Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Nové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi
27.5.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Poprvé jsme vyzkoušeli předvoj motorové ofenzívy Opelu. Jak fungují nová benzínová a dieselová jedna-šestka?
Přehled kapitol
Jen několik roků zpět to bylo s Opelem docela nahnuté. Jeho americká matka balancovala na pokraji zhroucení a nebýt záchranného lana hozeného tamní vládou, mohlo by to s ní dopadnout všelijak. I zdánlivá záchrana se ale projevila na fungování jejích zámořských dcer. Saab byl prodán a svou klinickou smrt nerozdýchal, Opel po námluvách s německou vládou nakonec zůstal „v rodině”, minulost hodil za hlavu a pustil se do nového boje o život. Na trh uvedl úspěšnou Insignii a Astru, teď nestačí přijímat objednávky na Mokku a zdá se, že i nový kabriolet Cascada má co nabídnout.
Další kapitolou v budování úspěšného portofolia má být ofenzíva na poli motorů a převodovek. Do roku 2016 se chystá představení 13 nových jednotek ve třech různých skupinách. Každému, kdo trochu sleduje dění na automobilovém trhu, je asi jasné, že leitmotivem celého vývoje je snižování papírové spotřeby paliva a tím i emisí CO2. Hlavní slovo přitom pochopitelně mají downsizing spolu s přeplňováním, vedle zmíněného Opel ale chce přinést i přidanou hodnotu v podobě snížené produkce hluku a vibraci a zlepšení kultivovanosti motorů.
Spolu s motory projde omlazením i nabídka převodovek. Také u nich směřují inovace ke snížení provozních ztrát a zvýšení uživatelského komfortu. Přijít by tak měly jak nové manuály, ty bohužel jen pro motory s maximem točivého momentu nižším než 400 Nm, tak automaty ve všech možných podobách. Jak vidíte, plány má Opel velké, otázkou je, v jaké podobě se mu je podaří uvést do života. U prvních vlaštovek už známe i odpovědi a pochopitelně se o ně s vámi podělíme.
Nová 1,6 CDTI pracuje potichu, kultivovaně a s nízkou spotřebou
Turbodiesel 1,6 byl prvním motorem, se kterým jsem měl možnost se seznámit. Jde o zcela novou jednotku, která postupně nahradí jak motor 1,7 CDTI, tak 2,0 CDTI v nižších výkonových verzích. Jak už bylo řečeno v úvodu, primárním cílem vývoje bylo dosažení co nejvyšší provozní efektivity na straně jedné a kultivovanosti na straně druhé. Poprvé u Opelu jde o celohliníkovou konstrukci, která přinesla úsporu 20 kg. Motor využívá čtyřventilovou techniku se dvěma vačkovými hřídelemi poháněnými řetězem. Kvůli úspoře hmotnosti jsou hřídele duté.
Dodávku paliva zajišťuje systém common-rail se vstřikovači pracujícími s tlaky až 2 000 barů. Ty zvládnou až 10 vstřiků během jednoho pracovního cyklu. V kombinaci s relativně nízkou kompresí to přináší změkčení a ztišení procesu spalování. Ke snížení ztrát má přispívat i hliníkové palivové čerpadlo s optimalizovaným průběhem dodávky paliva.



Základní technické specifikace motoru Opel 1,6 CDTI
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 100 kW (136 k) při 3 500 - 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 2 000 ot./min
Vrtání/zdvih: 79,7 mm/80,1 mm
Kompresní poměr: 16:1
Palivo: Nafta
Turbodmychadlo: VTG s proměnnou geometrií lopatek, max plnicí tlak 1,7 bar
Předepsaný servisní interval: 12 měsíců / 30 000 km
Prvním modelem, do kterého se nový diesel dostal, je MPV Zafira Tourer. Podle Opelu v něm dosahuje kombinované spotřeby 4,1 l/100 km, v menších modelech se očekává pokles pod 4 l/100 km. Vedle optimalizace dodávky paliva a snížení vnitřních ztrát v důsledku tření šetří palivo vypínatelné vodní čerpadlo, regulovatelné čerpadlo oleje a přesnější algoritmus regenerace filtru pevných částic, který umožnil prodloužení intervalu jeho čištění.
Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech
Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně
Právě v Zafiře jsem se s novým motorem svezl. Bylo to na krátkém okruhu kombinujícím dálnici, průjezd městem i silnici první třídy. První dojem po nastartování je pozitivní, motor se projevuje tlumeným klapotem a až výlet do vyšších otáčkových sfér ho vyprovokuje k výraznějšímu akustickému projevu. Ve velmi nízkých otáčkách se občas ozve slabé zadunění, ale musíte ho chtít slyšet, aby opravdu obtěžovalo.
Jízdní projev pohonné soustavy se nese jen a pouze v duchu minimalizace spotřeby. Říkám pohonné soustavy, protože jakkoliv se motor může chlubit slušnými výkonovými parametry, rozumně je lze využívat jen na první tři převodové stupně, zbylé jsou příliš dlouhé. Dalším faktorem je naladění elektronického managementu. V normálním nastavení jsou reakce motoru na přidání plynu velmi vlažné, až přepnutí do sportovního módu přinutí rafičku otáčkoměru k rychlejšímu pohybu.
Na hodnocení spotřeby je příliš brzy, ovšem čísla, která ukazoval palubní počítač při plynulé jízdě, naznačovala, že se opravdu bude jednat o úspornou jednotku. To si ale potvrdíme až při řádném redakčním testu.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? včera 18:02
- Test Honda GB350S: retro jednoválec včera 08:00
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
- Chang Circuit v Thajsku útočištěm uprchlíků 10.12.2025
- Piaggio Beverly 310 a 400 25th Anniversary: výroční edice 10.12.2025
Nejnovější články
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
před 11 hodinami
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
včera
Do Německa vtrhl o statisíce levnější čínský soupeř Karoqu a Kodiaqu. S normálním motorem a nevídanou zárukou chce Škody pobít
včera
Korejci zkouší zachránit kolabující prodeje svých elektromobilů po konci amerických dotací masivními slevami, ani ty nestačí
včera
Číňani nabídnou všechno, toto je jejich nová supersportovní motorka s čtyřválcem točícím přes 11 tisíc ot./min
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
