Home > Rubriky a sekce > Přehledy > Článek
Nejnovější Dacia naštvala odbory, až týden po premiéře jim došlo, kde se bude vyrábět
23.10.2020 | Petr Miler
Poněkud svérázná situace nastala po odhalení poslední, potenciálně revoluční Dacie. Až po něm totiž odborům došlo, že mateřský Renault vůbec nepočítá s jeho výrobou v Evropě, je to auto z Číny.
Dacia přesně před týdnem odhalila nový model Spring, který chce být revolucí svého druhu. Má totiž jít i jasně nejlevnější elektrické auto v Evropě a byť dnes už známá cena zase takový zázrak není, alespoň v kombinaci se současnými dotacemi na některých trzích nemusí stát skoro nic. Pravda, dojezd kolem 200 km s velmi lehkou nohou a dynamika někde na úrovni aut, která už před 35 léty nebyla konkurenceschopná, asi nepotěší. Má-li ale jít o alternativu k MHD ve velkých metropolích, leckomu to vadit nemusí.
Samotné auto ovšem vadit začíná, a to paradoxně ve Francii, sídle pro Dacii mateřského Renaultu. I když se totiž už léta hovoří o tom, že Dacia Spring bude přepracovaný Renalt K-ZE z Číny, odbory z nějakého důvody došly k závěru, že Spring se bude vyrábět v Evropě. Nebude, součástí kouzel vedoucích k relativně nízkým cenám je čínská výroba a ta se odborům logicky zajídá.
Renault je ve větších problémech než většina jiných automobilových firem, bude zavírat továrny a propouštět a výroba nových modelů v rámci skupiny mimo Evropu situaci sotva pomůže. Odbory tak mají na věc jasný pohled: „Jsme zásadně proti výrobě Springu v Číně,” říká Frank Daoust, mluvčí odborů CFDT. „Nejde to ruku v ruce s vládní podporou automobilového průmyslu a pracovních míst ve Francii,” dodává.
Jakkoli stanovisko odborů je pochopitelné, je třeba se ptát, kde v posledních letech odboráři žili, že s tímto dávno jasným plánem Renaultu začínají bojovat až nyní. Jakkoli se ale může zdát, že jde jen o výkřik do tmy, jejich protest má své faktické opodstatnění. Renault totiž už čerpá část ze schválené vládní pomoci ve výši 5 miliard euro (136 miliard Kč), která byla poskytnuta za podmínky, že Renault bude konzultovat své výrobní plány s odbory, neboť na seznamu ohrožených fabrik jsou i dvě dnes plně nevyužité francouzské továrny. A to se zjevně nestalo.
S kritikou se přidává i odborová organizace FO, která je ještě razantnější: „Je nemyslitelné a nezodpovědné vyrábět tohle auto kdekoli jinde než ve Francii,” stojí v jejím prohlášení. Podle FO dokonce převoz aut z Číny do Evropy způsobí klimatickou „katastrofu” kvůli emisím CO2 tím vytvořeným a i tyto odbory trvají na francouzské výrobě.
Příchod Dacie Spring na trh tak může být komplikovanější, než se zdá. Renault má na vyřešení situace ještě nějaký čas, protože fakticky chce vůz začít prodávat až za rok. Pro tuto chvíli jen dodejme, že není zdaleka první a jistě ani poslední, kdo počítá s prodejem aut vyrobených v Číně na starém kontinentu. Totéž dělá či bude dělat mimo jiné BMW, Tesla nebo Volvo a nelze očekávat, že by tímto směrem nešly za současného tlaku na minimalizaci nákladů další a další firmy.
Dacia Spring nás úplně neohromila, francouzské odbory ale doslova naštvala. Čekaly výrobu ve Francii, auto ale čeká produkce v Číně, na starý kontinent se bude jen dovážet. Foto: Dacia
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 7 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 8 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 10 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda