Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022
26.2.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nový limit emisí CO2 platí, jen s prodlouženým obdobím, kdy se bude jeden prodaný nízkoemisní vůz počítat za dva. Problematická podstata zůstává.
Evropský parlament schválil nové limity emisí oxidu uhličitého, které mají začít platit od roku 2021. Magická hodnota, které musejí všechny automobilky bez rozdílu zaměření v průměru dosáhnout, bude činit 95 g CO2/km, tedy spotřebu paliva zhruba 3,9 litru benzínu na 100 km. Takový limit byl původně v plánu na rok 2020, EP ale zavede „přechodné období”, které má trvat po dobu tří let od roku 2020 do roku 2022.
Německé snahy shodit tento nesmysl ze stolu se setkaly jen s částečným úspěchem. Unie poté měla nepříliš dlouhý čas na nové plány, které schválila právě nyní. O moc racionálnější však nejsou. Limit průměrných 95 g CO2/km na portfolio pro rok 2020 stále v podstatě platí, ale prodloužena byla platnost tzv. superkreditů, kterými automobilky mohou kompenzovat emise silných aut anebo jen aut s rozumně dimenzovanými motory, netvořenými jen pro co nejnižší papírovou spotřebu.
Ony superkredity se vztahují právě ke zmíněnému přechodnému období. To spočívá v tom, že i po roce 2020 se bude každé prodané auto s emisemi pod 50 g CO2/km počítat za dvě prodaná auta, v roce 2021 za 1,67 prodaného auta, v roce 2022 za 1,33 prodaného auta a až v roce 2023 se bude počítat jako jedno prodané auto. Po tuto dobu tak má být pro výrobce snazší se matematickou magií vejít do průměrných 95 g CO2/100 km. Stejný „fígl” platí i dnes, původně měl ale skončit již s rokem 2020.
O změnu se snažilo právě Německo. To je domovem značek vyrábějících luxusní auta, kterým pod kapotu litrový tříválec namontujete těžko - i když čtyři válce v sedmičkovém BMW se pomalu stávají standardem a doba tříválců je alespoň v menších modelech v Mnichově též na spadnutí.
Jestli může být Německo a s ním i celá automobilová Evropa s výsledkem spokojeno, není zcela jednoznačné. Jakýsi ústupek z nereálných a ekonomicky nebezpečných vizí to být může, je však jen odsunutím velmi přísných nařízení o dva roky. Většina euroúředníků očividně velkou vazbu na realitu nemá, vždyť už dnes jsou normované hodnoty spotřeby paliva někde úplně jinde, než reálná čísla, a to i přes drahá a složitá řešení, která ve výsledku zaplatí zákazník, stejně jako palivo, jehož spotřeba se ve skutečnosti nesnížila až o tolik. Zdravý rozum tady už dlouho dostává na frak...
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 1 - BMW i3 oficialni sada 011](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 2 - BMW i3 oficialni sada 010](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 3 - BMW i3 oficialni sada 012](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 4 - BMW i3 oficialni sada 018](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 5 - BMW i3 oficialni sada 032](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 6 - BMW i3 oficialni sada 031](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 7 - BMW i3 oficialni sada 079](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 8 - BMW i3 oficialni sada 082](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 9 - BMW i3 oficialni sada 078](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Elektromobily budou pro matematickou magii s emisemi CO2 důležité o něco déle, než původně měly být. Nic lepšího si Německo nevymohlo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Upadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
před 11 hodinamiMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včeraPorsche zvrátilo osud modelu Cayenne, se spalovacími motory ho bude prodávat dál, i v příští dekádě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva