Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ariel nabídne Atom s titanovým šasí, hmotnost klesne pod 500 kg
24.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Superlehký Ariel Atom patří už dnes mezi nejrychlejší „silniční motokáry”. S pomocí titanu má hmotnost jeho šasí klesnout o plných 40 procent.
Titan se zdá být skvělým materiálem pro konstrukci rychlých aut, jde o kov s vůbec nejlepším poměrem pevnosti a hmotnosti. Většího využití se ale v automobilovém průmyslu nedočkal a zůstává doménou spíše letectví a kosmonautiky. Jde totiž o relativně drahý materiál, jehož zpracování je velmi náročné a tudíž znovu velmi drahé - v automobilismu se tak ve výsledku více prosazují uhlíková vlákna, jejichž výroba a zpracování se stává stále levnější.
Britský Ariel známý hlavně díky svému modelu Atom a jeho verzím jako V8, Mugen nebo nejnověji Atom 3.5 ale myslí právě na použití titanu. Konstrukce jeho vozu s trubkovým rámem tomu ostatně nahrává a předpokládané přínosy jsou více než zajímavé. Atom s titanovým šasí by měl čistě na tomto prvku jít dolů s hmotností o 40 procent, celé auto by pak mělo být lehčí o 8 procent proti aktuálnímu nejlehčímu provedení. A to je ve světě takto vyhraněných aut obrovský rozdíl, jakkoli nominálně půjde u britské miniformule o desítky kilogramů.
Simon Saunders z Arielu řekl v rozhovoru pro britský Autocar, že jakmile bude vývoj této specialitky dokončen, nabídne ji firma buď jako omezenou edici, nebo coby příplatkový prvek v nabídce všech verzí Atomu. „Bude to skvělé okruhové auto,” řekl Saunders v narážce na to, že hmotnost vozu díky tomu klesne pod hranici 500 kilogramů. „Naše magické číslo bude začínat čtyřkou, i když nebude snadné takové mety dosáhnout,” dodal britský manažer Arielu.
Malá automobilka dále počítá s využitím motorů Hondy, které ji kdysi sice přidaly trochu hmotnosti navíc, oproti zprvu používaným, lehčím jednotkám Roveru jsou ale podstatně spolehlivější. Vývoj titanového šasí Atomu pak bere jako lekci, ze které by se mohla poučit pro vývoj dalších produktů. Firma chce kupříkladu nabídnout vlastní motocykl, který by se o titanový rám mohl též opřít.
Jinou otázkou je cena, na které se použití titanu pochopitelně podstatně projeví. Někteří žertují, že zatímco hmotnost vozu klesne díky titanu o 8 procent, jeho cena stoupne o 80. Tak dramatické to zřejmě nebude, nicméně Atom je už dnes přes svou vizuální prostost velmi drahým zbožím a Ariel doufá, že jeho zákazníci, kteří touží po výjimečném produktu, budou ochotni za citelné snížení hmotnosti a tedy i zvýšení rychlosti vozu leccos připlatit.
Kdy přesně by se Ariel Atom Titan (nebo cokoli v tomto smyslu) mohl objevit na trhu, je zatím otázkou. Pokud se ale Ariel dnes nestydí vývoj takového řešení veřejně přiznat, musí s ním být už hodně daleko. Sázka na tento nebo příští rok se tak nezdá být riskantní.












Tohle je osmiválcový Atom, který jsme kdysi překřtili na malou Formuli 1. S titanovou šasí by byl podobnému označení ještě blíže
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
