit i nově učiněné objednávky, a to částkou 1 500 Eur (cca 37 tisíc Kč). Do kdy bude sleva platit, nikdo neví.
Přesunout se můžeme k Volkswagenu, kde se věci oproti ostatním příliš neliší. I tato značka hodlá lidem vyplácet až 6 750 Eur, pokud jejich objednané elektrické vozy dorazí do konce roku. Poté se podpora sníží na 4 500 Eur, s nimiž lze počítat do 31. března 2024. Co bude poté, znovu nikdo neupřesnil. Tesla počítá se slevami ve výši ekvivalentu dotací do konce roku a s 2 250 eury (cca 55 tisíc Kč) zkraje roku 2024, podobně se má zachovat i Toyota a Lexus. BMW alespoň prozatím oficiálně neslibuje nic.
Konec německých dotací tak přinesl slušný chaos pro všechny zúčastněné, konečný stav je ale tak jako tak předem daný - z dotací nezbude nic a také Němci budou konfrontováni s nutností platit plnou cenu elektrických aut. Dodejme, že jakkoli se současná vstřícnost automobilek zdá být velkorysou, vedle slev na dostupné skladové elektromobily se i oněch 6 750 Eur jeví jako almužna. U dealerů lze snadno koupit úplně nový 1,5milionový bateriový vůz o třetinu levněji, to nakonec platí i u nás.



Takové ID.4 lze v Německu i nadále pořídit s bonusem, automobilka totiž nahradila staženou vládní ruku. Je to však spíše optická záležitost, ta samá skladová auta lze pořídit ještě o dost levněji. Foto: Volkswagen
Zdroje: Automobilky, Auto Bild
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva