Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu

(+ video) Američtí vědci přišli s povrchem, který umí měnit svou strukturu a tím i odpor vzduchu - buď má důlky, nebo je hladký.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu

14.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Američtí vědci přišli s povrchem, který umí měnit svou strukturu a tím i odpor vzduchu - buď má důlky, nebo je hladký.

Vědci z Massachussettského Institutu Technologie (MIT) přišli s materiálem, který by umožnil dále snížit odpor vzduchu automobilů a tím i přispívat k vyšší provozní efektivitě. Oproti pokusům se start-stopem by tento trik mohl skutečně fungovat, není však tak jednoduchý. Inspirace pochází z golfového míčku. Už od 19. století totiž má malé důlky, které mu pomáhají doletět dále díky zmenšování turbulencí za míčkem - ty by ho jinak zpomalovaly.

Na autech se to dosud nepoužívá, protože efekt je přínosný pouze v nižších rychlostech, zatímco v těch vyšších, dálničních, je účinek přesně opačný - důlky odpor vzduchu zvyšují a tím by byla větší i spotřeba paliva. Golfové míčky sice po odpálení mohou dosáhnout rychlostí okolo dvou set kilometrů v hodině, ale pak rapidně zpomalí a také u nich neuvažujeme spotřebu paliva.

Klíčovým vynálezem je materiál, jehož strukturu je možno snadno měnit. Spočívá v pevné slupce a měkkém podloží. V tom se může měnit tlak a podle toho se svršek buď vypne, nebo pokrčí. Vědci z MIT jej nazývají „smart morphable surface”, tedy chytrý proměnný povrch, nebo zkráceně také „smorph”. Podle profesora Pedra Reise z oddělení mechanického inženýrství na MIT je právě tato proměnlivost zajímavá: „Můžete tento efekt zapínat a vypínat a také ho různě ladit,” vysvětluje.

Kdy budou auta ve městech vypadat jako golfové míčky a pokud to tak někdy bude, není zatím pochopitelně známo. Technologie to jistě nebude levná, a to ani na pořízení na tak velkou plochu, jakou je karoserie automobilu, či jen na některé panely, a ani na případné opravy. Také přesně nevíme, jak výrazný efekt této změny je a kolik se do něj tedy vyplatí investovat. To všechno se ale jistě dozvíme časem...


Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 1 - auta jako golfove micky 01
Nový povrch, který má zatím název „smorph”, by mohl přispět ke snížení odporu vzduchu automobilů v nižších rychlostech

Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 2 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 01Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 3 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 02Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 4 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 07Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 5 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 03Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 6 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 09Auta prý budou vypadat jako golfový míček, kvůli menšímu odporu vzduchu - 7 - Citroen C4 Cactus produkcni prvni 08
Citroën C4 Cactus také na karoserii používá vzduch, ale zcela jiným způsobem - k ochraně před drobnými promáčklinami. Výsledek by vizuálně přesto mohl být podobný

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše