Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu
14.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Američtí vědci přišli s povrchem, který umí měnit svou strukturu a tím i odpor vzduchu - buď má důlky, nebo je hladký.
Vědci z Massachussettského Institutu Technologie (MIT) přišli s materiálem, který by umožnil dále snížit odpor vzduchu automobilů a tím i přispívat k vyšší provozní efektivitě. Oproti pokusům se start-stopem by tento trik mohl skutečně fungovat, není však tak jednoduchý. Inspirace pochází z golfového míčku. Už od 19. století totiž má malé důlky, které mu pomáhají doletět dále díky zmenšování turbulencí za míčkem - ty by ho jinak zpomalovaly.
Na autech se to dosud nepoužívá, protože efekt je přínosný pouze v nižších rychlostech, zatímco v těch vyšších, dálničních, je účinek přesně opačný - důlky odpor vzduchu zvyšují a tím by byla větší i spotřeba paliva. Golfové míčky sice po odpálení mohou dosáhnout rychlostí okolo dvou set kilometrů v hodině, ale pak rapidně zpomalí a také u nich neuvažujeme spotřebu paliva.
Klíčovým vynálezem je materiál, jehož strukturu je možno snadno měnit. Spočívá v pevné slupce a měkkém podloží. V tom se může měnit tlak a podle toho se svršek buď vypne, nebo pokrčí. Vědci z MIT jej nazývají „smart morphable surface”, tedy chytrý proměnný povrch, nebo zkráceně také „smorph”. Podle profesora Pedra Reise z oddělení mechanického inženýrství na MIT je právě tato proměnlivost zajímavá: „Můžete tento efekt zapínat a vypínat a také ho různě ladit,” vysvětluje.
Kdy budou auta ve městech vypadat jako golfové míčky a pokud to tak někdy bude, není zatím pochopitelně známo. Technologie to jistě nebude levná, a to ani na pořízení na tak velkou plochu, jakou je karoserie automobilu, či jen na některé panely, a ani na případné opravy. Také přesně nevíme, jak výrazný efekt této změny je a kolik se do něj tedy vyplatí investovat. To všechno se ale jistě dozvíme časem...
Nový povrch, který má zatím název „smorph”, by mohl přispět ke snížení odporu vzduchu automobilů v nižších rychlostech
Citroën C4 Cactus také na karoserii používá vzduch, ale zcela jiným způsobem - k ochraně před drobnými promáčklinami. Výsledek by vizuálně přesto mohl být podobný
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před hodinou - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 3 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 4 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 5 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz