Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho

Třebaže se proti dubnu a květnu ve Francii v červnu prodalo více elektrických aut, na loňské prodeje stále ztrácí. Renault Zoe meziročně více než 40 %.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho

10.7.2014 | Marek Bednář | 5 příspěvků

Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Třebaže se proti dubnu a květnu ve Francii v červnu prodalo více elektrických aut, na loňské prodeje stále ztrácí. Renault Zoe meziročně více než 40 %.

Francouzské prodeje elektromobilů se stále potácejí ve velmi nízkých číslech, jak je vidět z červnových statistik. Třebaže v rámci letoška prodeje od začátku roku rostou, na počty prodaných kusů v loňském prvním pololetí stále ztrácejí. Možná však náskok loňských prodejů přeci jen doženou.

V červnu tohoto roku se ve Francii prodalo 1 050 elektromobilů, o 109 kusů více než v květnu. Oba tyto měsíce roku 2014 se v zemi galského kohouta elektromobilům dařilo lépe než ve stejném období loňského roku. Podíváme-li se však na celková čísla, prodeje letošního prvního pololetí jsou na 4 306 kusech oproti loňským 4 779, letošek tedy na loňský rok ztrácí 473 kusů neboli 9,9 procenta. Po květnu byla ztráta šestnáctiprocentní.

Nepřekvapivě, nejvíce se prodalo Renaultů Zoe - 641 kusů. Druhou příčku obsadil Nissan Leaf se 172 prodanými kusy, bronzový je Bolloré Bluecar, který si vybralo 82 lidí. Čtvrtý skončil Smart ForTwo Electric Drive se 47 prodanými kusy a první pětici uzavírá Tesla Model S, kterých se prodalo 45. Citroën C-Zero si vybralo 19 lidí, Peugeot iOn, nad kterým se vznáší Damoklův meč, si koupilo 16 zákazníků, Volkswagen e-Up! si vybralo 14 a BMW i3 13 lidí.

Vývoj prodejů Renaultu Zoe je přesto tristní, podíváme-li se na něj více v kontextu. O tomto stroji jsme psali již mnohokrát, třeba v souvislosti s promoakcí, kdy tyto vozy musely třikrát stavět pro dobíjení na trase dlouhé necelých 500 km. Renault tehdy prezentoval nový nástroj podpory prodeje svých elektromobilů - hodinu dobíjení denně zdarma u dealerství, kterých je ve Francii na devět stovek.

Pozdější prohlášení Beatrice Foucher, šéfky elektromobilů u Renaultu, dozvěděli, že za neúspěchem elektromobilů této značky stojí nedostatek dobíjecích stanic, což stálo proti výsledkům studie BMW. Jak je vidět, pravdu mělo spíše BMW, protože Renaultů Zoe se za prvních šest měsíců letoška prodalo jen 2 078 kusů, tedy o 42,2 % méně, než za stejné období loňského roku. Znovu se tedy ukazuje, jak moc nereálný byl cíl prodat 50 tisíc Zoe ročně - letos to vypadá na ještě méně prodaných kusů, než loňských zhruba 11 tisíc.

K tomu je potřeba dodat, že málokdo podporuje elektromobily a penalizuje auta se spalovacími motory tolik, jako Francie. Snad jen Norsko šlo ještě dál - a teď mu elektrická auta začínají působit problémy. Vozy emitující více než 200 g CO2 na kilometr, což u benzínového motoru odpovídá 8,5 litrům paliva na 100 km a u dieselu 7,5 litrům, jsou ve Francii zatíženy malusem 8 000 eur (cca 215 tisíc korun).

Naopak vozy s emisemi menšími než 20 g CO2/km, tedy v podstatě jen auta čistě na elektřinu, jsou zvýhodněna bonusem 6 300 eur (téměř 170 tisíc korun). Ve druhé polovině letošního roku se má změnit výpočet bonusu pro elektromobily na pronájem a záporným směrem se výsledek určitě neposune, je tedy dost dobře možné, že dealeři jich pár nakoupí a zkusí pronajmout zákazníkům. To by mohlo s prodejními čísly trochu zamíchat, ačkoliv zahrnutí těchto vozů do výsledků není úplně férové, protože ve skutečnosti neodráží zájem spotřebitelů. To ale ostatně neodráží ani současný stav značně pokřivený masivním přerozdělováním - přesto je zájem o elektrické vozy velmi malý a už nyní klesající.

Otázka, jak by se vyvíjely prodeje elektromobilů, kdyby vlády nekřivily trh a nenabízely žádné bonusy na úkor jiných, má podle našeho mínění jasnou odpověď - pořídilo by si je ještě mnohem méně lidí, než tak činí za současného, nepřirozeného stavu. Ten navíc zdaleka není pokřiven jen na úrovni lokálních zvýhodnění typu těch francouzských, nesmíme zapomínat ani na to, že automobilka za každý prodaný elektromobil získává mnohasettisícové nepřímé dotace od EU skrze tzv. superkredity.

Podrobněji jsme o tom psali už mnohokrát, na tomto místě jen připomeneme, že emise CO2 každého vozu s hodnotou menší než 50 gramů na kilometr jsou do statistik té které automobilky započítávány 3,5x, tedy jako kdyby jedno takové auto bylo prodáno 3,5x, i když se ve skutečnosti prodal jedinkrát. Co na tom, že už započítávání nuly by pro něj znamenalo velké zvýhodnění, EU jej ještě znásobí. Pokud tedy např. zmíněný Zoe přímo emituje 0 g CO2/km (a kolik nepřímo, to nikoho v Bruselu nezajímá), získá za něj automobilka zvýhodnění odpovídající trojapůlnásobku podlimitních emisí CO2 (limit činí aktuálně 130 g, u Zoe tedy 3,5 x 130 = 455 g).

Pokud tedy Renault prodává také Mégane RS s emisemi CO2 190 g/km a nad limitem se pohybuje o 60 g, musel by za každý takový prodaný vůz odvést do eurokasy odpovídající penále rovné 95 Eur za každý nadlimitní gram. To by jej stálo 5 700 Eur na každé auto, podle aktuálního kursu asi 156 000 Kč. Díky jednomu Zoe násobenému 3,5 může ale prodat skoro 8 Méganů RS bez pokuty - jeden prodaný elektromobil mu tak ušetří pokuty za 455 g CO2, to jest 43 225 Eur, asi 1 186 000 Kč. Tohle je nepřímá dotace na každý „čistý” elektromobil od EU - pravda, časem se má snižovat, ale dnes tu je a automobilky se do vývoje těchto aut vrhají i s touto finanční motivací. Je ohromná, kdyby Renault prodal 50 000 Zoe ročně, jak plánoval, znamenalo by to pro něj úlitbu skoro 60 miliard Kč ročně. A i oněch 11 tisíc loni prodaných aut znamená úsporu na pokutách přes 13 miliard Kč.

Jinými slovy - na každý prodaný elektromobil prodaný ve Francii připadají přímé i nepřímé dotace ve výši nejméně 1 milion a 350 tisíc Kč. Přesto jsou drahé, přesto o ně skoro nikdo nestojí. Jak si může někdo myslet, že mohou být životaschopné na zcela volném trhu?


Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 1 - Renault Zoe produkcni 01Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 2 - Renault Zoe produkcni 01bProdeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 3 - Renault Zoe produkcni 01aProdeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 4 - Renault Zoe produkcni 02Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 5 - Renault Zoe produkcni 02aProdeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 6 - Renault Zoe produkcni 03Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 7 - Renault Zoe produkcni 04Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 8 - Renault Zoe produkcni 04aProdeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 9 - Renault Zoe produkcni 04cProdeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 10 - Renault Zoe produkcni 05Prodeje elektromobilů ve Francii přes velká zvýhodnění klesají, téměř z ničeho - 11 - Renault Zoe produkcni 06
Přestože francouzské prodeje Renaultu Zoe po měsících pomalu rostou, za první pololetí ztrácí na stejné období loňského roku 42,2 %

Zdroj: AutoActu

Marek Bednář

Diskuze 5 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše