Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA

BMW bude svá auta i vozy značky Mini dodávat rovnou s trvale vypínatelným start-stopem. Ale jen v USA, Evropané prý start-stop chtějí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA

14.7.2014 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW bude svá auta i vozy značky Mini dodávat rovnou s trvale vypínatelným start-stopem. Ale jen v USA, Evropané prý start-stop chtějí.

Není snad už žádným velkým objevem, že systém start-stop začaly automobilky nám, zákazníkům, nabízet a pak i nutit ne kvůli tomu, že bychom si to přáli, ale proto, že si toto řešení velmi dobře rozumí s regulacemi Evropské unie, týkajícími se emisí CO2. Ani my nepatříme k jeho příznivcům, jak pravidelní čtenáři jistě tuší, přinejmenším ve formě definovatelné slovy: „Chcete-nechcete, dostanete. A vypnout se to nedá.”

Je tomu tak zejména kvůli zbytečnému nadměrnému opotřebení motoru, které se po nějaké době může projevit mnohatisícovými fakturami za opravy. K tomu je za start-stop potřeba zaplatit při pořizování auta a úspora na palivu tak velká, aby ospravedlnila všechny potenciální dodatečné náklady a omezené pohodlí cestujících, by se projevila možná kdybyste s autem celou dobu jen poskakovali ve městských kolonách. To dělá málokdo, pokud vůbec někdo, a i kdyby se někdo takový našel - my mu rozhodně nebráníme si takový systém pořídit. Jen ho v autě nechceme, pokud nám není k ničemu.

Za stavu, kdy je start-stop dodáván opravdu prakticky všem, můžeme dlouze a bez jasného závěru diskutovat o tom, jak velký reálný zájem o něj vlastně je. Jenže svět naštěstí není jen Evropa a příklady z jiných kontinentů odhalují pro start-stop smutnou pravdu: nechce jej opravdu téměř nikdo. Psali jsme o tom už v prvotní, mnohokrát zmiňované filipice proti tomuto systému - už v té době se povinně montoval do naprosté většiny aut prodávaných v Evropě, v USA jím ale ty samé vozy téměř bez výjimky vybaveny nebyly. Proč? Že by snad zákazníci byli úplně jiní a jezdili jinak? Ne, jen americký test normované spotřeby přítomnost tohoto systému ve výsledku výrazně neocení, evropský ano. Byl to jasný důkaz, že přes mnohé proklamace automobilek je toto řešení stvořeno z popudu regulací a z nich vyplývajících pokut, nikoli kvůli zájmu zákazníků.

Komu by toto nestačilo, přišly další důkazy. Našly se totiž automobilky, které navzdory tomuto stavu začaly start-stop dodávat i za oceánem coby standardní prvek. A mezi nimi i věčně zelené BMW. Po čase ale zjistilo, že zákazníci tento systém nejenže neoceňují, ale dokonce jej nesnáší a chtějí se jej zbavit. Pouze jim tak umožnil trvalou deaktivaci, ale bylo kvůli ní třeba navštívit s autem servis - teprve pak si po úpravě software pamatovalo, že jste start-stop naposledy vypnuli a nechalo jej už trvale deaktivovaný. K podobnému kroku později přistoupila se start-stopem rovněž experimentující Hondě, nyní se vše posouvá ještě o krok dále.

Znovu BMW a s ním i Mini, které též spadá pod mnichovského výrobce, bude svá auta už výroby posílat na americký trh tak, aby start-stop bylo možné vypínat trvale. Zájem o zmíněnou úpravu, tedy i nezájem o start-stop, je zjevně tak velký, že BMW už nechce měnit software v dodávaných autech na přání, raději umožní trvalé vypnutí standardně. Nevíme, kdy přesně k této změně dojde, od jisté chvíle ale u každého nového BMW bude platit, že jeden stisk tlačítka pro vypnutí systému jej deaktivuje navěky, ne jen do dalšího startu. Opět ale jen a pouze v USA.

Američané chtějí údajně slyšet, že motor běží, a pokud tomu tak není, necítí se v autě příjemně, což je snadno pochopitelné. Pro BMW a Mini to údajně jsou dostatečné důvody, aby se jejich vozy v USA dodávaly se start-stopem trvale deaktivovatelným už z výroby. Tohle chápeme, proč ale měřit Evropě a Americe jiným metrem? Podle Floriana Aulenbachera, šéfa vývoje Mini, za vším stojí rozdíly v zákaznických preferencích mezi Evropou a Amerikou - zatímco v Evropě si prý zákazníci start-stop přejí, v Americe tomu tak není.

Toto vysvětlení Aulenbacher nabídl na prezentaci inovovaných modelů Countryman a Paceman 2015, které vám brzy představíme v prvním testu. Je skoro dojemné, před myslí rozumného člověka ale v žádném případě nemůže obstát, není na něm ani zrnko pravdy. I kdyby to tak náhodou bylo, ani to není důvod dělat jednou systém vypínatelný trvale a jednou dočasně, i zákazník, který o něj stojí, si jej přece může nechat zapnutý. Jenže ono to tak není, start-stop si nepřejí žádní zákazníci, ani ti američtí, ani ti evropští, ani jacíkoli jiní - těm evropským je nucen z jediného, již zmiňovaného důvodu: NEDC, tedy evropského cyklu měření spotřeby paliva. Jak ten odpovídá realitě, je všem asi jasné a německý ADAC to nedávno názorně ukázal.

Ve chvílích, kdy vůz v průběhu zkoušky stojí, motor díky start-stopu neběží a proto nespotřebovává žádné palivo resp. neprodukuje žádné emise. To vylepšuje výsledek testu a automobilky tak nemusí platit mnohamilionové pokuty za nadlimitní množství CO2 vypouštěného jejich auty, nebo je aspoň platí výrazně nižší - jeden litr paliva znamená emise okolo 25 g CO2/km a jeden gram znamená 95 Eur odvedených do eurokasy za každé prodané auto, takže se vyplatí spotřebu paliva na papíře snižovat, seč to jde.

V Evropě tedy aby člověk nový vůz bez start-stopu pohledal; dokonce i Ferrari je do svých modelů montuje právě kvůli papírové úspoře paliva. A pokud budete chtít po dealerovi, aby tento systém trvale vypnul, svolí jen velmi neochotně a za další peníze, pokud vůbec; po každém nastartování motoru je totiž v běžném nastavení systém zapnutý a je nutno jej znova a znova vypínat. Pokud by se tak nedělo, start-stop by nebyla součást standardního provedení automobilu a nešlo by jeho vliv započítat do normované spotřeby, to by opět jen neobstálo před eurotesty, žádnou jinou logiku rozdílný přístup k podobně uvažující klientele nemá.

Pro americké testy spotřeby je zkrátka přítomnost start-stopu irelevantní a podle toho to tam také vypadá. Zákazníci jej v USA nechtějí stejně jako zde, akorát tam jim vyhově lze, u nás ne. Říkat cokoli jiného je od BMW hloupé a snadno odhalitelné pokrytectví. Kdyby se Evropská unie tak násilným způsobem nemíchala do fungování trhu a tržních principů, s největší pravděpodobností by nejenže i v Evropě bylo možno start-stop snadno trvale vypnout, ale ani by se nic takového s největší pravděpodobností nedostalo na seznam standardní, natož pak neodmyslitelné výbavy...


Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 1 - Start and stop Audi 01Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 2 - Start and stop Audi 02Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 3 - Start and stop BMW 01Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 4 - Start and stop BMW 02Start-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 5 - Start and stop Ferrari 01.jpgStart-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 6 - Start and stop Ferrari 02.jpgStart-stop opravdu nikdo nechce, BMW dovolí jeho trvalé vypnutí všem, v USA - 7 - Start and stop Porsche 01
Nejen „běžná” Audi a BMW, dokonce i do vozů Ferrari a Porsche se standardně a proti vůli zákazníků montuje start-stop. Odlišné chování automobilek k americkým klientům ukazuje, čím je to způsobeno

Marek Bednář

Diskuze 25 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše