Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu
14.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Američtí vědci přišli s povrchem, který umí měnit svou strukturu a tím i odpor vzduchu - buď má důlky, nebo je hladký.
Vědci z Massachussettského Institutu Technologie (MIT) přišli s materiálem, který by umožnil dále snížit odpor vzduchu automobilů a tím i přispívat k vyšší provozní efektivitě. Oproti pokusům se start-stopem by tento trik mohl skutečně fungovat, není však tak jednoduchý. Inspirace pochází z golfového míčku. Už od 19. století totiž má malé důlky, které mu pomáhají doletět dále díky zmenšování turbulencí za míčkem - ty by ho jinak zpomalovaly.
Na autech se to dosud nepoužívá, protože efekt je přínosný pouze v nižších rychlostech, zatímco v těch vyšších, dálničních, je účinek přesně opačný - důlky odpor vzduchu zvyšují a tím by byla větší i spotřeba paliva. Golfové míčky sice po odpálení mohou dosáhnout rychlostí okolo dvou set kilometrů v hodině, ale pak rapidně zpomalí a také u nich neuvažujeme spotřebu paliva.
Klíčovým vynálezem je materiál, jehož strukturu je možno snadno měnit. Spočívá v pevné slupce a měkkém podloží. V tom se může měnit tlak a podle toho se svršek buď vypne, nebo pokrčí. Vědci z MIT jej nazývají „smart morphable surface”, tedy chytrý proměnný povrch, nebo zkráceně také „smorph”. Podle profesora Pedra Reise z oddělení mechanického inženýrství na MIT je právě tato proměnlivost zajímavá: „Můžete tento efekt zapínat a vypínat a také ho různě ladit,” vysvětluje.
Kdy budou auta ve městech vypadat jako golfové míčky a pokud to tak někdy bude, není zatím pochopitelně známo. Technologie to jistě nebude levná, a to ani na pořízení na tak velkou plochu, jakou je karoserie automobilu, či jen na některé panely, a ani na případné opravy. Také přesně nevíme, jak výrazný efekt této změny je a kolik se do něj tedy vyplatí investovat. To všechno se ale jistě dozvíme časem...

Nový povrch, který má zatím název „smorph”, by mohl přispět ke snížení odporu vzduchu automobilů v nižších rychlostech
Citroën C4 Cactus také na karoserii používá vzduch, ale zcela jiným způsobem - k ochraně před drobnými promáčklinami. Výsledek by vizuálně přesto mohl být podobný
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Bizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 2 hodinamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 3 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 5 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch