Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Jak si různá auta s pohonem 4x4 poradí se dvěma koly ve vzduchu? Podívejte se
18.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohon 4x4 dnes nabízí spousta aut a něco jako ztrátu kontaktu diagonálně protilehlých kol se zemí by měla zvládat. Některým to ale dělá potíže.
Není čtyřkolka jako čtyřkolka, jak budou jistě vědět lidé, kteří vyzkoušeli víc aut s různými pohony všech kol nebo kteří si alespoň přečetli náš článek na toto téma. Některá je stálá, jiná připojuje druhou nápravu až ve chvíli, kdy kola té první proklouznou, další je zase určena jen pro jízdu mimo asfalt a dokonce ji na zpevněném povrchu nemůžete použít, protože riskujete poškození rozvodovky.
Tu poslední mají opravdu drsné offroady typu Jeepu Wrangler nebo jemu podobných. V běžných crossoverech a SUV ji nenajdete - tam pracují téměř vždy systémy, které jsou řízeny elektronicky a které bez zásahu řidiče stěhují potenciál motoru na jednotlivé nápravy nebo kola, či dokonce připojují a odpojují druhou, standardně nepoháněnou nápravu.
Pro člověka, který se v tom nevyzná, který chce prostě jen jezdit a nemá chuť přemýšlet, co kdy má zapnout nebo vypnout, aby auto danou situaci zvládlo, je to to nejlepší. Tyhle systémy zvládnou většinu situací, do kterých se auto dostane. Existuje ale jedna, která je dokáže spolehlivě otestovat - když diagonálně protilehlá (tedy např. levé přední a pravé zadní) kola ztratí trakci.
Do této situace není zas takový problém se dostat. Stačí při holomrazu mít např. levé přední a pravé zadní kolo na ledu, zamrzlé kaluži, a zbylá dvě na asfaltu, a může nastat problém. Anebo šikmo přejíždět nějaký ostřejší terénní zlom - šikmo se na něj vydáte proto, že při jízdě přímo by nestačil přejezdový úhel a „sedli byste na břicho”, a dostat dvě protilehlá kola do vzduchu.
Máte-li alespoň jeden nápravový diferenciál samosvorný nebo můžete-li jeden manuálně uzavřít, problém nenastává. Naopak máte-li jednoduchou čtyřkolku s otevřenými nápravovými diferenciály bez možnosti je uzavřít, nejedete nikam - kola ve vzduchu se budou protáčet a na ta zbývající nebude proudit dostatek točivého momentu, aby se auto pohnulo.
Různé elektronické stabilizační systémy a řídící jednotky systémů pohonu všech kol by si měly umět s takovou situací poradit. Umí přibrzdit protáčející se kola a protože otevřené nápravové diferenciály z principu posílají na obě kola stejný točivý moment, bude díky přibrzdění protáčejícího se kola - tedy zvýšení jeho odporu - proudit na kolo s trakcí více točivého momentu a auto se rozjede.
Jak to funguje v praxi, je ovšem otázka. Překážkou může být nedostatečně dimenzovaný hardware; to byl případ Hondy CR-V před pár lety, která se nebyla schopná rozjet, ani když měla zadní kola dobrou trakci a přední žádnou. Nebo může být neadekvátní elektronika.
Ve skutečném světě jde většinu takovýchto situací vyřešit tak, že popojedete směrem s kopce a najedete na překážku trochu jinak. Jenže to neznamená, že by čtyřkolky mohly takové situace nezvládat. Musí je projet, jinak by se zájemce o auto s pohonem 4x4, který ho nebude mít jen na parádu, měl dívat po něčem jiném. Přesto je jen málo testů, ve kterých se toto dozvíte.
A právě tady vstupují na scénu kolegové z Car Question, přesněji jejich „diagonální test”. Autoři si našli několik míst, kde s velmi malým rizikem poškození auta můžou ozkoušet právě to, jak si různé systémy pohonu 4x4 poradí s výše nastíněnými situacemi.
Staví do nich různá moderní auta, zejména pak ale ta, která by měla zvládat aspoň nějaký terén, tedy crossovery. Ty jsou dnes v módě a většina z nich se mimo asfalt podívá jen výjimečně, pokud vůbec, ale máte-li chalupu na konci trochu drsnější polní cesty anebo u vás bývá hodně sněhu, můžou být lákavé pro svůj vyšší podvozek a právě pohon 4x4. Pak ale musí i v tomto testu obstát. Jak si vedou různá z nich? Právě na to se teď podíváme.
Honda CR-V
Začínáme rovnou CR-V, která je zmíněna i výše - v testu Teknikens Värld naprosto propadla. Od té doby však prošla generační obměnou a podle výsledků tohoto testu je na tom čtyřkolka mnohem lépe než dřív. Bez prokluzu kol se neobejde, ale to žádné auto z videí níže, a nakonec se přes hranu vyškrábe.




Honda CR-V přejezd zlomu s odlehčením dvou kol zvládá, ale jako ryba ve vodě se tu necítí

Pokud se kola mají kontakt se zemí dostanou na kluzký povrch, CR-V končí
Jeep Compass Trailhawk
Nový Jeep Compass je k mání i v „drsné terénní” variantě Trailhawk, ve které by neměl mít problém s žádnou nástrahou terénu. Relativně ke světlé výšce, samozřejmě, off-road trial po něm asi nikdo chtít nebude. Přesto v režimu Auto se přes zlom nevyškrábe, je nutné manuálně zapnout jízdní režim „Rock” a aktivovat stálou čtyřkolku. Pak se přes něj ovšem přežene jako nic.


V režimu Auto se Compass přes náročně překážky sápe s obtížemi a nebo také vůbec




V jízdním režimu Rock je ale naprosto suverénní
Mazda CX-5
CX-5 s novým systémem I-Activ AWD to zkouší na hlíně i asfaltu a dokonale dobře jí nejde ani jedno. Na hlíně má jak se zapnutou, tak i s vypnutou kontrolou trakce má problémy, ale i ona se přes hranu přehoupne. Na asfaltu to zvládne pouze se zapnutou kontrolou trakce, po vypnutí se jen marně škrábe přes terénní zlom.


CX-5 dá tato překážka zabrat jak na hlíně...


...tak na asfaltu. Obojí ale s obtížemi zvládne
Mini JCW Clubman
„Vzešel z veškerého našeho závodního dědictví,” píše o tomhle kombíku český web Mini, „jistí ho pohon všech kol, který vás dramaticky rychle protáhne zatáčkami.” Možná ano, možná ne, co je nyní podstatné, je, jestli čtyřkolka s názvem All4 zvládne i tuhle náročnou zkoušku. Jak ukáže video, zvládne, byť to elektronice trochu trvá. A protože crossover Countryman má čtyřkolku stejnou, nemusíte se terénu bát. Tedy, pokud to dovolí výška podvozku, samozřejmě.




Clubman musí kvůli nižší světlé výšce odlehčovat kola na menším zlomu, ztráta trakce jej ale vůbec nerozhází
Subaru XV
Čekali byste u značky Subaru, proslulé svým pohonem všech kol, nějaké problémy? Pokud nikoliv, měli byste pravdu, ale jen dokud převodovku CVT v modelu XV nepřepnete do pseudo-manuálního režimu. Dokud necháte volič na D, zvládne přejet hranu bez problémů. Pokud ale přepnete do manuální volby virtuálních převodových stupňů, XV má velké problémy. Proč, je otázkou...


Subaru XV s převodovkou CVT je v automatickém režimu na překážce bravurní..

...v manuálním módu ji ale vůbec nezvládne
Subaru Impreza 2018
Nová Impreza, která se konečně bude opět prodávat i v Česku, má samozřejmě také čtyřkolku. Možná díky nízké světlé výšce, která dovolila přejíždět terénní zlom jen na tom lehčím konci, byť se kola dostala do vzduchu, ale možná taky díky nové, schopné elektronice neměla s testem problémy. Stačilo jen přidat plyn.




Nová Impreza zlom sice s obtížemi, ale překoná
Nissan Titan XD
Pick-up Titan se v Česku neprodává, přikládáme ho proto, abyste viděli, jak to má vypadat. Titan navzdory obrovskému rozvoru náprav a díky zadní tuhé nápravě a odpružení umožňujícímu větší zdvih zadních kol nemá problém, ani když je čtyřkolka vypnutá a on jede pouze se zadním náhonem. Ukazuje, že pokud chcete opravdu jezdit v terénu, potřebujete opravdové terénní auto.




Titan ukazuje, jak tento test zvládat s naprostým nadhledem
Zdroj: Car Question@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 11 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
