Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zvykejte si. Hands-free už se teď neříká možnosti v autě telefonovat
16.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Časy se mění a s nimi se mění i obsah zažitých pojmů. Hands-free si dnes přirozeně spojíme s telefonováním, Cadillac už tak ale říká něčemu jinému.
Tento týden patří ve světě aut newyorskému autosalonu, který z hlediska novinek jednoznačně ovládl Dodge Challenger SRT Demon jakožto nové nejlépe zrychlující auto světa. Navzdory jisté jednoúčelovosti je to úžasné dílo, jehož autoři museli udělat mnohé proto, aby jej učinili rychlejším než všechno ostatní, Bugatti a Teslu nevyjímaje. V jeho stínu ale bylo představeno i několik dalších novinek, které by neměly ujít naší pozornosti.
Jedna z nich je zdánlivě nudná. Definuje ji tisková zpráva značky Cadillac, v niž se sedmkrát objevuje pojem „hands-free”. Takto jsme si už dávno, i v České republice zvykli říkat možnosti telefonovat v autě bez nutnosti držet u ucha samotný aparát, něco takového je dnes už pomalu standardní výbavou i v celkem dostupných autech. Cadillac ale hovoří o „první technologii skutečné hands-free jízdy na dálnici”. Tak buď někdo prospal apríl, nebo mluví o něčem jiném...
Jak asi tušíte, B je správně. „Hands-free” znamená česky jen „bez rukou” a tímto způsobem lze dělat leccos, ne nutně jen telefonovat. Američané sáhli po tomto zažitém termínu, aby poněkud změnili jeho náplň - popisují jím klíčový aspekt jejich nového systému Super Cruise, který od letošního podzimu začnou ve Spojených státech a Kanadě nabízet pro model CT6. Ten totiž jako první na světě dovolí řidiči zcela sundat ruce z volantu a užívat si tak autonomní jízdy, což dnes nedovoluje ani systém autonomního řízení Tesly.
Systém Cadillacu kombinuje sledování detekce pozornosti řidiče kamerou a okolí LiDARem a armádou dalších senzorů a kamer přenášejících „živý“ obraz a satelitní navigací GPS. Luxusní americký sedan tak má zcela bez „fyzické pozornosti” řidiče ujet i stovky kilometrů, primárně po dobře zmapovaných a značených úsecích dálnic. To umí dnes i jiné vozy, ve všech ale musíte ale nejméně v pravidelných intervalech sahat na volant - u Cadillacu si můžete třeba... psát něco na mobilu.
To potvrzuje prezident automobilky Johan de Nysschen, dle kterého je Super Cruise technologicky pokročilé řešení jízdy bez zásahů řidiče zaměřené na maximální pohodlí a bezpečí zákazníka. „Filozofií Cadillacu je pozdvihnout řízení na mnohem příjemnější úroveň. Technologie Super Cruise proto umožňuje jednoduché a bezpečné hands-free ježdění po dálnicích,“ říká doslova de Nysschen.
Technický šéf značky Barry Walkup dodal, že během vývoje bylo pamatováno na řidiče jakožto na nezbytnou součást celého procesu. Proto je součástí nového systému právě detekce pozornosti, kdy malá kamera umístěná na sloupku řízení pozoruje pouze řidiče a za pomoci infračerveného světla monitoruje pozici jeho hlavy. Pokud zjistí, že po delší dobu nesleduje stav věcí před sebou, přijde se sérií varování, případně i zastavení vozu - „nenutnost” sahat na volant ještě neznamená možnost trvale ignorovat dění okolo auta.
Cadillac neřekl, co přesně je onou „dlouhou dobou“ míněno, dodal však, že „z technického hlediska je hands-free možné používat i na jiných typech silnic”, s ohledem na bezpečnost zákazníků a požadavky regulátorů jej ale lze v tuto chvíli použít jen v určitém prostředí, čímž jsou míněný právě ony dálnice.
Jak bude systém reálně fungovat, uvidíme až na podzim, s ohledem na možnosti současných systémů poloautonomního řízení ale nevidíme větší problém v posunu směrem k věnování pozornosti jízdě jinak než držením volantu. Je tedy docela dobře možné, že „hands-free” se brzy stane v nových autech něčím docela běžným. Jen to bude znamenat něco úplně jiného než doteď...





Novou technologii Super Cruise dostane zpočátku k dispozici...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 6 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 7 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 9 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 10 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva