Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Automobilka strávila 2 roky vývoje tím, aby donutila moderní světla chovat se stejně špatně jako ta zastaralá
24.1.2023 | Petr Miler
Řečeno ve stylu slavné filmové hlášky to muselo dát příšernou práci, výsledkem je ale opravdu blbost, která dává jen pramalý smysl. V době plné automobilových absurdit ovšem překvapí máloco.
Světelné diody se v uplynulých letech staly v automobilové branži novým standardem. Přinejmenším v Evropě u dealerů pomaluj nenajdete nový vůz, který by jimi alespoň částečně nedisponoval. LEDky totiž lépe vypadají, lépe svítí, spotřebovávají méně energie, a tedy i generují méně zbytkového tepla. A také se s nimi lépe dají hrát rozličná divadélka, jak ukazují někteří výrobci.
Můžeme odkázat na spoustu modelů, které se o něco takového pokouší. Třeba se při nastartování postupně rozsvěcí nebo dělají něco podobného při postupné aktivaci tzv. dynamických směrových světel, jak ukazuje hlavně koncern VW. Nepovažujeme to za úplně šťastné, ale má to své výhody a některým méně chápavým účastníkům silničního provozu to může dát lépe najevo, co přesně se chystáte udělat. Něco takového by se se staršími halogeny dělalo velmi obtížně.
Sami ale vnímáme přínos LED v případě blinkrů docela jinde - umí se velmi rychle a velmi intenzivně rozzářit, což dá opět ostatním lépe a rychleji najevo, co se chystáte udělat. Však si někdy na silnici zejména ve vyšší srovnejte, o kolik později dostanete informaci o úmyslu řidiče před vámi, pokud se mu na zádi vozu začne pomalu rozsvěcet halogenový blinkr, ve srovnání s tím s LED. Může jít o desetinu sekundy, možná o dvě, už při dálniční stotřicítce je to ale znatelné zpoždění. A jezdit se dá i rychleji.
Právě proto také nemáme rádi ona rádoby dynamická světla, neboť ve skutečnosti jsou pomalejší. Pravda, i jejich část se rozsvítí hned, celé se ale rozzáří až se značným zpožděním. Je to pořád jakýsi kompromis mezi klasickým LED-řešením a halogenovou žárovkou, najde se ale jedna automobilka, která se jednu z výhod LED rozhodla popřít zcela. A dokonce se tím chlubí.
Jde o směrová světla Mazdy třeba na modelu CX-30, která na první pohled vlastně nevypadají nijak mimořádně - prostě se postupně rozsvěcují a zhasínají a jako halogeny. Jenže to nejsou halogeny, jde o LED blikače, jejichž fungování je elektronicky upraveno tak, aby simulovalo postupné rozsvěcení a zhasínání. Představte si moderní mobil s dotykovým displejem a na něm rotační číselník s haptickou odezvou. Máte? Přibližně tohle stvořili Japonci na poli světel.
Mazda už proslula svým konzervativismem, ale toto nám přijde docela absurdní. Kdyby to nějaký programátor stvořil ve volné čase v neděli na koupališti, proč ne, šéf vývoje osvětlení Mazd Acuši Jošida k tomu ale otevřeně říká, že s kolegy a dodavateli investovali dva roky (!) vývoje a dokonce promeškali první termín pro dokončení, aby tuto věc dali dohromady. Technicky vzato to chápeme, postupně stmívat a rozsvěcet LEDky tak, aby to nebylo rušivé, je náročné. Ale uživatelsky a ekonomicky nám to přijde jako pitomost, je to primárně ztráta času a výhody LED výměnou jen za jakýsi pocit.
A o pocit tu šlo, neboť Jošida říká, že chtěl projevem blinkrů napodobovat tlukot lidského srdce. Na jednu stranu pěkné, jaksi osobnější a kdyby světla rozblikala rychleji, když po přechodu přejde „něco lákavého”, snad by to bylo i vtipné. Ale o tohle přece na silnici nejde, podstatou je co nejrychlejší předávání signálů o úmyslech jiným a záměrně pomalu fungující blinkry jdou přesně proti tomu.
Třeba to pro vás má své kouzlo, je to nakonec něco jako imitace natočení moderního snímku na starý film, a tak necháme na vás, zda tomuto způsobu fungování LED-blinkrů fandíte. Náš názor ale znáte, racionálně vzato je to jen kontraproduktivní faleš.






Mazda u svých aut používá blinkry, které sice používají LED, hrají si ale na ty halogenové. Automobilka to vyvíjela dva roky, přijde nám to jako naprostý nesmysl. Foto: Mazda
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 5 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Potápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před hodinouDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 3 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 4 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 6 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva