Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu

(+ video) Američtí vědci přišli s povrchem, který umí měnit svou strukturu a tím i odpor vzduchu - buď má důlky, nebo je hladký.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu

14.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Američtí vědci přišli s povrchem, který umí měnit svou strukturu a tím i odpor vzduchu - buď má důlky, nebo je hladký.

Vědci z Massachussettského Institutu Technologie (MIT) přišli s materiálem, který by umožnil dále snížit odpor vzduchu automobilů a tím i přispívat k vyšší provozní efektivitě. Oproti pokusům se start-stopem by tento trik mohl skutečně fungovat, není však tak jednoduchý. Inspirace pochází z golfového míčku. Už od 19. století totiž má malé důlky, které mu pomáhají doletět dále díky zmenšování turbulencí za míčkem - ty by ho jinak zpomalovaly.

Na autech se to dosud nepoužívá, protože efekt je přínosný pouze v nižších rychlostech, zatímco v těch vyšších, dálničních, je účinek přesně opačný - důlky odpor vzduchu zvyšují a tím by byla větší i spotřeba paliva. Golfové míčky sice po odpálení mohou dosáhnout rychlostí okolo dvou set kilometrů v hodině, ale pak rapidně zpomalí a také u nich neuvažujeme spotřebu paliva.

Klíčovým vynálezem je materiál, jehož strukturu je možno snadno měnit. Spočívá v pevné slupce a měkkém podloží. V tom se může měnit tlak a podle toho se svršek buď vypne, nebo pokrčí. Vědci z MIT jej nazývají „smart morphable surface”, tedy chytrý proměnný povrch, nebo zkráceně také „smorph”. Podle profesora Pedra Reise z oddělení mechanického inženýrství na MIT je právě tato proměnlivost zajímavá: „Můžete tento efekt zapínat a vypínat a také ho různě ladit,” vysvětluje.

Kdy budou auta ve městech vypadat jako golfové míčky a pokud to tak někdy bude, není zatím pochopitelně známo. Technologie to jistě nebude levná, a to ani na pořízení na tak velkou plochu, jakou je karoserie automobilu, či jen na některé panely, a ani na případné opravy. Také přesně nevíme, jak výrazný efekt této změny je a kolik se do něj tedy vyplatí investovat. To všechno se ale jistě dozvíme časem...


Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 1 - auta jako golfove micky 01
Nový povrch, který má zatím název „smorph”, by mohl přispět ke snížení odporu vzduchu automobilů v nižších rychlostech

Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 2 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 01Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 3 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 02Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 4 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 07Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 5 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 03Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 6 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 09Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 7 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 08
Citroën C4 Cactus také na karoserii používá vzduch, ale zcela jiným způsobem - k ochraně před drobnými promáčklinami. Výsledek by vizuálně přesto mohl být podobný

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše