Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop
10.8.2011 | David Siegl | Přidat příspěvek
Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?
Pro ty z vás, kteří čekali, že se dočtou o tom, jak nová generace elektromobilů čeká doslova za rohem, aby hravě vytlačila klasické motory s vnitřním spalováním, musím bohužel zklamat. Téměř čtyřhodinová konference totiž jasně dala najevo, že minimálně příštích dvacet let budou dopravním prostředkům a těžkým strojům vládnout spalovací motory. A to zkrátka proto, že žádné jiné obecně uplatnitelné řešení zatím nebylo nalezeno a s ohledem na nastavené regulace nezbývá než dále hledat rezervy v účinnosti spalování dnešních spalovacích motorů. To znamená, že v příštích letech bude i nadále většina pozornosti věnována inovacím pro zážehové a vznětové motory, elektřina je může nejvýše podporovat.
Speciální testovací okruh v německém Boxbergu umožňuje názornou prezentaci prakticky všech systémů, které společnost pro automobilový průmysl vyrábí. Vnitřní část obsahuje brzdné plochy s různými druhy adheze, sekci pro test tlumičů, technickou část na prezentace ovladatelnosti, která kromě mnoha ostrých zatáček disponuje také náhlým stoupáním i klesáním. Vnější část polygonu pak nabídne uzavřený okruh pro rychlostní zkoušky, jehož součástí je i klopená dráha.
Když vynechám demonstraci systémů, které již v moderních autech fungují, nebo jsou v rané fázi vývoje, zůstanou pouze dva, které se v automobilech v blízké budoucnosti objeví. Prvním systémem je inovovaný sytém ABS, jenž nyní zahrnuje i široké použití pro odvětví jednostopých strojů. Druhý systém je mnohem aktuálnější, protože hraje jednu z důležitých úloh při papírovém snižování spotřeby pohonných hmot. Ano, tušíte správně, společnost Bosch představila dvě nové varianty systému start/stop.
První variantu bude možné aplikovat do vozidel sejně jako současné systémy tohoto typu. Nazývá se „advanced start/stop” a motory umožní vypnutí i v malé rychlosti. Následná zkouška ukázala, že vůz vypíná motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič souběžně brzdí. Nejzajímavější vlastností tohoto systému je však schopnost nastartovat i ve chvíli, kdy otáčky motoru neklesly na nulovou hodnotu. Takovou schopnost totiž tyto systémy doposud neuměly. Tuto funkci umožňuje nová synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Tím bude zvýšen hlavně komfort používání celého řešení.
Druhá varianta je pokročilejší a úspornější, byť vypínat a startovat motor v nízkých rychlostech zatím neumí. Místo toho vypíná motor v rychlostech až do 120 km/h. V praxi to funguje tak, že při zrychlení stačí pustit plynový pedál, motor se vypne a vůz dále pokračuje setrvačností a jeho otáčky postupně klesnou na nulu, dokud řidič opět nešlápne na plyn. Následně motor naskočí a vůz může zase zrychlovat.
Není třeba se však bát, že by při vypnutém motoru přestal fungovat posilovač brzd, nebo snad posilovač a klimatizace. O správné fungování se totiž starají elektronické systémy. Dnešní systémy dokáží uspořit v městském provozu v průměru okolo deseti procent paliva, předčasné vypínání v nízkých rychlostech by pak mělo úsporu ještě vylepšit. Vypínání za jízdy by pak mohlo přinést úspory i v mimoměstském režimu, kde jsou dnes součásti systémů start/stop pouze přítěží. Dost možná důležitějším faktorem je zlepšení celkového komfortu těchto systémů, protože jejich mnohdy prapodivné chování dnes v řidičích mnoho důvěry věru nevyvolává.

















Ukázky z vývoje a testování nových automobilových systémů firmy Bosch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
před 2 hodinamiFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
před 6 hodinamiJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Propouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
před hodinouHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
před 2 hodinami„Hrozí náhlá ztráta brzdných schopností.” Ferrari až po třech letech výroby objevilo kritickou chybu klíčového modelu za víc jak 10 milionů
před 3 hodinamiNad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
před 5 hodinamiFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 10:49 - GeneHawkins
- Rychlodotazy 07.30. 10:20 - Brus
- Americké vozy a vše kolem nich 07.30. 09:06 - Stepan
- Pin rádio Bolero 07.30. 06:51 - roseblack
- Policejní kontroly a měření 07.29. 15:56 - řidičBOB
- Politický koutek 07.29. 07:26 - Stepan
- Škoda Auto obecně 07.28. 17:57 - jerry
- Detektory policejních radarů 07.27. 16:58 - Brus